Ce înseamnă de fapt o alimentație curată?

0
alimentatie curata

La prima vedere, alimentația curată este o filozofie alimentară destul de simplă. Principiul ei este de a fi mai conștienți atunci când alegem produsele alimentare.

Alimentația curată nu este un tip special de dietă, ci mai degrabă un stil de viață. Înveți să mănânci natural, evitând tot ceea ce este prelucrat industrial, ca să-i oferi organismului nutrienții de care are nevoie, iar calitatea vieții să se îmbunătățească semnificativ.

Fără chimie în farfurie

De multe ori, când citim eticheta unui preparat, găsim ingrediente ale căror nume nici măcar nu știm să le pronunțăm. Este vorba despre aditivii alimentari, adesea codificați cu litera E, urmată de un număr. Aditivii alimentari aprobați sunt repartizați în diferite clase, în funcție de utilizare, și pot fi conservanți, antioxidanți, coloranți, îndulcitori, emulgatori, stabilizatori de gust sau agenți de gelificare.

Când cumperi alimente prelucrate industrial, e bine să știi că au nu doar foarte multă sare și zahăr, ci și substanțe chimice responsabile de apariția așa-numitor boli ale omului modern: obezitate, hipertensiune şi diabet zaharat de tip II. Pizza congelată, chipsurile sau fastfoodul, sosurile, dar și pâinea albă abundă în grăsimi trans, care cresc nivelul colesterolului rău şi îl scad pe cel bun, în zahăr, sare și aditivi.

Citește și: Dieta momentului: postul intermitent

Alege bio

Din cauza bolilor, intoleranțelor alimentare și problemelor fizice, tot mai numeroși oameni acordă atenție dietei proprii alegând produse ecologice. Acestea sunt mai scumpe decât cele convenționale, în parte fiindcă există un număr finit de terenuri disponibile pentru agricultura ecologică. Agricultura ecologică este gestionată în armonie cu natura. Iar respectarea ciclului natural, de la sol la plante, este primordială.

Cerințele minime pentru a permite ca un aliment să fie numit ecologic sunt stabilite prin legislația Uniunii Europene, și anume provine din culturi controlate ecologic, nu este modificat genetic și a fost obținut fără utilizarea pesticidelor și a îngrășămintelor chimice. De asemenea, sunt permiși mai puțini aditivi alimentari (în jur de 50, în loc de peste 300). Lipsa pesticidelor înseamnă o hrană mai sănătoasă, în versiunea organică.

Gătește acasă

Că ți-e poftă de cârnați, burger sau pizza, când gătești acasă, știi ce ingrediente conțin alimentele pe care le consumi. Pentru că, așa cum spuneam, alimentația curată nu este o dietă, poți mânca orice, în cantități moderate, pentru a-ți satisface poftele. Gătind acasă, poți renunța la toate produsele finite și aditivi, precum conservanți, arome, coloranți, îndulcitori artificiali. E adevărat, uneori este mai simplu să deschizi un pachet cu un prânz gata preparat și să-l vâri în cuptorul cu microunde. Chiar dacă o astfel de masă te satură, ea nu-ți oferă nutrienții necesari.

Răsfață-ți familia cu feluri de mâncare simple și de sezon, din ingrediente care provin din regiunea unde locuiești. Pentru mulți, avantajele sunt evidente: distanțele până la producător sunt scurte, ingredientele sunt ușor de procurat și oferă varietate sezonieră. Simplitatea mâncărurilor reflectă un stil de viață minimalist, foarte popular în prezent.

Citește și: Dietele pegan și flexitariană, o cale de mijloc plină de beneficii

Înapoi la natură

Cei care adoptă alimentația curată renunță automat la aditivii de sinteză, îndulcitorii, zaharurile, coloranții și aromele, amelioratorii de gust, grăsimile trans nesănătoase și alte substanțe nedorite din alimentele prelucrate industrial. Și totul este permis, inclusiv carbohidrații. Însă este vorba despre carbohidrații complecși, nu de cei care provin din zahărul rafinat și produsele din făină albă. Prin urmare, spune da micului dejun, combină carbohidrați complecși și proteine cu conținut scăzut de grăsimi, alege grăsimi sănătoase, mănâncă fructe și legume proaspete, prepară-ți mâncarea și ia-o la serviciu.

În același timp, evită băuturile îndulcite, alimentele cu aditivi, prânzurile gata preparate, fast-foodul.

Alimente permise

Scopul alimentației curate este de a crește aportul de alimente cu o densitate mare de substanțe vitale, fără să ridice rapid nivelul de zahăr din sânge. Lista de cumpărături ar trebui să conțină fructe și legume regionale și de sezon, care să nu fie stropite cu chimicalele care le fac să reziste mai mult în rafturile magazinelor.

De exemplu, avocado, ananasul, bananele ar trebui să fie consumate mai rar, pentru că, în general, sunt tratate cu radiații ionizate și conservanți. Leguminoasele sunt permise, pentru că sunt surse importante de proteine vegetale și oferă fibre, precum și minerale (magneziu și fier). Nucile și semințele furnizează acizi grași esențiali, de care organismul are nevoie, dar pe care nu-i poate produce. Carnea organică și peștele sunt permise, dar alege pește sălbatic, nu de crescătorie.

 

 

Text: Grigoriana Brujan

Sursă foto: iStock

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here