Beneficiile semintelor de chia

0
beneficiile semintelor de chia

De dimensiuni reduse, cu o culoare ce poate varia de la alb la negru si un gust asemanator nucilor, semintele de chia au devenit un ingredient omniprezent in dieta celor ce cauta reteta unei vieti sanatoase. Printre beneficiile semintelor de chia se numara continutul ridicat de fibre, proteine, calciu, vitamine din grupa B si acizi grasi Omega 3.

1. Chia, un superaliment pe care trebuie sa il cunoastem

Semintele de chia sunt unele dintre cele mai bogate surse de acizi polinesaturati si pot contine grasimi bune in proportie de pana la 40%. O mare parte dintre acesti acizi sunt acizi Omega-3 si acizi Omega-6. O cantitate similara au numai pestii bogati in grasimi, cum ar fi de exemplu, somonul salbatic.

Ce sunt semintele de chia

Semintele de chia sunt adevarate bombe de proteine, ele continandu-le in proportie de 20%, iar continutul de calciu al semintelor de chia il depaseste pe cel al laptelui. Ele au de doua ori mai mult fier decat spanacul, in jur de 7 miligrame la 100 de grame. Nivelurile de vitamina B3 din semintele de chia sunt si ele semnificative.

Originea semintelor de chia

Salvia hispanica, cunoscuta si sub numele de chia, este o specie de plante cu flori din familia mentei, originara din zona central si de sud a Mexicului, dar si din Guatemala. Codul Mendoza din secolul al XVI-lea demonstreaza faptul ca aceasta planta era cultivata de azteci in vremurile pre-columbiene, iar istoricii sustin ca avea importanta porumbului.

In prezent, ea nu mai este crescuta si consumata doar in Mexic si Guatemala, ci este prezenta si-n Bolivia, Argentina, Ecuador, Nicaragua, Australia, dar si-n sud-vestul Americii.

Aspectul si gustul semintelor de chia

Deoarece gustul lor este slab, semintele de chia se pot utiliza in diferite moduri: in preparate culinare, deserturi, bauturi, la ingrosarea sosurilor in loc de oua, ca atare sau macinate.

Proprietatile nutritive ale semintelor de chia

Pe langa efectul antioxidant binecunoscut, semintele de chia au efect antitumoral, antiinflamator, antiviral, scad glicemia, protejeaza vasele sangvine, energizeaza, protejeaza musculatura, induc senzatia de satietate fiind folosite in cura de slabire, protejeaza de poluare, raze UV si fum de tigara.

Tipuri de seminte de chia

Diferentele intre semintele de chia albe si negre sunt neglijabile, ele continand cantitati similar de acizi Omega-3, proteine, fibre si alti nutrienti.

Seminte de chia albe

Dupa cum mentionam si-n paragraful anterior semintele de chia albe sunt comparabile nutritional cu cele negre, cele negre avand in plus ceva mai multi antioxidanti. Mai multe persoane le prefera pe cele albe, deoarece culoarea lor nu este la fel de pronuntata in alimente si de aceea ele sunt de obicei si mai scumpe.

Seminte de chia negre

Daca intre semintele de chia negre si albe nu sunt mari diferente nutritionale, e important totusi de mentionat ca semintele de chia maro sau rosiatice sunt cele care nu au avut parte de suficienta lumina si apa pentru a se maturiza. Deci acestea sunt singurele care ar trebui evitate.

Pastrarea semintelor de chia

Semintele intregi de chia se pastreaza de minune timp minim un an la temperatura camerei. Nu este nevoie sa le tineti la frigider. Antioxidantii naturali din seminte le ofera aceasta stabilitate. Depozitarea lor intr-un recipient inchis va contribui la prelungirea duratei de valabilitate.

Cantitatea zilnica recomandata de seminte de chia

Mai multe studii axate pe semintele de chia au aratat ca doza recomandata zilnic este de 25 de grame, insa cantitatea exacta pentru fiecare persoana in parte depinde de varsta, starea de sanatate si alte afectiuni medicale. Indicat este sa consultati un nutritionist inainte de a face schimbari radicale in dieta.

2. Cum se consuma semintele de chia

budinca seminte chia

Semintele de chia nu trebuie sa fie macinate inainte de a fi consumate pentru a le obtine beneficiile nutritionale – consumul lor ca atare va avea acelasi efect, iar modul in care le mancati este doar o chestiune de preferinta personala.

Semintele de chia amestecate in apa

Din moment ce semintele de chia sunt capabile sa absoarba o cantitate insemnata de lichid, este important ca ele sa fie bine hidratate cand le consumati ca atare.

Seminte de chia macinate sub forma de faina de chia

O alta modalitate de a le folosi in retete este sa le macinati, obtinand astfel o pulbere fina. Aceasta varianta este utila in special cand le folositi ca agenti de ingrosare sau cand cautati sa nu schimbati textura unui produs alimentar.

