Ana Ularu: „Identitatea ta este mai puternica cand construiesti o alta personalitate.”

0
468
Ana Ularu Harper's BAZAAR mai 2017
Costum, 7.795 Lei, camasa, 1.150 Lei, si curea, 1.750 Lei, toate Burberry Inel (mana dreapta), 6.715 Euro, si inel (mana stanga), 8.535 Euro, ambele Teilor

Alearga intre scena teatrelor din tara si platourile de filmare din strainatate, canta cand prinde o ocazie si, oriunde s-ar gasi, nu sta o clipa locului, intrucat pentru Ana Ularu, frumusetea vietii nu vine din rutina, ci din detaliile neasteptate ale fiecarei zile.

Licarirea ochilor albastri o tradeaza. Ana Ularu sta nemiscata in dreptul mesei de machiaj, dar privirea ei urmareste cu atentie orice miscare reflectata in oglinda imensa, inconjurata de lumini. Orice pauza in pregatirile pentru sedinta foto reprezinta o ocazie sa fredoneze un cantec sau sa schiteze un inceput de dans. Recunoaste ca nu ar fi in stare sa se conformeze rigorilor impuse de regizorul american Robert Wilson in miscarea scenica, desi ar fi foarte fericita sa lucreze cu un artist atat de avangardist.

Nici cand ajunge in fata obiectivului foto nu ramane blocata intr-o anumita postura. in cateva cadre deruleaza un evantai de personaje efemere. „Eu nu sunt model, o sa va ofer diverse expresii”, exclama la un moment dat. Apoi revine si cere sugestii pentru a se conforma cat mai bine rolului pe care il interpreteaza azi. Exista diversitate in miscarile ei, dar nu haos, cu toate ca se considera „dezagregata”. Anii de balet au ajutat-o sa isi disciplineze corpul suplu cand are nevoie de control. „Sunt atat de aiurea in propriul corp, incat ma simt bine intr-un soi de echilibru precar. Daca sunt centrata, echilibrata, atunci parca sunt inchistata in ceva, ma simt nenatural.”

In aceasta perioada nu are timp sa se simta nenatural. Are in fata prima aparitie in spectacolul Procesul caprei cu un ied, scris si regizat de Radu Iacoban la Teatrul Metropolis, si este speriata pentru ca nu a avut timp sa isi repete rolul. Cand piesa se construia pe scena, Ana era la filmari in Spania, iar acum trebuie sa recupereze in ritm alert detaliile personajului pe care il imparte cu Rodica Lazar. Daca in urma cu cativa ani ti-ar fi spus ca repetitiile sunt neplacute, chiar plictisitoare, acum Ana a dobandit o alta abordare: „Simt o nevoie disperata sa repet ca sa pot iesi sincer in fata publicului, pentru a adauga din mine un pic de bucurie, mai degraba decat panica de a nu-i incurca pe ceilalti.”

Are emotii si in asteptarea Galei Premiilor UNITER 2017, la care este nominalizata pentru titlul de cea mai buna actrita in rol principal, ca apreciere pentru prestatia din spectacolul O interventie, de la Teatrul Act. A descoperit piesa scrisa de autorul britanic Mike Bartlett intr-o librarie la Londra si a pus-o in scena impreuna cu Radu Iacoban, ca regizor, si Lucian Iftime, ca partener de rol. O bucura recunoasterea valorii acestei initiative: „Toti vrem sa fim iubiti. Cred ca este o forma de rebeliune sa zici ca nu te intereseaza, dar eu recunosc intru totul ca sunt un artist si un om care vrea sa fie iubit.”

Ana Ularu Harper's BAZAAR mai 2017
Jacheta Max Mara, 3.380 Lei; Fusta, 1.000 Lei, si manusi, 650 Lei, ambele Manokhi; Colier Dolce&Gabbana, 4.620 Lei

Se entuziasmeaza la fiecare schimbare de vestimentatie. Nu ar purta manusi din latex in viata de zi cu zi, dar surprinde latura lor senzuala. „Cand imbrac hainele acestea, ele trezesc ceva in mine, deschid o portita. Tocmai pentru ca nu este ceva ce face parte din cotidian, din rutina, imprevizibilul situatiei da nastere unei anumite frumuseti.” De fapt, ii plac aceste schimbari de masti trecatoare pentru ca o asemenea dinamica reflecta modul in care isi face meseria. „Identitatea ta este mult mai puternica atunci cand construiesti o alta personalitate. Este bizar cand te intorci la tine in momentele cand stai pur si simplu si te uiti in gol. Simti nevoia sa fugi cu circul pentru a te redefini.” Iar acest proces de reinventare este continuu, o ajuta sa se dezvolte profesional, sa nu fie rigida in modul de lucru, de aceea nu regreta ca nu mai are 20 de ani. „Imi dau seama ca sunt mult mai deschisa si mai buna ca actrita acum decat in trecut.”

