Ageless Style: Inès de la Fressange

0
84
Alegerile lui Inès: Colier Pascale Monvoisin, pascalemonvoisin.com, 335 Euro; Mantou Inès de la Fressange, inesdelafressange.fr, 520 Euro; Parisian Chic: City Guide, de Inès de la Fressange cu Sophie Gachet, Ed. Flammarion, bookdepository.com, 13 Euro; Apă de parfum Mitsouko, Guerlain, 75 ml, 459 Lei; Culottes Uniqlo x Inès de la Fressange, uniqlo.com, 39 $; Pantofi Roger Vivier, rogervivier.com, 1.300 Euro

Style icon-ul în vârstă de 61 de ani deține secretele șicului parizian.

Când Karl Lagerfeld mi-a spus că voi fi stilistă, i-am răspuns că sunt incapabilă să fac alte haine decât cele pe care le-aș purta zilnic. El mi-a dat ideea să nu fac ca ceilalți, ci ceea ce îmi place. La un moment dat mi-am dat seama că femeile cumpără piese remarcate în magazin, gândindu-se la haină, și nu la cum arată ele în ea. Nu ai o haină pentru că e frumoasă, ci pentru că te face frumoasă. Lucrul acesta îmi doresc să-l fac prin toate colecțiile mele – piese de care am nevoie și care înfrumusețează femeile [La cea mai recentă Săptămână a Modei de la Paris, Inès de la Fressange a lansat colecția sa de iarnă 2019, concomitent cu a cincea colaborare cu Uniqlo].

Nu mă gândesc la imaginea mea, fac lucrurile spontan. Când pe stradă mi se spune că semăn cu Inès de la Fressange, răspund că ea e totuși mult mai bătrână decât mine. Să te gândești prea mult la imaginea ta te transformă într-un narcisist nefericit și vei face lucrurile ca ceilalți, ceea ce nu te ajută. Dacă aș face asta, ar însemna să mă plimb prin oraș în limuzină, cu șiraguri de perle și un portțigaret.

Pe lângă umor și lejeritate, de la Karl am învățat să nu am prejudecăți stilistice – țesături, croiuri, culori, în studio la Chanel se încercau pe manechine toate hainele și ideile.

Să îndrăznești să nu placi, să-ți asumi riscuri și, dacă îți place rezultatul, să continui să îndrăznești – toate acestea au fost lecții importante pentru mine. Mă feresc de soluțiile evidente și îmi place să amestec codurile.

Stilul meu este casual-chic, foarte parizian și eclectic. De exemplu, port o pereche de pantofi Roger Vivier cu jeanși sau o haină sport cu o pereche de pantaloni sofisticați. Mă joc cu piesele și proporțiile și sunt o mare hoață a hainelor bărbătești. Franțuzește înseamnă să nu pui niciodată ceva ostentativ și să știi să mixezi. E ca și în cultura franceză, care este îmbogățită de multe alte culturi care au venit înspre ea. I-am avut pe Picasso, Fujita sau Hemingway care au contribuit la crearea Franței. Și în modă, stilul francez este mai degrabă o stare de spirit și un echilibru între aportul diferitelor culturi și curajul de a mixa.

Piesele-cheie sunt simple, în cazul meu. Dacă trebuie să-mi fac repede bagajul, pun în el o pereche de jeanși albi și un pulover bleumarin. Pentru o întâlnire ziua, le accesorizez cu o pereche de Converși albi, iar seara, cu pantofi negri de lac sau cu aplicații, de la Roger Vivier. Îmi ridic mânecile, adaug o pereche de cercei și gata-i ținuta de seară.

Când Yves Saint Laurent s-a dus în Rusia, femeile l-au întrebat cum să se îmbrace să arate franțuzește. Cu o fustă scurtă neagră, un pulover larg cu guler în V al soțului și o curea strânsă în talie, le-a spus. Nu a vorbit de branduri, iar cei care lucrau cu el au fost scandalizați că nu le-a recomandat rusoaicelor să poarte YSL. De altfel, să porți logouri ca să arăți că ai piese care au costat mult este un faux pas.