Seminte de chia in salate

Semintele de chia pot fi adaugate intregi sau macinate in smoothie-uri sau fructe, amestecate in iaurt sau in fulgii de ovaz sau presarate deasupra unei salate. O singura lingura de seminte de chia ofera 5 grame de fibre si 3 grame de proteine, precum si magneziu, fier, calciu, potasiu sau omega-3. In plus, ea are doar 60 de calorii.

Retete de dulciuri cu seminte de chia

Daca pregatiti clatite, vafe, briose sau granola de casa, strecurati printre ingrediente si o lingura de seminte de chia. Ele au o aroma neutra, deci vor functiona minunat in aproape orice.

Budinca cu seminte de chia

Puteti sa faceti usor budinca cu seminte de chia, una dintre cele mai populare retete, amestecand o jumatate de ceasca de seminte intr-o ceasca de lichid (laptele de migdale si sucul de fructe sunt cele mai populare alegeri). Odata ce semintele au absorbit din lichid si au capatat o consistenta gelantinoasa, preparatul este numai bun de consumat. Aceasta etapa de pregatire dureaza mai putin de 15 minute, iar budinca cu seminte de chia se pastreaza bine in frigider timp de cateva zile.

Clatite cu seminte de chia

Exista o multime de retete sanatoase de clatite ce pot fi completate cu un ingredient-minune: semintele de chia. Acestea confera o textura neasteptat de crocanta preparatului.

Smoothie-uri cu seminte de chia

Spre deosebire de alte “superalimente” precum spirulina, semintele de chia nu au o aroma puternica si pot fi cu usurinta folosite in orice reteta si adaugate in bauturi fara a le altera aroma. Iar sub forma de pudra nu le vor altera nici macar textura.

Seminte de chia cu miere

Stiati ca mixul dintre semintele de chia si miere poate avea numeroase beneficii pentru sanatate? Amestecati o lingurita de seminte de chia prajite cu o lingura de miere organica si consumati acest duo, in fiecare dimineata inainte micul dejun, timp de 2 luni.

Alte retete de dulciuri cu seminte de chia

Persoanele alergice la oua le pot inlocui in retetele preferate cu seminte de chia. Puteti pregati astfel batoane de ciocolata, briose cu diverse fructe si chiar si gemuri.

3. Beneficiile semintelor de chia pentru sanatate

beneficii seminte chia

Desi descoperirile se bazeaza in general pe studii mici, acestea au aratat ca semintele de chia pot scadea nivelul colesterolului din organism, al tensiunii arteriale si minimizeaza riscul bolilor cardiovasculare. Un articol publicat in „Jurnalul Biomedicinei si al Biotehnologiei” din 2012 noteaza faptul ca o alimentatie bogata in seminte de chia poate conduce la cresterea grasimilor sanatoase din organism, la scaderea in greutate si la reducerea nivelului trigliceridelor.

Semintele de chia, o resursa de energie pentru organism

Mayasii si aztecii au folosit initial semintele de chia pentru un plus de energie si anduranta, iar in trecut luptatorii si sportivii consumau adesea un gel din seminte de chia inainte de evenimentele principale pentru a-si spori rezistenta.

Efectul semintelor de chia asupra aparatului digestiv

Includerea semintelor de chia in dieta dumneavoastra poate provoca unele afectiuni gastro-intestinale, cum ar fi gaze sau balonare, aceste reactii datorandu-se cresterii bruste a consumului de fibre. Pe perioada in care mancati seminte de chia beti multa apa si cresteti treptat consumul de fibre pentru a minimiza efectele mai putin placute.

Beneficiile semintelor de chia in diete

Semintele de chia sunt adesea recomandate pentru cei care incearca sa piarda in greutate. Ele sunt extrem de satioase si sunt o buna sursa de proteine si antioxidanti, sustinand nutritional organismul si contribuind totodata la slabit.

Efectul antioxidant al semintelor de chia asupra imbatranirii celulelor

Semintele de chia au un continut ridicat de antioxidanti care ajuta la protejarea organismului de radicalii liberi, la incetinerea procesului de imbatranire si la scaderea sanselor de cancer. Tot antioxidantii ajuta semintele de chia sa aiba o durata lunga de conservare, chiar si fara refrigerare.

Reducerea colesterolului cu ajutorul semintelor de chia

Avand in vedere faptul ca semințele de chia sunt bogate in fibre, proteine si Omega-3, ele ar trebui sa poata imbunatati si metabolismul. Studiile efectuate pe cobai au aratat ca semintele de chia pot scadea nivelul trigliceridelor, pot creste nivelul colesterolului bun si pot reduce inflamatiile.

