Prin ochii modei. Interviu cu Alessandro Michele, Director de creație, Gucci

Trei designeri vizionari vorbesc despre întoarcerea la esență, despre inspirație într-o epocă a nesiguranței și despre viitor. De Alexander Fury

0
alessandro michele
Alessandro Michele de la Gucci, în sufrageria locuinței sale din Roma, fotografiat de partenerul său, Giovanni Attili

HARPER’S BAZAAR: Spune-ne despre locul din casă unde ai fost fotografiat. De ce este important sau semnificativ pentru tine?

ALESSANDRO MICHELE: Este în sufragerie, unde îmi petrec cea mai mare parte din timp în aceste zile lungi, stând pe canapea, cu mintea mereu plină de gânduri. Câinii îmi țin companie – la fel și masa unde-mi păstrez toate obiectele de care am nevoie pentru munca mea. Este cumva inima casei, un loc drag și iubitor, unde se revarsă viața. Mă cuprinde și mă prețuiește; mă lasă să călătoresc cu mintea. Da, este o sufragerie, dar este ca un fel de cameră de joacă a unui copil. Aici sunt lucrurile pe care le colecționez și care înseamnă ceva pentru mine, este un preaplin de semne și prezențe care mă transportă departe.

Când am făcut această fotografie, tocmai luasem o lupă din secolul al XVIII-lea din baie. Este un obiect de laborator, destul de misterios. Am apropiat lentila de ochi ca să văd ce se întâmplă. Ce se întâmplă în 2020 dacă mă apropii și mă uit la lucrurile din jur cu ajutorul unui astfel de obiect? Această poză este un bun simbol pentru ceea ce sunt: mereu în echilibru între prezent, nevoia de a fi acolo, și tentația de a mă uita prin el.

La urma urmei, casa mea este un cuib locuit de obiecte divinatorii care devin instrumentele cu ajutorul cărora mă pot muta în altă parte – obiecte care-mi țin companie, care-mi pun întrebări, care vorbesc între ele. Nu sunt necesare pentru existența mea materială sau fizică, dar sunt necesare pentru creierul meu. Îmi vorbesc în cele mai neașteptate momente. Casa este un loc foarte important pentru mine. Aici mă refac, produc, călătoresc. Este un loc unde călătoresc mult, chiar dacă nu mă mișc.

H.B.: Ritualul a fost o inspirație importantă pentru prezentarea colecției tale de Toamnă 2020. Am găsit un simț incredibil al ceremoniei în acel spectacol, cu echipele care coafau, machiau și îmbrăcau modelele pe scenă. De unde ți-a venit această idee?

A.M.: Spectacolul pe care l-am creat pentru această ocazie a fost rezultatul a ceva la care mă gândesc de multă vreme. Mereu îmi pun întrebări despre ceea ce fac și despre ceea ce transmit. Prezentarea colecției, reprezentarea modei joacă un rol important pentru mine. De data aceasta am vrut să ofer o privire asupra modei și am simțit nevoia tot mai acută să disec ritualul puternic al spectacolului.

Am încercat să mă uit la urgența pe care o transmite și care ne împinge să participăm ca la un act religios sau un ritual din vechime. Am simțit nevoia să arăt mecanismele din interior, dar și emoțiile intense, care de obicei rămân inaccesibile de afară. Comunitatea de discipoli care, ca mine, a ales să lucreze în modă, a trebuit să intre în scenă, și m-am gândit să fac asta inversând perspectivele. A fost un moment încărcat de emoție pentru mine. Am simțit legătura profundă cu rațiunile din spatele unei alegeri, prin celebrarea unui ritual atât de intens. Punerea în scenă este ceva ancestral, o dorință de auto-investigare.

Prezentarea nu a însemnat doar niște haine care se plimbă pe podium, este o poveste, o mișcare circulară intensă, care creează o narațiune misterioasă, făcută din priviri și din lucrurile pe care ni le spunem unora altora. Sunt fascinat de ritualuri. Natura este un ritual, cu aceleași cicluri care se repetă. Ritualul însoțește fiecare ființă umană. De aceea mă fascinează.

„Omenirea are nevoie să viseze. Suntem vânători de vise. Cred că moda este un vis esențial.” – Alessandro Michele

H.B.: Retrospectiv, prezentarea ta pare straniu de profetică: a avut elemente de meșteșug manual, de artizanat, și ideea unei experiențe colective a unei prezentări de modă, cu un angajament în același timp extrem de actual față de era digitală.

A.M.: Da, a fost un moment de tranziție între două instituții foarte importante: pe de o parte, meșteșugul, îndemânarea și înțelepciunea din vechime, și reperele, ecourile lor; și pe de altă parte, prezentul devorator care ne presează și ne cere să fim aici și să comunicăm ceva. Am simțit mereu nevoia să intru în simbolism și ritualitate – și nu numai, să arăt ce este în miezul unui ritual. Elementul circular și camerele de luat vederi au permis oamenilor să intre în „culisele” prezentării; ideea fiind un ritual pus la microscop, un ritual care poate fi privit în detaliu, de oriunde. A fost o punte, un omagiu, un tratat științific, o rugăciune către ritualul central.

H.B.: Cât de importante sunt prezentările pentru tine ca modalitate de a-ți exprima ideile?

A.M.: Prezentarea de modă cu care suntem obișnuiți, în felul în care s-a dezvoltat și consolidat, a reprezentat întotdeauna un mijloc foarte puternic de comunicare, nu e nicio îndoială despre asta. Și în acest sens, am încercat întotdeauna s-o trăiesc la potențialul maxim. De fiecare dată, am gândit-o cu precizia iubirii. De fiecare dată am transformat-o ca să răspundă mai bine nevoii mele de a spune.

Dar această nevoie, această urgență primordială de a spune o poveste, poate găsi azi și alte spații, alte căi. Și se poate reinventa radical. Ce trăim este ca un antrenament al imaginației, ocazia de a prefigura noi forme de comunicare. Știu că voi găsi mereu un mod de a-mi satisface nevoia de a spune ceva celorlalți. Această nevoie este un miracol în mâinile noastre.

H.B.: Cât de crucială este ideea de a visa pentru modă?

A.M.: Omenirea are nevoie să viseze. Suntem vânători de vise. Căutăm visul prin poezie, filme, întâlniri, povești – prin toate mijloacele în care ne putem exprima. Iar moda este unul dintre aceste mijloace. Visul creează vieți multiple și este necesar pentru a elimina moartea. Este ceva ce ne transportă în altă parte. Moda este un vis gata conturat care intră în legătură cu fragmente din alte vise. Când port ceva, încep să visez și intru în contact cu alte bucăți ale visului – culorile, formele sunt emo…

Citeștește și: O discuție cu fashion iconul Iris Apfel despre stilul fără vârstă

Traducere: Alexandra Mladin

Foto: Giovanni Attili

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here