E important să iei distanță de mediul modei. Esențiali sunt oamenii pe care îi iubești, sănătatea și prezentul. Am mult respect pentru artizanii și pentru oamenii cu care lucrez, dar moda și hainele nu sunt importante. Dacă lucrezi cu frumosul, nu înseamnă că trebuie să ai cultul Vițelului de Aur, adică al banului și materialismului.

Nu-mi place deloc trișatul stilistic – de exemplu, când femeile poartă un sutien cu bretele de silicon „ca să nu se vadă”. Prefer un sutien roz fluorescent și o bretea vizibilă!

„Când pe stradă mi se spune că semăn cu Inès de la Fressange, răspund că ea e totuși mult mai bătrână decât mine.”

Nu am piese preferate, am multe haine care îmi plac. Dar dacă mâine ar trebui să scap de tot, o pot face. De fiecare dată când fac curat în dulap, dau peste o haină de catifea maro închis pentru care am avut un coup de foudre acum mulți ani. E realizată de un designer japonez, pare cârpită, are patch-uri, toți nasturii sunt diferiți, dar o păstrez pentru că e unică. Similar, mai am un pulover bleu cumpărat la Deauville – fetele mele știu că-mi pot fura orice din garderobă cu excepția acestui pulover. Sunt mândră când fetele îmi fură hainele, înseamnă că încă știu să aleg.

Continuu să cumpăr piese făcute de alții. Pentru că atunci când creezi haine, până ajung ele în magazin, tu te-ai săturat deja de ele. Azi sunt îmbrăcată în hainele mele, ceea ce nu prea se întâmplă, și port colierele unei prietene de-ale mele, creatoarea Pascale Monvoisin. Cumpăr de la Sœur, Isabel Marant sau Weekday, de unde iau un tricou ori o pereche de pantaloni, nu total looks ca fetele mele.

Problema femeilor mai mature și cu putere de cumpărare este că merg doar la brandurile care le sunt destinate, nu se mai uită în jur. Nu le încurajez să se îmbrace ca Kim Kardashian, ci să rămână în contact cu mass market-ul. Adesea poartă prea multe bijuterii, detaliu care le îmbătrânește. Nu vor să-și asume riscuri, și au aceleași farduri și aceeași coafură de ani de zile. Mie îmi place să risc, așa cumpăr chestii pe care le recuperează încântate fetele mele. Ultima dată mi-am cumpărat online un bluzon XXL din catifea și o haină din blană faux de la Mango, în care arătam ca o suricată – ambele au ajuns la fete.

Gestul meu de beauty esențial este periuța de dinți. Încerc să dorm cât trebuie. Am puține produse, de la Avène, Chanel sau Dr. Brandt. De 50 ani îi sunt fidelă doar cremei de unghii cu caise de la Dior. Ca și în modă, e bine să schimbi produsele. Parfumul nu este un produs de beauty pentru mine, ci unul esențial. Port de multă vreme Mitsouko, de la Guerlain.

Călătoresc mai mult decât aș fi vrut. Colaborez cu Roger Vivier, Uniqlo și sunt și ambasadoare pentru hotelurile MGallery, dar mi se face repede dor de casă și ai mei.

Cărțile pe care le-am scris s-au ivit dintr-o oportunitate. Asistenta mea se săturase să facem liste lungi de câte ori veneau în vizită la birou străini care întrebau de restaurante sau magazine. De fiecare dată scriam, și ea trebuia să recopieze tot. Așa m-am decis să fac întâi un ghid de adrese, iar editorul a vrut să includ sfaturi de stil și să definim ce este o pariziancă. Am vândut peste un milion de exemplare, au urmat o carte de stil pentru bărbați și cea de sfaturi pentru design de interior.

E periculos să mi se propună proiecte: dacă mă amuză, le accept pe toate. Mi-ar plăcea să decorez hoteluri sau să creez o gamă de culori pentru frigiderele care sunt veșnic albe. Dar când ai o vârstă, avantajul este că poți face doar ce te amuză, și asta este minunat.

Citiți și: “Inès de la Fressange revine in moda”!

Foto: Guliver/Getty Images, prin amabilitatea brandurilor, Colaj: Tudor Șmalenic

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here