Beneficiile continutului bogat de Omega 3 din semintele de chia

Cercetarile arata ca acizii Omega 3 sunt esentiali pentru o inima sanatoasa, ajutand la scaderea colesterolului si mentinand in acelasi timp functia arteriala corespunzatoare. Acesti acizi sunt vitali pentru scaderea riscului bolilor cardiovasculare, iar semintele de chia ii contin din belsug!

Beneficiile semintelor de chia in prevenirea diabetului

Semintele de chia pot juca un rol important in reglarea nivelurilor de insulina din sange. Ele pot reduce rezistenta la insulina si pot scadea concentratiile anormal de mari ale acesteia din sange.

Rolul semintelor de chia in fortificarea oaselor

Stiati ca semintele de chia au mai mult calciu decat multe dintre produsele lactate? 30 de grame de seminte de chia ofera 18% din necesarul zilnic de calciu recomandat pentru un adult. Si-n plus mai contin si multi alti nutrienti necesari pentru fortificarea oaselor: fosfor, magneziu si proteine.

Rolul semintelor de chia in cresterea masei musculare

Doriti sa va cresteti masa musculara? 2,5-3 grame de seminte de chia pentru fiecare kilogram din greutatea dumneavoastra corporala va pot ajuta in acest demers.

Beneficiile semintelor de chia asupra sanatatii danturii

Calciul, de unul singur, nu este suficient pentru a garanta o sanatate optima a oaselor. Fara o cantitate suficienta de bor si magneziu, de exemplu, calciul va trece pur si simplu prin corpul nostru fara a fi absorbit. Iar semintele de chia contin din fericire ambele minerale si de aceea este mult mai usor pentru organismul nostru sa-si opreasca tot ce are nevoie din ele.

Beneficiile asupra activitatii cerebrale ale semintelor de chia

Studiile arata ca alimentele bogate in acizi Omega 3 ajuta la combaterea depresiei si chiar a simptomelor ADHD.

Posibile efecte de stopare sau vindecare a diferitelor forme de cancer cu ajutorul semintelor de chia

Cu un continut de 36% de fibre, semintele de chia ajuta la scaderea nivelului colesterolului, imbunatatind sanatatea intestinala si reducand riscul aparitiei cancerului de colon.

Efecte secundare si contraindicatii in utilizarea semintelor de chia

Exista si cateva contraindicatii cand vine vorba consumul semintelor de chia. Femeile insarcinate, persoanele alergice sau persoane cu probleme digestive ar trebui sa le evite. Totodata e esential sa va consultati cu medicul inainte de a include seminte de chia in dieta, daca luati medicamente pentru tensiunea arteriala sau care conduc la subtierea sangelui.

4. Utilizarea semintelor de chia in domeniul cosmetic

Semintele de chia pot fi introduse in rutina de infrumusetare, cu aceeasi usurinta cu care ati introdus si uleiul de cocos. Exista scruburi care au deja incorporate in ele seminte de chia sau, daca sunteti mai degraba genul DIY, puteti pregati o reteta homemade personalizata pentru nevoile pielii dumneavoastra.

Hidratarea pielii cu ulei din seminte de chia

Daca simtiti ca pielea voastra este mai uscata decat de obicei, adaugati cateva picaturi de ulei din seminte de chia in crema hidratanta pe care o folositi in mod normal pentru a-i imbunatati putin efectul. Uleiul din seminte de chia este bun si pentru mici retusuri pe parcursul zilei. Puteti pastra un mic recipient in geanta, aplicati cateva picaturi pe degete si masati-l usor pe fata pentru un plus de luminozitate. Vestea buna pentru femeile care se machiaza este ca si produsele vor fi mai bine fixate dupa aceasta operatiune.

Indepartarea acneei cu ajutorul semintelor de chia

Impreuna cu semintele de in, semintele de chia se afla in topul produselor ce contin acizi grasi Omega-3. Acestia au proprietati antiinflamatorii puternice, iar studiile arata ca incluse in dieta, semintele de chia pot diminua acneea.

Efectele antiaging asupra pielii obtinute cu ajutorul uleiului din seminte de chia

1-3 picaturi de ulei din seminte de chia adaugate in crema hidratanta vor ameliora aspectul tenului dumneavoastra si chiar si pielea afectata de soare isi va pierde usor din roseata.

Beneficiile asupra parului ale semintelor de chia

Daca vreti sa incercati o masca eficienta de par ce are in compozitie si acest superingredient, amestecati o lingura de seminte hidratate de chia cu 2 linguri de otet de mere, o cescuta de miere organica si 6 linguri de ulei de cocos. Aplicati pe varfuri si lasati sa actioneze timp de 15 minute dupa care va spalati pe cap.

Cititi si: “Beauty food – semintele de chia”!

Foto: iStockphoto

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here