Arta tanara: Greta Nita, 22 de ani, balerina

0
238
Greta Nita balerina Foto Oltin Dogaru
Greta poarta tricou Gucci, pantaloni H&M si cercei din recuzita stilistului

BAZAAR reuneste unele dintre cele mai promitatoare talente pentru a le afla visele si motivatiile ce le fac sa nu se abata de la drumul ales. In episodul 3 al seriei va invitam s-o descoperiti pe Greta Nita:

Am inceput baletul la 5 ani… si tot cam atunci am realizat ca stiu „ce vreau sa ma fac cand o sa fiu mare”, vreau sa devin balerina la Opera din Bucuresti. Acum sunt angajata acolo de mai bine de trei ani si pot spune ca nu-mi pare rau de alegerea facuta in copilarie. Momentele cele mai importante de pana acum nu au avut deloc de-a face cu premiile sau rolurile pe care le-am primit, ci au fost cele in care am avut sansa sa intalnesc oameni deosebiti care m-au ajutat sa cresc ca artist si ca persoana.

Spectacolul meu de balet preferat este… de departe, „Giselle”, as putea vorbi despre el ore in sir… Este un spectacol plin de emotie, cu efecte vizuale aproape magice, un spectacol despre viata, nebunie, moarte si despre dragostea ce le leaga pe toate. Giselle este pentru mine acel rol pe care daca voi avea sansa sa il dansez vreodata, voi putea iesi la pensie fericita (zambeste).

Viata de balerina este… plina de provocari, atat din punct de vedere fizic, cat mai ales psihic. Efortul pe care-l depunem zilnic este la fel de mare precum cel depus de un sportiv de performanta. Pentru un minut de dans ne pregatim saptamani intregi. Chiar si dupa ore de repetitii, in final cand ajungem pe scena tot trebuie sa ne gandim in fiecare clipa la executarea corecta a pasilor, muzicalitate, orientarea in spatiu, interactiunea cu partenerii de scena, interpretarea unui anumit rol, iar in timp ce controlam si constientizam fiecare muschi din corp, trebuie sa facem totul sa para lipsit de efort. Baletul este extenuant fizic, insa cand acestor provocari li se adauga si cele psihologice precum emotii, presiuni, frustrari, invidii, nu cred ca poti face fata decat daca esti cu adevarat pasionat.

Am invatat ca… nu are niciun sens sa ma compar cu altii. Fiecare dansator are atuurile si defectele sale, nimeni nu este perfect si poti invata cate ceva de la fiecare in parte. O alta lectie invatata a fost rabdarea, am inteles ca aproape niciodata nu imi va iesi o combinatie de miscari din prima incercare exact asa cum imi doresc. Trebuie sa am rabdare cu corpul meu, sa imi ofer timp pentru repetitii si sa nu imi fie frica sa fac greseli. Doar experimentand pot progresa.

Cel mai greu este… atunci cand trebuie sa iesi din zona ta de confort si sa conturezi un personaj al carui caracter este diametral opus cu al tau. Partea cea buna este ca astfel poti sa experimentezi situatii si stari cu care in viata reala nu ai avut si poate nici nu vei avea sansa sa te intalnesti.

Nu cred ca sunt persoana potrivita… care sa spuna ce reguli de nutritie urmeaza o balerina pentru ca eu mananc orice, oricand, plus muuulta ciocolata. Personal nu am avut niciodata probleme cu kilogramele in plus, insa am colege care atunci cand incep sa se ingrase au grija o perioada la alimentatie, fiecare dupa propriile reguli. Este adevarat ca o balerina trebuie sa fie slaba, insa trebuie sa manance suficient de mult si de echilibrat pentru a putea sustine efortul fizic pe care il depune. Eu in general incerc sa mananc cat de sanatos pot, tocmai pentru a putea sa exagerez atunci cand am pofta.

Exista anumite avantaje ale vietii de balerina… unul dintre acestea este ca nu trebuie sa mergem la sala pentru a avea un corp tonifiat. In timpul antrenamentelor noi lucram intens fiecare muschi din corp, iar in pauze facem stretching si exercitii personalizate pentru intarirea musculaturii. Lucrand zilnic in fata oglinzii ajungem sa ne cunoasteam fiecare defect al copruplui si in timp invatam cum sa il si corectam sau daca nu este posibil, sa il ascundem. Orice balerina stie sa-si faca cocul in cel putin trei feluri diferite si bineinteles, sa se machieze in asa fel incat si spectatorii din ultimul rand sa-i poata vedea trasaturile si expresiile fetei. Inainte de fiecare spectacol petrecem aproximativ doua ore in fata oglinzii inconjurate de agrafe si ace de par, fixativ si trusa de make-up care contine obligatoriu produse waterproof, pentru ca altfel, la finalul spectacolului, din cauza transpiratiei riscam sa aratam ca Joker din „Batman”.

