De văzut: „Venus in fur”, în premieră la unteatru

0
141
Richard Bovnoczki

La unteatru, se joacă zilele acestea în premieră spectacolul Venus in fur, după o piesă contemporană complexă, o analiză a psihologiei umane ce se deghizează în comedie, scrisă de americanul David Ives, montată pe Broadway și adaptată pentru marile ecrane.

În regia Elenei Morar, cu Silva Helena Schmidt și Richard Bovnoczki în rolurile protagoniștilor, spectacolul începe cu tânărul scenarist/regizor newyorkez Thomas, surprins la finalul unei zile lungi de audiții dezamăgitoare, cu actrițe nepotrivite pentru rolul femeii dominatoare din următorul lui spectacol, o adaptare după romanul erotic al lui Leopold Von Sacher-Masoch din 1870, Venus in Furs. Pe scurt, romanul pe care îl adaptează spune povestea lui Severin, un scriitor infatuat de o femeie, Wanda, căreia îi cere să îl domine și să îl transforme într-un sclav. BDSM în epoca victoriană.

Apariția neanunțată a Vandei (Silva Helena Schmidt) la ușa regizorului (Richard Bovnoczki), o tânără care întruchipează, la prima vedere, fix opusul a ceea ce își dorește regizorul de la actrița lui, declanșează o serie de întâmplări ce par a sta la limita dintre realitate și ficțiune. Ne aflăm, așadar, în fața unei piese în piesă, actrița „debutantă” reușind să îl convingă pe scenarist/regizor să îi ofere o audiție și să repete împreună replici din spectacol.  

Publicul este ținut cu sufletul la gură căci Vanda surprinde constant, dovedind că nu este ceea ce a vrut să lase de înțeles la început, o tânără needucată care a răsfoit scenariul în metrou. Pe parcursul „audiției”, realizăm că rolurile interpretate de cei doi se transferă în realitate, limita dintre ficțiune și real fiind ștearsă, cei doi intrând și ieșind pe rând și concomitent în pielea personajelor și făcând constant un schimb amețitor de roluri.

Jocul de putere și dinamica dintre ce doi sunt foarte satisfăcătoare, iar trecerile bruște de la rolul de dominator la dominat, în ambele cazuri, ne pun pe gânduri. Spre final, în timp ce Severin, personajul din roman, realizează că rolul de sclav și supus nu îl mai satisface și că își dorește un partener egal, în realitatea spectacolului nostru, actrița este cea care capătă putere totală, dominând orice aspect al vieții regizorului. 

Consider că reușita spectacolului este ambiguitatea și faptul că fiecare spectator poate interpreta în felul său ceea ce i se arată. Putem interpreta intervenția Vandei în viața regizorului ca un vis, o apariție, ca o întâlnire metaforică cu puterea feminină a zeițelor antichității, care în imaginarul culturilor antice reprezentau misterul și puterea nemiloasă a naturii. 

De actrița Silva Helena Schmidt știam de la „10 pentru film”, programul de la TIFF care propune actori din teatru pentru industria de film, iar rolul/rolurile jucate aici m-au făcut să o apreciez foarte mult și să vreau să o mai văd în teatru și în film. Richard Bovnoczki este vulnerabil și convingător, atât în rolurile regizorului/scriitorului, cât și în rolul Wandei, și cu siguranță ar fi fost convingător și în rolul regizorului izbăvit. Noi vă recomandăm să mergeți la spectacol și să găsiți propria voastră interpretare.

Venus in fur se mai joacă și pe 17 octombrie. Pentru următoarele date, urmăriți și pagina de FB.

Foto: Adi Bulboacă

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here