A renuntat sa se raporteze mai ales la diferentele pe care le vedea intre ea si personajele interpretate si a inceput sa aiba mai multa incredere in instinct. in schimb, daca are timp, este la fel de exhaustiva in documentarea rolurilor pe cat era in trecut. Acum, de pilda, face exercitii de limba rusa pentru a reda convingator replicile dintr-un film, avand intentia de a o invata si mai bine pe viitor. Ar fi a cincea limba straina pe care o vorbeste, dupa spaniola (a invatat la Liceul Cervantes), engleza, franceza si italiana. Ah, iar pe mobil nu are jocuri, ci si-a instalat aplicatia Duolingo ca sa invete daneza. „Asa, ca sa enervez lumea”, spune zambind, apoi rosteste cu un accent convingator „en kvinde” (o femeie). Nu pare deloc enervanta.

Ana Ularu: „Cred ca faptul ca nu am incercat sa fiu in alt fel decat sunt devine un fel de frumusete.”

Poate fi enervanta, in schimb, cand ofera referinte despre sine: „Am prea multa fata si sunt prea expresiva pentru binele meu, uneori”; „O rochita roz este foarte bizara pentru un om care face niste pasi cum merg eu, ca un soldat sovietic”; „Am privirea inteligenta, dar nu pot sa ma exprim bine. Sunt ca un caine lup”. Totusi, admite ca s-a vazut frumoasa in ochii celorlalti si atribuie aceasta frumusete deciziei ei de a se accepta asa cum este. „Cred ca faptul ca nu am incercat sa fiu in alt fel decat sunt devine un fel de frumusete. Nu stiu daca cineva m-ar mai considera frumoasa daca as incerca sa fiu mult mai disciplinata, daca mi-as tranti masca asta.”

Leaga notiunea de frumusete mai mult de naturaletea unei persoane decat de conformarea la un sablon sau de perfectiunea unui context. „Frumusetea este subiectiva si imprevizibila. Este un chip neasteptat, sunt micile asimetrii si momentele necontrolate. Mi se pare ca rutina in sine ucide ideea de frumusete. Am avut foarte multe momente in viata cand m-am simtit frumoasa trezita din somn, ciufulita si am avut seri, vacante sau zile de nastere foarte frumoase pentru ca au fost neprevazute, nepregatite, cand nu a fost totul perfect.”

Ana Ularu Harper's BAZAAR mai 2017
Rochie Cristina Savulescu, 2.400 Lei

Sursele de frumusete sunt uneori neasteptate. Poate fi vorba despre o opera de arta precum tablourile crude ale lui Francis Bacon – a fost puternic impresionata de o pictura a artistului de la Tate – sau despre un personaj care nu pare sa aiba nimic atractiv. „Am intalnit oameni care s-au indragostit de personajul meu din «O interventie», care nu are nimic frumos, este grotesc. La ea totul e urat, felul in care vorbeste este agresiv, chiar vulgar. Si uite unde se isca frumusetea.”

Curand dupa decernarea Premiilor UNITER va pleca din nou din tara, la filmari. Nu si-a propus sa ajunga in situatia asta, sa faca teatru in tara si filme in strainatate, tocmai de aceea nu renunta sa participe la auditii pentru productii locale. Deocamdata, anul acesta va aparea in thrillerul The Marker, filmat la Birmingham, in Marea Britanie, iar anul viitor ar urma sa fie lansata productia spaniola Muse. „Mai am un scurtmetraj de facut zilele astea. Accept proiecte cu toptanul, imi tot zic ca o sa am destul timp sa dorm la un moment dat in viata.”

Acum nu doarme, pozeaza. Si-a mai domolit expresivitatea in fata aparatului de fotografiat si cauta postura potrivita pentru fiecare cadru. Este preocupata sa iasa totul bine, astfel ca la incheierea unei serii de fotografii se apropie pentru a vedea pe ecranul aparatului care este rezultatul eforturilor ei. Priveste cu atentie succesiunea de imagini, in timp ce ridica in aer piciorul drept si sprijina pantoful de genunchiul stang intr-o pozitie altfel incomoda pentru multa lume. Cumva, pare o pozitie naturala pentru ea, oarecum vulnerabila, pe deplin preocupata de ceea ce face, cu siguranta frumoasa in felul sau unic, in aceasta clipa trecatoare.

Articol aparut in numarul de mai al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: “Going Out Diaries: Ana Ularu”!

Fotografii: Alex Galmeanu; Styling: Ina Borcea; Make-up: Adina Vlad; Hairstyling: George Soare/ Tribute Salon

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here