Un proiect care mă reprezintă: Cosmin Florea, Pădurea spânzuraților

0
256
Cosmin Florea, Pădurea spânzuraților

Cosmin Florea dezvăluie cum a realizat scenografia extraordinarului spectacol al lui Radu Afrim după Pădurea spânzuraților.

„Proiectul l-am început cu foarte mari emoții. Urma să am acces la poate cea mai râvnită sală de teatru din România [Sala Mare a Teatrului Național din București] și eram conștient de greutatea proiectului pentru parcursul meu. Așă că m-am implicat și am lăsat foarte mult din mine în proiect, având un singur gând, să iasă foarte bine. Am început să recitesc cartea și cu fiecare filă mă apropiam tot mai mult de fragilitatea lui Rebreanu. Lucrul acesta m-a ajutat să-mi creez în minte spații și situații pe care apoi le-am dezvoltat pe hârtie. Pentru documentarea de costume am petrecut o lună întâlnindu-mă cu muzeografi și istorici de artă și căutând albume prin biblioteci. Îmi doream foarte tare să văd o uniformă originală din armata austro-ungară, ca să văd exact culoarea și detaliile, lucru care s-a întâmplat cu greu într-un final. După ce am finalizat documentarea și schițele, am fost într-o mică excursie în Beclean, la Radu acasă, unde ne-am plimbat pe dealuri și am povestit despre proiect.

Cosmin Florea, Pădurea spânzuraților

Ador momentele în care scenele de teatru sunt goale, iar grandoarea scenei mari este absolut copleșitoare. De la gândul acesta am pornit, că nu trebuie să fac un spațiu aglomerat, ci să caut simboluri care vor umple metaforic spațiul. O parte din vacanța de vară mi-o petrecusem prin satele din Ardeal, așa că prima idee de spațiu a fost o șură bombardată printre dealuri. Am pornit de la ideea aceasta, apoi am ajuns la o casă neutră, care putea căpăta multiple forme cu ajutorul proiecțiilor video și al schimbărilor din interior.
Radu are un univers extrem de ofertant pentru scenografi, iar dacă ajungi să-l simți, totul devine magie. Acordă foarte multă importanță esteticii, iar ca scenograf trebuie să te gândești la un spațiu spectaculos vizual, dar și practic. De exemplu, știam că la acest spectacol își dorește să folosească video mapping, așa că am creat o cicloramă uriașă, doar că nu aveam destul spațiu în spatele ei pentru retroproiecție. După mai multe zile de negocieri, am primit acordul să deschidem cortina de fier pentru a câștiga spațiu, chiar dacă asta înseamnă că în sălile din lateral nu se mai pot juca alte spectacole concomitent cu Pădurea.

Cosmin Florea, Pădurea spânzuraților

La prima lectură am simțit foarte organic textul lui Rebreanu. Printre altele, formularea „rănile pământului” mi-a rămas întipărită în minte. Am simțit nevoia să transpun gândul acesta și în decor. Prin răni ies acele elemente anatomice [degete, cap] ce aparțin conștiinței, lui Dumnezeu sau soldaților căzuți în război. Mă bucur tare că sunt oameni care îi simt în acele imagini pe Brâncuși, De Chirico sau Magritte, pentru că sunt artiști cu care am crescut și care m-au influențat în parcursul meu.

Ca scenograf, cred că este foarte important ca la final să îți placă rezultatul, iar în cel mai minunat caz să te emoționeze. Dacă lucrezi cu un regizor în care ai încredere, iar universul vostru se contopește, este aproape imposibil să nu iasă un proiect bun.”

Cosmin Florea, Pădurea spânzuraților

Spectacolul Pădurea spânzuraților îi are în distribuție, printre alții, pe Alexandru Potocean, Marius Manole, Richard Bovnoczki, Ciprian Nicula, Raluca Aprodu și Istvan Teglas.

Articol apărut în numărul de martie al revistei Harper’s BAZAAR România.

Citiți și: “Street Style Paris – prin ochii BAZAAR”!

Foto: Adi Bulboacă

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here