Cum îmbunătăţesc dietele low-carb sănătatea creierului?

0
diete low-carb

Dietele low carb, în mod similar cu dietele ketogenice, presupun limitarea consumului de carbohidrați, ce se regăsesc în alimente precum pastele, pâinea sau chiar dulciurile. În paralel, ele presupun consumul alimentelor bogate în proteine, grăsimi și legume sănătoase. 

Există multe tipuri diferite de diete low carb, iar studiile arată că, pe lângă faptul că ajută la scăderea în greutate, au un efect benefic asupra sănătății. Mai exact, conform unor studii de neuroimagistică, dietele sărace în carbohidrați pot întârzia sau chiar anula efectele îmbătrânirii creierului. 

Care sunt alimentele permise / interzise într-o dietă low carb?

Într-o dietă low carb este indicat să fie consumate alimente precum: carne, pește, ouă, legume (în general cele care cresc deasupra solului) și grăsimi naturale (precum untul). 

Un avantaj al unei astfel de diete este faptul că nu trebuie să fii atât de atent la numărul de calorii consumat. Totuși, e important ca organismul să aibă parte de nutrienți, așa că poți opta pentru alimente bio pe magazinul online Obio.

Este foarte important ca dintr-o astfel de dietă să fie excluse zahărul și produsele pe bază de amidon: pâine, paste, orez, fasole și cartofi. 

Dietele low carb oferă mai multă energie creierului

Prin procese precum ketogeneza sau gluconeogeneza, dietele low carb contribuie la creșterea nivelului de energie. 

Ce este ketogeneza?

Principalul „combustibil” al creierului este glucoza. Spre deosebire de mușchi, creierul nu poate folosi grăsimea drept combustibil. În schimb, el poate folosi celulele ketogenice care, în mod natural, sunt produse în cantități mici atunci când nivelul de glucoză și insulină este scăzut – mai exact, în perioadele în care nu mâncăm nimic pentru mai multe ore, ca de exemplu în timpul somnului.

În perioadele de fasting sau când consumul de carbohidrați este redus la maximum 50g/zi, ficatul produce o cantitate mai mare de celule ketogenice. Astfel, atunci când nivelul de carbohidrați este redus sau exclus complet, celulele ketogenice pot oferi până la 75% din nivelul de energie de care creierul are nevoie. 

Ce este gluconeogeneza? 

Deși cea mai mare parte a creierului se poate folosi de celulele ketogenice pentru energie, anumite părți ale acestuia au nevoie de glucoză pentru a funcționa. Utilizând aminoacizii (prezenți în proteine) sau glicerolul (din grăsimi), ficatul produce cantitatea necesară de glucoză pentru creier, proces sub numele de gluconeogeneză. 

Într-o dietă low carb, necesarul de glucoză poate fi obținut prin consumul unei cantități mici de carbohidrați. 

Dietele low carb, utilizate în cazuri de epilepsie

Epilepsia este o afecțiune cronică a creierului, iar crizele epileptice apar în mod recurent, spontan și neprovocat. Deși există medicamente pentru prevenirea crizelor de epilepsie, se pare că eficiența acestora este destul de scăzută. 

Dieta ketogenică s-a dovedit a fi foarte eficientă în prevenirea crizelor de epilepsie în cazul copiilor rezistenți la tratamentele medicamentoase încă de la începutul secolului al XX-lea.

Totuși, legătura dintre mecanismul de funcționare a dietelor sărace în carbohidrați și efectele de reducere a crizelor de epilepsie nu este încă foarte clară.

Dietele low carb în cazul pacienților cu Alzheimer

Deși nu există foarte multe studii în acest sens, se pare că dietele sărace în carbohidrați au un efect benefic în cazul pacienților cu Alzheimer, cea mai întâlnită formă de demență.

Se pare că, în cazul acestei afecțiuni, celulele creierului nu pot folosi în mod adecvat glucoza, lucru ce duce la inflamarea acestuia. Astfel, o dietă low carb, poate ajuta la o alimentare bună a creierului. 

O altă teorie ar fi aceea că o dietă bogată în grăsimi saturate poate reduce cantitatea de proteine dăunătoare ce se acumulează într-un creier afectat de Alzheimer. 

Alte efecte benefice asupra creierului ale dietelor low carb

Deși nu au fost realizate studii, dietele low carb și cele ketogenice ar putea avea și alte efecte benefice asupra creierului:

  • îmbunătățirea memoriei și a puterii de concentrare, chiar și în cazul adulților;
  • reducerea migrenelor;
  • reducerea simptomelor în cazul afecțiunii Parkinson;
  • îmbunătățirea activității cerebrale;
  • efecte antioxidante;
  • reducerea stresului și a anxietății.

Riscurile unei diete low carb / ketogenice

În general, o dietă low carb este lipsită de pericole pentru majoritatea persoanelor, însă nu pentru toată lumea. 

Unele persoane pot avea parte de efecte adverse, cele mai frecvente fiind: creșterea nivelului de colesterol, constipație sau pietre la rinichi. În general, efectele adverse apar în timpul tranziției de la o dietă normală la una săracă în carbohidrați.

Pentru reducerea efectelor adverse din timpul tranziției, sunt recomandate, în general:

  • consumul a cel puțin 2 L de apă zilnic – procesul de ketogeneză implică și o pierdere de lichide din organism;
  • consum puțin mai ridicat de sare – 1-2g de sare zilnic ajută la înlocuirea cantității de sare pierdute în timpul acestui proces;
  • suplimentarea dietei cu potasiu și magneziu – pentru evitarea apariției crampelor musculare, este indicat consumul de alimente bogate în K și Mg;
  • moderarea activităților fizice – pentru a permite organismului să se adapteze noii diete, este indicat ca cel puțin în prima săptămână, exercițiile fizice să fie reduse.

Sursă: Digital Workforce

Sursă foto: Pexels

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here