Adâncul albastru: insula Parrot Cay din Caraibe

insula Parrot Cay

Căutând inspirație și rejuvenare, Jill Dawson se scufundă mult dincolo de plăcile de surf din Caraibe pentru a descoperi delfini, recife de corali și bancuri de pești tropicali.

Prima scufundare pe care am făcut-o în viața mea a fost la Parrot Cay, o insulă privată din nordul Caraibelor, parte din Insulele Turks și Caicos. Călătoria acolo fusese un cadou aniversar de la un prieten. Țin minte că am fost echipată, mi s-a făcut un instructaj rudimentar, apoi m-am aruncat pe spate din barcă, după cum mi se spusese, și m-am afundat în apa moale, nebănuind ce se va întâmpla odată ce mă voi aventura mai în adâncul acelei lumi albastre pentru întâia oară.

La o adâncime de 12 metri, culorile erau amețitoare: castraveți de mare indigo, corali violet în formă de evantai unduindu-se ușor, un pește-trompetă galben încercând să se ascundă după un coral. Deasupra mea, o suprafață de un albastru eteric. O țestoasă solitară și-a croit drum prin ea – am urmărit-o bătând apa cu picioarele și îndepărtându-se treptat de mine. Corpul meu plin de energie a încercat să-i calce pe urme și m-am simțit precum bulele dintr-un pahar de șampanie, străduindu-se să se ridice la suprafață. Dragoste la prima vedere. O dragoste care n-a trecut după 12 ani.

Citește și: Evadare în Grecia: yachting, windsurfing și waterskiing în Insulele Cyclade

Așadar, iată-mă din nou aici. Săptămânile din urmă, în care am fost prinsă cu promovarea unei cărți, au fost nebunie curată. Sunt stresată și epuizată, și am nevoie să-mi revin din toate punctele de vedere: emoțional, fizic, spiritual. Am plecat de lângă familie sub pretextul că această călătorie este una de documentare pentru un nou roman, dar adevărul este că înotul, un pic de singurătate și natura sunt la fel de vitale pentru mine ca respirația. De data asta, drumul este mai ușor de parcurs.

Durează șapte ore și jumătate de la Gatwick până în Antigua cu British Airways. După o escală scurtă urmează un zbor de mică durată până în Providenciales, capitala turistică a Insulelor Turks și Caicos. Având în vedere diferența de fus orar dintre Marea Britanie și Insule (care sunt cu cinci ore în urmă), pot să plec din Londra la o oră decentă, 10 dimineața, și să ajung în acea lume albastră, albastră în aceeași zi, seara.

Magia este încă prezentă: stranietatea, sentimentul de a fi pierdut în spațiu, relaxarea imediată. Plutirea ca un dop pe apă. De fapt, la acea oră, apa din jurul Insulei Parrot Cay nu este albastră, ci un verde foarte pal, precum cristalele de aventurin. Câteva minute de înot în stilul fluture și lumina începe să-și arate efectul asupra glandei mele pineale: simt cum starea de spirit mi se schimbă. Dacă sunteți o înotătoare energică, locul vi se va părea perfect. Vântul slab încrețește apa aproape imperceptibil; vizibilitatea este atât de bună, iar nisipul atât de alb, încât ai impresia că înoți deasupra unui nor.

insula Parrot Cay

Insulele Turks și Caicos se mândresc cu a treia cea mai mare barieră de corali din lume, fiind o destinație îndrăgită de cei care practică scufundările și snorkellingul. Hotelul Como Parrot Cay poate organiza ambele tipuri de activități, iar operatorul de scufundări Big Blue vă va furniza labe de înot, măști și un ghid competent și simpatic – Nicole, care ne-a arătat rechini-doică (total inofensivi) înotând la mare adâncime și diverși alți pești din specii care sunt pescuite și gătite, în timp ce pluteam peste corali de forma unui creier sau a unui corn.

