Deceniul în modă: Lucian Broscățean, designer și mentor

0
80

Designer și mentor pentru studenți și masteranzi, Lucian asociază ultimul deceniu cu efervescența social media, nevoia de a produce și a cumpăra mai inteligent, proiecte personale interdisciplinare, dar și cu o nouă etapă în activitatea unor „genii precum Rei Kawakubo, Miuccia Prada, Raf Simons, Phoebe Philo, Nicolas Ghesquière sau Kim Jones”.

Care crezi că sunt schimbările principale petrecute în modă între momentul în care ai absolvit tu studiile de design vestimentar și momentul actual?

E necesară o contextualizare. Sunt deja 18 ani de când am luat primul premiu, înmânat de doamna Doina Levintza, moment care a marcat începutul traseului meu în modă (ca pasiune, făceam asta de când eram mic). În UAD Cluj-Napoca, studiile și apoi partea de predare (de 11 sunt cadru didactic universitar) au fost dublate de implicarea mea în evenimentul Gala UAD Fashion Design, care în 2019 a ajuns la cea de-a 25-a ediție. Timp de 15 ani am fost implicat în organizare. O radiografie a schimbărilor din sistem s-a făcut prin proiectul curatorial „Expoziția Aniversară Gala UAD 25 de ani”, în care am descoperit/redescoperit anumite proiecte care din perspectivă istorică sunt importante. Deloc întâmplător, chiar înainte de încheierea decadei în care am fost directorul artistic al Galei pentru 10 ediții, am anunțat public că voi lua o pauză de la implicarea mea în acest eveniment, care va continua cu o altă echipă și într-o altă formulă. Asta nu înseamnă că nu voi dezvolta proiecte universitare cu studenții și masteranzii. Dimpotrivă!

Astfel, pot vorbi despre schimbările în domeniu, din mai multe perspective.

Efervescența fenomenului social media care a „metamorfozat” comunicarea în toate domeniile, importantele politici eco, mutațiile socio-economice din sistemul modei, noua tehnologie care duce la produse inovatoare din punct de vedere tehnic, programe cu burse și internship-uri ce dau consistență CV-urilor tinerilor designeri, platfome de promovare pentru absolvenți – toate acestea au dus la o reconfigurare a demersurilor academice și a celor din cadrul proiectelor cu industria.

E onorant să constat că mulți tineri designeri pe care i-am coordonat au ajuns în poziții importante la branduri din țară și străinătate.

Mi-am dat seama în această decadă și de probleme ale sistemului și tocmai de aceea e importantă o repoziționare, care se va vedea atât în proiectele pe care le voi face cu studenții/masteranzii, cât și în cele personale.

Moda e despre schimbare, despre decizii radicale și tocmai de aceea, pentru a putea evolua și merge la un alt nivel, e important to let go & move on, cu tot ceea ce presupun aspectele astea!

Dintr-o perspectivă personală, cum s-a schimbat privirea ta asupra modei în cursul ultimului deceniu?

Schimbările au devenit atât de rapide și uneori sunt chiar violente, încât simt că s-au pierdut multe aspecte pe drum. Noua decadă poate fi despre repoziționări, (re)energizări și începuturi…

Reperele importante la nivel internațional au scris o nouă pagină în istoria modei. Dacă ne gândim la demersurile intelectuale, din ultimii 10 ani, ale unor genii precum Rei Kawakubo, Miuccia Prada, Raf Simons, Phoebe Philo, Nicolas Ghesquière sau Kim Jones putem să cartografiem noile direcții și estetici. Toți au o experiență vastă în domeniu și ce mă impresionează e modul în care își extind, de la o decadă la alta, zonele de inspirație, diversitatea abordărilor etc.

Personal, am experimentat cât mai multe direcții și în același timp mi-am păstrat identitatea vizuală construită de-a lungul timpului. Primele mele proiecte conceptuale, direcții creative, consultanță, costume de teatru, fashion/art – toate aceste zone m-au făcut să mă pot exprima prin modă.

Ce teme ți-ai dat pentru 2020 sau chiar un pic mai departe?

Mă voi implica în noi platforme internaționale de promovare a tinerilor designeri, nu numai a absolvenților UAD. Acest aspect e o constantă a demersurilor mele și cred foarte mult în mentorat, în networking și în toate aspectele care ajută industria modei. În acest sens, 2019 a însemnat un moment important pentru mine, întrucât am făcut parte din juriul internațional Arts of Fashion, prezidat de Nathalie Doucet, la Muzeul Yves Saint Laurent din Marrakech.

Vor urma și proiecte interdisciplinare, pe care le voi anunța la momentul potrivit.

Despre ce se va întâmpla pe termen lung prefer să nu vorbesc, dar sper să graviteze în jurul relevanței și al consistenței.

Care crezi că sunt valorile pe care moda ar face bine să le îmbrățișeze sau prioritizeze în anii următori?

Multe aspecte ale sistemului trebuie reevaluate și regândite. Având în vedere că industria modei este unul dintre cei mai mari poluatori, trebuie să ne gândim la soluții ingenioase de a produce, distribui… Sustenabilitatea și recycling/upcycling sunt lingua franca pentru noua decadă. Tocmai de aceea, și în cadrul temelor de semestru cu studenții sau masteranzii am organizat workshop-uri, unele dintre ele cu expertul Olga Johnston Antonova din Berlin sau cu echipa Kraft Made din România.

„De ce n-ați vrea să vă redescoperiți în fiecare zi? Ritmul cotidian halucinant e de cele mai multe ori un obstacol în fața unui asemenea deziderat, dar odată cu începutul noii decade, poate că ar fi momentul unei repoziționări față de noi înșine. O prietenă îmi spunea că e bine, uneori, să fac un pas în lateral (nu în spate, nu în față) și să capăt astfel perspectivă asupra lucrurilor, inclusiv a modului în care mă comport, mă îmbrac…”

Câteva sfaturi pentru cititoarele BAZAAR.

De ce n-ați vrea să vă redescoperiți în fiecare zi? Ritmul cotidian halucinant e de cele mai multe ori un obstacol în fața unui asemenea deziderat, dar odată cu începutul noii decade, poate că ar fi momentul unei repoziționări față de noi înșine. O prietenă îmi spunea că e bine, uneori, să fac un pas în lateral (nu în spate, nu în față) și să capăt astfel perspectivă asupra lucrurilor, inclusiv asupra modului în care mă comport, mă îmbrac…

De ce n-ați vrea să vă conturați un stil (mai) sofisticat, să renunțați la excesul de achiziții impus de era consumerismului și să achiziționați piese timeless, care să fie o extensie a personalității voastre? Asta ar presupune și înțelegerea a ceea ce înseamnă slow fashion. În sensul acesta, sustenabilitatea și upcyling-ul sunt concepte care ar trebui aprofundate.

De ce n-ați vrea să vă imersați în cât mai multe zone culturale, care să vă inspire și să vă dea reperele necesare unui discurs coerent despre Zeitgeist? A avea argumente poate fi o armă în fața superficialității discuțiilor cotidiene, în care toată lumea își dă cu părerea despre orice și oricum. Veți vedea ce efecte vor avea aceste aspecte și asupra stilului personal.

Ilustrație de Ágnes Keszeg

Citește și

BAZAAR Power List 2019: VAVA ȘTEFĂNESCU, coregraf, performer și manager cultural

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here