Stilul meu personal este… destul de natural, putin feminin, putin ingenuu si poate putin sport. Ma simt mai increzatoare cand port o tinuta care imi place, insa am grija ca aceasta sa fie in primul rand comoda, deoarece in caz contrar nu voi obtine decat putin stres in plus. Imi plac culorile in general, insa ador rozul si am o slabiciune pentru rochii, tenisi si cercei. Cred ca stilul meu este mai mult influentat de personalitate si mai putin de job-ul pe care il am. Baletul si-a pus amprenta doar prin faptul ca nu port niciodata parul strans in coc in afara scenei si a salii de repetitii.

Ultimul spectacol vizionat a fost… „Giselle” si chiar daca l-am vazut de zeci de ori cand eram inca la scoala, nu am putut nici de data asta sa ma abtin sa nu plang la final.

Ultima carte citita… ii apartine lui Khaled Hosseini. Am citit de curand, intr-o perioada foarte scurta de timp toate cele trei carti ale autorului si imi e greu sa o aleg pe cea care m-a impresionat cel mai mult. Cred ca favorita a fost totusi „Vanatorii de zmeie”. Toate cele trei carti vorbesc despre Afganistanul modern, subliniind faptul ca legaturile interumane raman singurul fir de speranta si armonie intr-o lume dominata de teroare si tragedii.

Daca imi place sa citesc carti cu un puternic impact emotional… atunci cand aleg un film ma axez pe ceva usor si relaxant. Imi plac la nebunie comediile romantice cu happy-end si scenarii optimiste, dar care au totusi o anumita morala si nu te lasa doar cu zambetul pe buze, ci si cu niste intrebari la care sa te gandesti pe viitor. In general nu imi place sa ma uit la un film sau sa citesc o carte de doua ori, insa exista o pelicula de care nu ma satur: „Serendipity”. „Serendipity” inseamna „accident norocos”, si te duce cu gandul la acele intamplari din viata care te fac sa crezi in magie, destin si povesti de dragoste.
Sunt multi dansatori pe care ii admir… cred ca am cate o balerina preferata pentru fiecare rol in parte, insa in opinia mea, cea mai buna si complexa dansatoare din zilele noastre este Marianela Nunez de la Royal Opera House. O alta balerina pe care o ador este Gelsey Kirkland, o stea a baletului american, care impreuna cu Mikhail Baryshnikov formeaza, cred eu, cel mai bun cuplu de dansatori din toate timpurile.

In 2018 ma puteti urmari… pe scena Operei Nationale din Bucuresti, interpretand (sper eu) cat mai multe roluri in spectacole din repertoriu precum: „Lacul lebedelor”, „Giselle”, „Don Quijote”, „Romeo si Julieta”, „Opus 73 – Le Sacre du Printemps” si multe altele. Nici noi nu stim inca distributiile tuturor spectacolelor, asa ca si pentru mine este o surpriza acest capitol.

Peste 20 de ani ma vad… tot aici, cred. Probabil la varsta aceea nu voi mai dansa si mi-ar placea sa ma orientez spre predat. Imi place sa lucrez cu oamenii si chiar am rabdare in acest sens, insa cred ca sunt prea perfectionista ca sa nu devin o maestra de balet putin cam severa. Nu stiu daca voi ajunge sa predau vreodata la scoala, lucrul cu copiii mi se pare o responsabilitate enorma si deocamdata nu simt ca am adunat destule cunostinte. O posibilitate de luat in calcul ar fi si orientarea catre un alt domeniu, poate tot in cadrul artelor, sau chiar intr-o directie complet noua.

Articol publicat partial in numarul de martie al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: “Arta tanara: Voica Oltean, actrita, 18 ani”!

Foto: Oltin Dogaru, Make-up: Adina Vlad, Hairstyling: Meda Petrescu/Artist Academy, Styling: Andrei Iovu si Lil Bulgac, Asistent styling: Veronica Nojac

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here