Cum sa ne bucuram de un somn odihnitor?

0
150
cum sa ai un somn odihnitor

Expertii impartasesc sfaturi si trucuri pentru nopti in care sa ne recapatam complet energia.

Recomandarile psihologului pentru un somn odihnitor

Dr. Bogdan Fitiu „Este esential sa stabilim o rutina care sa pregateasca mintea si corpul pentru momentele de rejuvenare din somn. Reducerea intensitatii luminoase a becurilor din casa cu o ora inainte de culcare, practicarea unei rutine de ingrijire (spalarea cu apa de temperatura medie, o aroma relaxanta a produselor) transmit corpului ca e momentul pentru relaxare musculara si diminuare a intensitatii activitatii fizice. Dormitorul trebuie sa fie un spatiu lipsit de tehnologie, fara ecrane de smarthphone sau tablete care intrerup eliberarea naturala de melatonina, un hormon esential in arhitectura unui somn sanatos. Daca totusi persista activarea mentala, cel mai eficient mod de a intrerupe acest ciclu este ridicarea din pat si scrierea gandurilor intr-un jurnal care sa ramana afara din camera. Apoi, dupa cateva respiratii profunde, ne putem intoarce in pat.”

Sfaturile somnologului pentru un somn odihnitor

Dr. Mihaela Oros „Cei mai multi adulti au nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte, iar stilul de viata si factorii de mediu joaca un rol important pentru un somn de calitate. Atentie, asadar, la prezenta electronicelor in dormitor. Zgomotele din casa, traficul sau zgomotele din vecinatate pot determina treziri frecvente in timpul noptii, astfel ca nu se mai realizeaza somnul profund si poate creste secretia hormonilor de stres. Un alt factor care influenteaza somnul este calitatea si temperatura aerului. In timpul odihnei profunde, se produce o incetinire a tuturor proceselor metabolice, caci corpul nostru este programat sa functioneze la o temperatura mai joasa fata de starea de trezire. Scaderea temperaturii de veghe presupune o pierdere de caldura, iar acest lucru se intampla prin transpiratie, un fenomen normal, cvasipermanent asociat somnului, care poate fi diminuat ca intensitate printr-o temperatura mai scazuta in dormitor. De asemenea, pentru un somn de calitate, se recomanda ca aerul din camera sa nu fie foarte uscat.”

Ce sa faceti pentru a avea un somn odihnitor conform expertului wellness

Larisa Petrini, health coach „Este important sa avem ultima masa cu cel putin trei ore inainte de a merge la culcare. Alimentele pe care sa le evitam: carbohidrati si dulciuri care contin cacao. Corpul nu mai are timp sa consume energia din aceste alimente, transformandu-le in depozite. Proteinele si alimentele bogate in triptofan (branza, peste, creveti, pui, curcan, alune, curmale) sunt o alegere mai buna. Triptofanul este un aminoacid esential in biosinteza enzimelor, proteinelor, serotoninei si melatoninei si un foarte bun somnifer. Cafeaua, ceaiurile cu teina si sucurile de fructe, chiar si cele proaspat stoarse, sunt contraindicate inainte de culcare. Cafeaua ramane in corp cel putin cinci ore dupa ce a fost consumata, chiar si in cazul personelor care o metabolizeaza usor. Putem consuma insa alte lichide. Supele si ceaiurile de plante sunt prieteni buni atunci cand ne propunem sa avem un somn odihnitor. Avand in vedere ca majoritatea bauturilor alcoolice vin la pachet cu un numar semnificativ de calorii, dar si cu efecte adverse, este indicat un consum moderat (o portie) dupa ora 20:00. Vinul rosu si tequila sunt optiuni mai bune decat cocktailurile, berea sau bauturile spirtoase. Cat despre sport, in a doua parte a zilei recomand Pilates, yoga si plimbarile in aer liber – ne obosesc suficient pentru a ne ajuta sa avem un somn odihnitor. In schimb, alergatul, spinning-ul si antrenamentele de tip HIIT (high-intensity interval training) ar trebui evitate. Dintre suplimentele alimentare, incercati melatonina pentru reglarea tulburarilor de somn sau valeriana pentru relaxare.”

Articol aparut in numarul de septembrie al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: “Legatura dintre riduri si pozitia in care dormiti”!

Foto: Guliver/ Rex Images

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here