Este o lume de o frumusețe fascinantă. Pești-papagal albaștri, în aceeași nuanță vibrantă ca o piatră lapis lazuli, pești în culorile curcubeului din familia balistidelor și un grup mare de exemplare negre trec pe lângă noi, cu ale lor dungi fine într-un argintiu luminos. Canalul ce separă Insulele Turks de Insulele Caicos este suficient de lat pentru a deveni o rută preferată de balenele cu cocoașă, de delfini și de diavolii de mare. După acea primă scufundare când m-am îndrăgostit de apele Caraibelor, am înotat într-o zonă numită Silver Bank, lângă o uriașă balenă cu cocoașă care brăzda apa așa cum un supersonic brăzdează cerul. Dar asta s-a întâmplat în urmă cu câțiva ani, în timp ce acum mă aflu aici în sezonul nepotrivit – balenele cu cocoașă pot fi zărite în insule între ianuarie și aprilie.

În schimb, mereu prezent este JoJo, un delfin prietenos pe care aveți șanse mai mari să-l vedeți. În timpul aceleiași expediții în zona Silver Bank, un delfin atlantic a apărut dintr-odată din apă și a rămas prin preajmă o perioadă, dându-ne târcoale așa cum câinele cuiva se învârte uneori în jurul picioarelor tale pentru ca apoi să dispară brusc. Aș fi în stare să rămân sub apă o veșnicie, dar ceva îmi atrage atenția la suprafață, ca o ghirlandă roz. Scot capul la timp ca să văd cinci flamingo în fața mea.

Citește și: Unde fugim de iarnă?

Dacă nu sunteți atât de dependentă de mare pe cât sunt eu, există suficiente atracții pe uscat: Parrot Cay are 1,6 km de plajă privată, cu un nisip atât de fin, încât ai senzația că-ți afunzi picioarele într-un bol cu făină caldă. Aveți la dispoziție biciclete cu care să explorați insula – nu circulă autoturisme, ci doar mașinuțe electrice de golf –, precum și ședințe zilnice de yoga, Pilates, tenis și spa-ul Como Shambala, unde terapeuți specializați în masaj balinez vă vor oferi tratamente cu o pricepere și o grijă fără seamăn.

Preferatul meu după o zi în apa sărată și sub soarele arzător este Javanese Royal Lulur Bath: un masaj și un scrub corporal, urmate de o împachetare în iaurt răcoritor care îți face pielea ca de bebeluș. În mod tradițional, de acest ritual beneficiau miresele regale în dimineața nunții. Și da, într-adevăr, te simți precum Cleopatra în momentul în care ți se dă să bei un ceai de ghimbir îndulcit cu miere, și flori roșii de hibiscus și frangipani sunt presărate în apa din cada de baie enormă… A fost, totodată, locul perfect în care să fiu singură: discret, intim, fără priviri iscoditoare, fără cupluri sau familii care să creadă că sunt o ciudată.

Mi-am petrecut serile în Pirate House, o vilă cu două dormitoare, cu un pat cu baldachin și perdele albe, ventilatoare de tavan în stil colonial și o piscină privată, pentru eventualitatea că aș fi vrut să înot și mai mult decât am făcut-o. Recunosc că am intrat în piscina privată, savurând în același timp punci cu rom, stridii locale și doradă corifenă pescuită cu undița – un final de zi reconfortant.

În timp ce pielea mi se înnegrea, iar corpul părea să mi se tonifieze și să se alungească văzând cu ochii, am început să mă gândesc la persoana stoarsă de puteri care își începuse săptămâna pe uscat. Probabil că pentru un an de terapie aș fi plătit cât pentru săptămâna din Parrot Cay. Dar șapte zile de înotat în mare și de meditat pe șezlong în timp ce cu un colț al ochiului vedeam șopârlele lucind în soare m-au pus pe picioare complet.

Și chiar mi-a venit o idee pentru un nou roman în timpul vacanței, iar asta este, după cum vă poate spune orice scriitor, de neprețuit.

Articol preluat din numărul de ianuarie-februarie 2020 al revistei Harper’s Bazaar, care poate fi citit integral în versiune electronică via Magzter.

Text: Jill Dawson; Traducere: Ioana Chira

Sursă foto: 123rf

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here