Amintirile parfumierului

0
62
François Demachy, parfumier creator Dior

Prezent la deschiderea oficială a Maison Christian Dior Boutique, François Demachy, parfumierul creator al casei, ne-a dezvăluit câteva secrete despre colecția sa privată, acum disponibilă și în România, și despre procesul prin care o idee devine creație olfactivă.

Harper’s BAZAAR: Care este diferența dintre linia Maison Christian Dior și cea generală? De asemenea, această gamă era numită La Collection Privée inițial. De ce ați spune, sau spuneați, că e privată?

François Demachy: Diferențe foarte multe între cele două nu sunt, dar în primul rând trebuie să menționez că în privința acestei linii nu am nici o constrângere. Mai exact, nu trebuie să fiu gata într-un anumit moment, să predau un parfum la un anumit termen, sunt totalmente liber, așa că una dintre diferențele principale ar fi aceasta. Altfel, pentru toate aromele casei, folosesc aceleași ingrediente, de aceeași calitate. O altă diferență este faptul că pentru linia Maison Christian Dior încerc să realizez parfumuri despre care știu că nu vor fi neapărat populare. Sunt diferite. Creez în funcție de ceea ce cred și îmi doresc, în funcție de ideile mele, chiar dacă unele pot fi oarecum neobișnuite.

H.B.: Aceasta înseamnă că termenul „privée″, din denumirea inițială, se referă la dumneavoastră. Este adevărat.

F.D.: Da, e o colecție mai personală.

H.B.: Ați început-o în 2010, are deja 25 de parfumuri și ați format-o paralel cu cele din linia generală. Cum reușiți să duceți la bun sfârșit arome atât de diferite, într-un timp atât de scurt?

F.D.: Mă gândesc mereu la creațiile olfactive, chiar dacă nu am un anumit proiect, ceea ce nu se prea întâmplă totuși. Am tot timpul o multitudine de idei, încerc combinații și mă inspiră elemente din jurul meu. E captivant. Spre exemplu, în cameră e un săpun cu verbină și lavandă. Mirosul pare interesant. De ce să nu mă gândesc la un parfum în jurul acestei arome? Totuși din această mare de combinații, nu toate devin creații propriu-zise, puține ajung la etapa definitivă.

H.B.: Propuneți prin parfumurile din gama Maison Christian Dior anumite destinații – Orient, Asia. Care e următoarea călătorie olfactivă?

F.D.: Cred că ceea ce propun, în cazul unora dintre ele, este mai degrabă o traducere a locului respectiv, a felului în care l-am perceput, ce am simțit, modul în care m-a conturat experiența. Toate parfumurile se referă la anumite amintiri pe care le am, dar nu toate reflectă o anumită destinație, de pildă Dioramour. Următorul parfum pe care îl vom lansa în curând, în septembrie, va fi despre un obiect vechi văzut pe raftul farmaciei în care lucra tatăl meu. E un obiect pe care mi-l amintesc foarte bine – sticla, mirosul … Mirosurile din farmacii pot fi stranii, știți? Iar pe acesta mi-l amintesc precis. Nu vă va trimite cu gândul la o anumită destinație, ci la obiectul în sine.

Holy Peony, cea mai recentă lansare din colecție

H.B.: Cum păstrați echilibrul între direcțiile clasice Dior și cerințele femeii contemporane? Ce îmi puteți spune despre femeia din timpurile noastre, femeia modernă?

F.D.: În parfumerie lucrurile stau puțin diferit față de modă, chiar dacă parfumul aparține într-un fel acestei lumi. Viteza de schimbare a trendurilor este mai lentă. Totuși, deși n-aș spune că există reguli, admit că într-o perioadă există un uz mai intens dintr-o anumită zonă olfactivă (cum a fost oud). Și că unele arome sunt perene. De exemplu, mirosul floral e întotdeauna plăcut, chiar și în timpul actual. Felul în care oamenii consumă parfumul s-a modificat. Astăzi nu ai prea mult timp la dispoziție să alegi unul, în special în anumite locuri – ai poate doar câteva secunde să îl miroși și să te decizi dacă îți place sau nu. Asta ne obligă pe noi, cei care creăm, să fim foarte preciși în privința notelor inițiale, cele resimțite imediat după pulverizare. Oamenii nu mai vor să aștepte. Aceasta a schimbat într-o anumită măsură procesul creativ. În plus, înainte existau regulile de tip „floral pentru femei”, „lemnos pentru bărbați”, astăzi acestea nu mai sunt valabile. Poți mixa în diferite moduri sau poți recomanda arome lemnoase pentru femei, cu un mic accent floral.

H.B.: Cum ați fost afectați de noile politici în privința anumitor ingrediente? Unele substanțe au trecut, în ultimii ani, pe o lista prohibitivă.

F.D.: A trebuit să ne adaptăm, firește, pentru a respecta aceste reguli. Din punctul meu de vedere, unele dintre ele sunt puțin absurde. Mai ales cele europene, care sunt cele mai stricte din lume. Cred că pericolul pe care îl reprezintă unele ingrediente e nesemnificativ dacă îl comparăm cu pericolul pe care îl întâlnești când traversezi strada. Dar asta este, trebuie să ne supunem. Pentru unele produse este teribil, mai ales pentru parfumurile vechi.

Parfumuri din gama Maison Christian Dior și eșarfe Mitzah din mătase, care se poartă la gât sau încheietura mâinii și se parfumează pentru o aromă îndelungată

H.B.: Dacă doriți să obțineți același miros al unui ingredient care este interzis, trebuie să îl recreați în laborator?

F.D.: Trebuie să îl înlocuim, să-i găsim un substitut, care însă nu are același efect. Încercăm să fim cât se poate de aproape de aroma originală, dar rămâne un substitut. E o adevărată provocare.

H.B.: Cum v-au ajutat modernizarea și îmbunătățirea rapidă a tehnologiei? Puteți obține astăzi, cu ajutorul lor, o formulă pe care să zicem că acum 10-20 de ani vă era imposibil să o obțineți?

F.D.: Parfumeria există de mai mult de 300 de ani, totul s-a făcut, fiecare material natural a fost studiat. Nu aș putea spune că astăzi cunoaștem totul, dar pot să spun că fiecare floare, fiecare tip de lemn, orice element natural care poate fi interesant pentru un parfum a fost testat și utilizat. Ceea ce se schimbă acum este în materie de proces. Acum avem noi procese de extracție, precum cel cu CO2, unde aroma produsului este extrasă la –200 grade Celsius. Chiar dacă îl realizăm cu flori comune precum iasomia ori trandafirul, pe care le folosim de atâta timp și le cunoaștem destul de bine, obținem un rezultat ușor diferit. În ultimii aproximativ cinci ani, avem câteva ingrediente obținute cu ajutorul biotehnologiei. De exemplu, avem biomolecula de paciulol, alcoolul principal din uleiul de paciuli. Este un miros ușor diferit de clasicul miros de paciuli. Deci, da, prin tehnologie putem obține nuanțe noi. Dar dincolo de felul în care dăm naștere ingredientelor, parfumul, în sine, rămâne la fel: simplu, abstract, mereu sinonim cu emoția.

Articol apărut în numărul de aprilie al revistei Harper’s BAZAAR România.

Citiți și: “Primul boutique Maison Christian Dior în România se deschide la Bucureşti”!

Foto: PR

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here