Cristian Mungiu a dat bac-ul de două ori în același timp, la Cannes și la București

0
11
CANNES, FRANCE - MAY 19: Malina Manovici and Maria Dragus attend the "Graduation (Bacalaureat)" Photocall during the 69th annual Cannes Film Festival at the Palais des Festivals on May 19, 2016 in Cannes, France. (Photo by Clemens Bilan/Getty Images)

Bacalaureat a beneficiat în seara zilei de 19 mai de o lansare unică pentru un film est-european, având premiera națională la Sala Palatului din București concomitent cu cea mondială la Grand Théâtre Lumière, în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, unde participă alături de un alt film românesc, Sieranevada, de Cristi Puiu, în cursa pentru Palme d’Or.

Bacalaureat e o dramă contemporană despre un tată (medic integru altfel), în stare de orice compromis pentru a-și ajuta fiica agresată cu o zi înaintea bac-ului să ia examenele pentru a putea pleca la studii în străinătate.


bacalaureat 610

4707759826288941788_610


Filmul – care  îi are în distribuție pe Adrian Titieni, Maria Drăguș (actriță germană de origine română, lansată de Michael Haneke în Panglica albă), Lia Bugnar, Mălina Manovici, Rareș Andrici, Vlad Ivanov și Gelu Colceag – pune în discuție ștafeta compromisului pe care părinții o predau copiilor, încărcându-i și cu responsabilitatea de a reuși unde ei au dat greș.

Echipa filmului a fost la fel de elegantă și de relaxată ca vedetele americane care au călcat pe covorul roșu la Cannes începând din 11 mai, cineastul român fiind însoțit și de cei doi băieți ai săi (cel mai mare, Vladimir, și-a sărbătorit) ziua de naștere chiar pe 19 mai.

"Graduation (Bacalaureat)" - Red Carpet Arrivals - The 69th Annual Cannes Film Festival

Lia Bugnar, Adrian Titieni, Maria Drăguș, Cristian Mungiu, Mălina Manovici, Rareș Andrici

Interviul acordat de Cristian Mungiu IULIEI BLAGA a plecat de la o temă dezbătută de regizor încă de la filmul său de debut – emigrarea tinerilor.

Harper’s BAZAAR: E interesant că te întorci la una din temele din Occident – plecarea tinerilor din țară. Ce s-a schimbat în mentalitatea ta față de acest subiect între timp?

Cristian Mungiu: Mă întorc pentru că ideea plecării din țară e mai prezentă în viața noastră ca oricând. Iar acum o văd din altă perspectivă, de la altă vârstă. Ce părea la începutul anilor ’90 a fi o tendință trecătoare și de înțeles după scăparea de sub comunism, s-a transformat în cele din urmă în alternativă principală la un trai perceput ca dezamăgitor în Romania.

Sunt două drumuri, iar părinții și copiii înțeleg deopotrivă că asta e decizia cea mai importantă pe care trebuie să o ia împreună: dacă copiii rămân aici, trebuie să știe cum să reacționeze când li se bagă trei mașini în față la semafor, dacă pleacă, trebuie să știe că, deși seamănă, acolo instituția semaforului funcționează altfel.

HB: În ce măsură te identifici cu personajul lui Adrian Titieni și îi împărtășești conflictele?

CM: La film funcționează un pic altfel chestiunea asta cu Madame Bovary – pentru că nu ai acces la gândurile personajelor, vezi niște acțiuni exterioare și tragi niște concluzii. Când lucrezi la un scenariu, sigur, decizi ce fel de film vrei să faci, hotărăști tema și știi cam care va fi povestea. Însă chiar dacă întotdeauna când scrii folosești o grămadă de observații personale, asta nu înseamnă că personajele alea reprezintă punctul tău de vedere sau acționează așa cum ai face-o tu dacă ai fi în locul lor. Totodată însă, mă întreb, așa cum cred că fac toți părinții, cum o să arate lumea în care vor trăi copiii noștri și pentru ce e mai bine să-i pregătești.

HB: Cum ai ajuns la Maria Drăguș și de ce ții să lucrezi cu actrițe necunoscute? Ești un Pygmalion?

CM: Lucrez deopotrivă cu actori cunoscuți și necunoscuți – și îi aleg doar după cum mi se pare că se potrivesc pentru rolul pe care li-l ofer. De exemplu, în Bacalaureat am ales să lucrez cu Alexandra Davidescu, care are în spate o carieră de actriță de marionete, cu Petrică Ciubotaru, care e un mare actor de teatru, și cu Rareș Andrici, care abia termină facultatea – și care nu aveau nici unul experiență relevantă în film – așa că apetitul meu pentru a căuta și descoperi oameni talentați nu e legat de vârstă sau gen. Dar am lucrat deopotrivă și cu Vlad Ivanov.

"Graduation (Bacalaureat)" Photocall - The 69th Annual Cannes Film Festival

Mălina Manovici și Maria Dragus

De Maria am dat când a fost aleasă shooting star pentru Germania, în același an în care Cosmina Stratan reprezenta România. Am luat legătura cu ea în timpul Berlinalei, a venit până la București și am stat un pic de vorbă – pentru că mă interesează foarte mult personalitatea actorilor, cine sunt ei ca oameni, ce charismă au – și cam asta a fost.

HB: România are un an fără precedent la Cannes. Cum ți-l explici?

CM: Bănuiesc că li s-au părut bune filmele, ce altă explicație am putea avea? Iar sistemul de selecție a filmelor la Centrul Național al Cinematografiei a dat cumva rezultate – în ciuda tuturor nemulțumirilor, impreciziilor și contestărilor – dovadă că am avut două filme la Cannes și anul trecut, iar anul acesta e și un debutant.

Există însă o presiune constantă ca acest sistem să fie modificat și finanțările să nu se mai facă ținând cont cât de cât și de realizări anterioare, ci frățește – câte un kil de zahăr la fiecare solicitant. În 2013, când am fost eu în juriu la Cannes, nu era nici un lungmetraj românesc și toată mediocrimea de acasă deja freca palmele că gata, s-a zis cu moda asta cu noul val. Mai durează.

Foto: Prin amabilitatea distribuitorilor, Guliver/Getty Images


Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here