Dan Vezentan, despre transformarea sa artistică

0
Dan Vezentan alături de machete din seria Culegătoarelor

Dan Vezentan alături de machete din seria Culegătoarelor

Artistul Dan Vezentan a renunțat la renumele pe care i-l conferea fotografia de publicitate și a revenit în lumea artei cu instalații sculpturale ce se plasează în zona obiectelor și îndeletnicirilor primordiale, în contrast cu peisajul consumerist în care trăim.

Dan Vezentan: „Finalizarea studiilor la secția de Pictură, UNA București, a fost primul moment de cotitură, major, în cariera mea. Atunci a intervenit partea pragmatică a vieții, în care am făcut tranziția înspre fotografia de publicitate. Îmi plăcea zona asta încă din școală, așa că pasul nu a fost prea greu. După 15 ani de experiență în acest gen de fotografie pe care o practicam în propriul studio New Folder, simțeam că această nișă nu-mi mai oferă nicio satisfacție, chiar dacă rezultatele erau apreciate de clienți și agenții. Creativitatea vizualurilor în zona de advertising era limitată de cerințele brief-ului, iar input-ul meu de fotograf/producător de imagine nu era acceptat întotdeauna fără a fi modificat. Îmi doream să mă exprim mult mai independent, personal, așa că m-am întors spre artă.

Citește și: Climate change. Cum vorbește arta despre această urgență

Citește și: Gânditorul: Pierpaolo Piccioli, mintea luminată a casei de modă Valentino

Dan Vezentan, Culegătorul în fața Muzeului Bozar, Bruxelles, 2019
Dan Vezentan, imagine din atelier

Primele tatonări au fost acum șase ani, direcționate spre zona în care cre-
deam că mă simt cel mai confortabil: pictura. În scurt timp am ajuns să pictez foto-realist, iar lucrările semănau mult cu fotografiile pe care le realizasem până atunci, într-un clar-obscur care îmi dădea impresia că nu aduce nicio schimbare. Mi-am dat seama că am ales o cărare bătătorită, astfel că a trebuit să ies în tridimensional, instalație, obiect. Asta îmi oferea posibilitatea de a mă juca cu volume, mecanisme, lumini și diverse materiale. Cu prima instalație Feed Me/No Gravity, prezentată la Sandwich Gallery în 2016, m-am îndreptat spre sistemele de producere a hranei, spre zootehnie și agricultură. Mă pasionau de când eram mic, eu venind dintr-o zonă cu specific agrar, din Maramureș. În plus, tatăl meu este medic veterinar, așa că am multe informații din acest domeniu. E o zonă prea puțin explorată în arta contemporană și nu se înscrie în trendul actual. În general, nu se face legătura între aceste îndeletniciri și artă. E un subiect rural, marginalizat, care nu a prins în rândul altor artiști, dar care pe mine mă fascinează. E o mină de aur. Lucrarea Culegător a fost produsă în 2018 pentru expoziția personală Apă, Hrană, Adăpost, de la MNAC, ale cărei idei erau canalizate spre nevoile de bază ale omului, spre mecanisme și tehnologii de producere a hranei. Aceasta face parte dintr-o serie de instalații-culegătoare, aflate acum la nivel de machetă, dar care vor întregi căutarea mea creativă. Ea are la bază simbolistica obiectului utilitar folosit de generații de culegători, și anume, coșarca împletită din nuiele. Lucrarea ilustrează ocupația culegătorului de recoltă printr-un sistem dinamic, circular, revelator pentru conceptul de sustenabilitate. Ne-o putem imagina rostogolindu-se prin lanul de porumb.

 

Dan Vezentan, Diorama Brâncuși din cadrul expoziției argument Building on a Sustainable World, Bozar, Buxelles, 2019

De la lucrarea Culegător a apărut și colaborarea cu Teodor Frolu, care a inclus-o în 2019 la Bozar Bruxelles în prima versiune a expoziției Building a Sustainable World/De ce ne rabdă pământul? Antipa, Brâncuși, Georgescu-Roegen. Expoziția recuperează concepte şi viziuni originale dezvoltate de cele trei personalități a căror intuiţie în ceea ce priveşte dezvoltarea durabilă îi plasează chiar și astăzi în avangardă. Expoziția este deschisă la Muzeul Antipa până pe 30 septembrie, unde, pe lângă Culegător, veți putea vedea instalațiile-dioramă construite de mine și un desen de mari dimensiuni realizat chiar în muzeu.” 

Citește și: Constantin Brâncuși, o coloană și mai infinită

Desene în cerneală cu anatomia animalelor domestice și pătule:

 

 

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here