Despre moda artelor

0
8

“Imbinarea dintre moda si arta a fost intotdeauna o reteta de succes pentru ambele domenii, iar BAZAAR si-a asumat de la inceputurile sale rolul de mediator, provocand uneori intalniri legendare intre cele doua. Dupa decenii in care s-au aflat intr-o simbioza perfecta, fiindu-si una alteia subiect sau doar pretext, relatia devine mai stransa ca oricand. Capricioasa cum o stim, moda a inceput sa pretinda statutul si respectul acordat by default artei, cerandu-si dreptul de a se aseza cu mandrie pe simeza alaturi de Magritte si de Chagall. Designerii – si piesele create de acestia – au ajuns sa fie omagiati prin expozitii monumentale in cele mai exclusiviste muzee de arta din lume, evenimente care depasesc recorduri de participare si pun in miscare angrenaje de marketing la care un tanar artist plastic nu indrazneste nici macar sa viseze. Insa fiecare asumare a statutului de arta reaprinde fitilul unei vechi dezbateri – este moda o arta?


«Moda exista doar atunci cand este purtata de o femeie. Altfel, nu reprezinta nimic. Nu este o arta. Insa Yves Saint Laurent a fost un artist, asa cum au fost si Balenciaga, Chanel sau Christian Dior. Si Schiaparelli a fost o artista. Insa moda nu este o arta», declara Pierre Berge, celebrul partener al lui Saint Laurent. Daca designerii sunt artisti, insa moda nu este, privind din cealalta perspectiva, care este statutul artistilor consacrati care patrund in lumea modei?

Printre cele mai graitoare exemple de art meets fashion din istorie se afla colaborarea dintre Dalí si Schiaparelli pentru realizarea rochiei-homar, in 1937, sau tablourile din perioada neoplasticismului lui Mondrian, care l-a inspirat in 1965 pe Saint Laurent sa realizeze o intreaga colectie dedicată esteticii pictorului olandez. Iar pentru a reveni in contemporaneitate, trebuie subliniate meritul designerilor Phillip Lim si Jean-Charles de Castelbajac in readucerea pop art-ului in discursul vestimentar si rolul jucat de ilustratiile semnate de Andy Warhol (realizate pentru BAZAAR intre 1951 si 1966) in conceperea colectiei Dior pentru toamna-iarna 2013. Un alt brand care a provocat permanent intalnirea dintre moda si arta este Louis Vuitton, care a dat lovitura prin linia de accesorii semnata impreuna cu japonezul Takashi Murakami – o personalitate legendara (deja!) despre care puteti afla mai multe din aceasta editie printr-un interviu in care ne vorbeste despre statutul de supererou si despre influenta sa in lumea artei – si care a relansat estetica inspirata de desenele graffiti ale artistului vizual si designerului Stephen Sprouse. In acest context, merita amintit si tributul pe care brandul francez i l-a adus prin colectia Icônes pentru primavara-vara 2014 arhitectei Charlotte Perriand, o figura-cheie a modernismului secolului al XX-lea. Pentru a saluta aceasta intalnire remarcabila, BAZAAR a realizat un editorial de moda fotografiat de Oltin Dogaru, in peisajul innegurat si romantic din Portofino.


In contextul in care se pune tot mai des intrebarea daca fotografia de moda este o forma de arta, cu ocazia lansarii calendarului Pirelli pentru 2014, celebrul fotograf Peter Lindbergh discuta cu BAZAAR despre cautarea autenticitatii si a esentei din spatele mastilor si despre revenirile spectaculoase ale supermodelelor din anii ‘90.

Revenind la arta recunoscuta ca atare, va prilejuim incursiuni in universul unor insideri din lumea artei, de la galeristi cu portofolii impresionante de artisti la curatori ce ne intriga prin programe ce pun in miscare un domeniu inca amortit in Romania. Bineinteles, nu lipsesc intalnirile cu artistii romani cu prezente incitante pe scena artei contemporane. Adrian Ghenie, Ciprian Muresan si Serban Savu se numara printre cei mai valorosi artisti ai momentului, iar lucrarile lor sunt prezente de rigueur in mari colectii internationale. Aflati cine si de ce ii colectioneaza din materialul semnat de Ioana Chira. Aveti ocazia s-o descoperiti pe Andra Ursuta si ale sale lucrari complexe si ireverentioase ce surprind experiente personale tragicomice din Romania si SUA, iar Razvan Ion si Eugen Radescu, directorii Bucharest Biennale, aleg 10 artisti contemporani ale caror proiecte merita urmarite indeaproape.

Ce poate avea o doza mai mare de umor si de absurditate decat sa tragi cu urechea la o conversatie intre superba Cate Blanchett si morocanosul – dar amuzantul – regizor Woody Allen? Ciudatul cuplu actor-regizor s-a reunit pentru a ne povesti despre Blue Jasmine, primul proiect cinematografic pentru care au colaborat, iar ca bonus, cei doi isi impartasesc opiniile despre prunele de la micul dejun, sudul Frantei si gentile Hermès. Prin intermediul aceluiasi registru artistic, designerul Razvan Ciobanu rememoreaza momentul hotarator pentru felul in care simte stilul si rolul pe care intalnirea cu personajul lui Vivien Leigh in The Roman Spring of Mrs. Stone l-a avut asupra vietii sale profesionale.

Va invitam sa trageţi singuri concluziile nesfarsitei dezbateri dupa ce parcurgeti Harper’s BAZAAR ianuarie-februarie, o editie dedicata prin excelenta modei, artei, dar si locului de confluenta al celor doua domenii.

Lectura placuta!”

Andrei Iovu, redactor-sef

Au pays des merveilles. Fotografii de Oltin Dogaru. Realizat de Andrei Iovu si Lil Bulgac

Always Similar, Never the Same. Fotografii de Oltin Dogaru. Realizat de Andrei Iovu si Lil Bulgac

Think Pink. Fotografii de Alex Galmeanu. Realizat de Andrei Iovu si Lil Bulgac

Cate Blanchett. Fotografii de Ben Hassett. Text: Ajesh Patalay

I Feel Good. Fotografii de Yu Tsai. Text: Ioana Vasile

Monstrul magic al lui Murakami. Fotografii de Jason Schimdt. Text: Laura Brown

Rochia care mi-a schimbat viata. De Razvan Ciobanu

Couture Report. Text: Ioana Nicolescu

 


Editia Harper’s BAZAAR Romania ianuarie-februarie 2014, acum la toate centrele de presa!
Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here