BAZAAR Power List 2019: Ioana Ciolacu, designer și mentor

0
86

După un master la London College of Fashion și un premiu internațional Designer for Tomorrow câștigat în aceeași perioadă, Ioana s-a întors în țară pentru a construi – un brand propriu, cu o abordare etică, și o scenă de design vestimentar, prin inițiative ca Romanian Fashion Council.

Noua ta colecție … se numește Leopoldine, de la Leopoldina Bălănuță. Am cunoscut-o personal, era prietenă cu bunică-mea. Am rămas cu o fascinație față de ea din copilărie, de când am început să merg la teatru și s-o văd pe scenă. Era foarte modestă în apariție și, în același timp, avea foarte multe de spus – la polul opus față de ceea ce văd că se întâmplă astăzi. Această atitudine a ei m-a inspirat. Am croșetat vizual pe ce mi-am închipuit eu despre personalitatea ei, nu-i vorba despre o inspirație directă din stilul personal. E o colecție cu printuri destul de luxuriante (pe baza cărora am făcut și o interfață interactivă pe site) și mai multe piese tailored decât până acum.

Sunt deja peste doi ani de când ai un showroom. Cum sunt tipele care vin în vizită? Prietenoase. Hotărâte. Știu bine ce vor, știu produsele, dar vor să le probeze. Pe unele le încurajăm chiar noi să vină pentru că există piese pe care, dacă ți le cumperi online fără să le fi probat, s-ar putea să nu-ți vină. Vizitele sunt pe bază de programare, dar am încercat să evit stresul cu telefonul și am venit în întâmpinarea timidelor printr-un formular de completat online. De circa un an, am observat că vârsta celor care vin tinde să scadă. Înainte, cele mai multe aveau 25-35 de ani. Acum e 18+.

„Sustenabilitate” a devenit un buzzword în modă. Și odată cu hype-ul, a apărut greenwashingul, care pentru mine e super-enervant.E bine că avem o discuție despre sustenabilitate, n-are cum să iasă ceva rău. Măcar astfel unele branduri au de pierdut din faptul că nu încearcă să se schimbe. Dar primul pas e să fim realiști și sinceri în privința a ceea ce facem.

Ioana poartă costum din garderoba proprie, cercei și inel, ambele Teilor. Foto: Oltin Dogaru, Styling: Ina Borcea

Ce schimbări crezi că sunt necesare? Și dintre astea, care sunt și probabile în viitorul apropiat? Să nu folosești produse animale poate fi la îndemână, dacă ți-ai făcut un plan de la început. Nu vorbesc despre pantofi și genți, pentru că acolo intervine problema mirosului sau a prețului mare al materialelor alternative. Eu am început să am un sistem de imitare a pielii prin atașare de pelicule impermeabile, biodegradabile, peste baze naturale (bumbac sau in). Am făcut o încercare cu niște portmonee. Ca uzură, se comportă super-bine. Dacă folosești piele, una dintre soluții e să faci serii limitate, din piei care altminteri s-ar arunca. Apoi, e destul de la îndemână să reciclezi intern hârtiile și materialele textile, să economisești energie electrică, să ai grijă de oamenii tăi cu programe de lucru și plăți decente. Toate astea încetinesc avântul de câștig. Dar eu sunt pe plus, nu mă plâng.

Unul dintre lucrurile pe care le susții e și prelungirea vieții pieselor Ioana Ciolacu. Încurajez tipele să aducă la reparat piesele, un serviciu gratuit. De exemplu, dacă ți-ar ars mâneca sau ai pătat haina, încercăm s-o curățăm sau să schimbăm părțile afectate. Și le mai încurajez să nu arunce piesele pe care decid să nu le mai poarte, ci să facă schimb sau să le dea la terți spre vânzare. Poate părea o abordare contraproductivă din punctul de vedere al businessului, dar de fapt îți faci o clientelă loială și asta contează mai mult.
Romanian Fashion Council a împlinit un an. De ce e nevoie de el? Pentru că trebuie o punte între producție și design, două domenii separate de un decalaj enorm la noi. Și pentru că tinerii designeri au nevoie de cunoștințe suplimentare celor din școală, pe diverse niveluri de knowledge, practice și teroretice. Îi știu pe cam toți micuții care ies de pe băncile școlii și până acum, în acest an, am reușit să-i pun în legătură cu diverși oameni. Dar pentru a face mai mult, am nevoie de ajutor.

În afară de a obține finanțări și de a implica mai mulți oameni în RFC, ce teme ți-ai dat pentru 2020? Pentru brandul meu aș vrea să găsesc o formulă de a eficientiza producția și astfel de a-mi eficientiza și creația. Odată ce crești, crește exponențial și cantitatea de lucruri non-creative de făcut. Sunt luni în care mă ocup doar de chestiuni logistice. Îmi doresc mai mult timp pentru creație. Mi-e dor.

Ți-a dat motive de speranță în 2019: Mă bucură să văd toți acești micuți, mă bucură că există Diploma [Ioana a fost parte din board-ul creativ, la categoria Design vestimentar] pentru că știu că atunci când am ieșit eu din școală, nu aveam nici un sfert din posibilitățile de acum. Apoi, cred că există o evoluție din punctul de vedere al educației consumatorilor. Dar în același timp, nu e însoțită de o lejeritate de a consuma, din cauza evoluției sociale și politice din ultimii trei ani. Cei care sunt stresați că nu merg lucrurile cum trebuie sunt și clienții mei. Și atunci există dorință, nu există întotdeauna posibilitate sau relaxare. Cu toate astea, brandul e ascendent.

Interviu realizat de Ioana Chira

Material apărut în numărul de decembrie Harper’s BAZAAR 2019

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here