Dieta vegană îngrașă?

0
26

Alimentația fără produse de origine animală vă poate compromite silueta, dacă nu țineți cont de câteva principii.

Când am renunțat la carne acum aproape cinci ani, din motive etice, nu mă așteptam la schimbări majore de ordin fizic. Și nici n-au apărut. Dar în jurul meu oamenii voiau să afle cum e și mai ales dacă am pierdut din greutate sau nu. O curiozitate a celor care, cel mai probabil, consideră că veganii sau chiar vegetarienii mănâncă doar salată, fără să ia în calcul multitudinea de variante fără carne sau alte produse de origine animală. Pentru că, de fapt, ce vegan trăiește doar cu salată? Tot mai multe produse disponibile în supermarketuri oferă acestei categorii de consumatori substitute savuroase, care până acum câțiva ani erau doar un produs al imaginației. Poate această mare de alegeri să asigure păstrarea unei siluete fără cusur? Nu neapărat.

Oily business?

„Din punctul meu de vedere, majoritatea veganilor sunt nesănătoși; ar putea la fel de bine să se întoarcă la vechile obiceiuri alimentare”, spune medicul Michael C. Hollie, specializat în astm, alergii și imunologie și speaker în programul „Dinner with a doctor” de educare în privința dietei wholefood plant-based, care, spre deosebire de cea vegană, are la bază alimente vegetale cât mai puțin procesate și cu cât mai puține uleiuri, zahăr și sare adăugate. „Majoritatea veganilor elimină carnea ori produsele de origine animală, dar mănâncă mult junk food”, adaugă el. Nutriționistul Konrád Szallós-Farkas explică: „În teorie, cine ține dieta vegană elimină o mare sursă de grăsimi saturate, cea animală, adăugând mai multe legume bogate în fibre. În asemenea condiții, scade riscul creșterii colesterolului și bolilor de inimă. În practică, veganismul oferă multe opțiuni și nu toate se înscriu în categoria alimentelor sănătoase.”

Dacă ați renunțat la produsele de origine animală și, deși vă simțiți în regulă, acul cântarului nu a scăzut, ba chiar a crescut, e timpul să analizați etichetele produselor pe care le cumpărați din magazine. „Am o pacientă care se plângea că, deși a adoptat dieta vegană, reușind să scadă în greutate, nu a obținut nici un efect în ameliorarea diabetului de care suferea. Când i-am cerut să văd etichetele alimentelor pe care le consuma, m-am speriat: multe grăsimi, sare și zahăr adăugat, responsabile pentru accentuarea diabetului”, spune Hollie. În sprijinul adoptării dietei wholefood plant-based, medicul simte nevoia să precizeze: „Uleiul vegetal din dietă este o sursă mare de grăsimi aproape insesizabilă – renunțați la obiceiul de a-l picura în toate mâncărurile, la gătit sau în salate. El este 100% grăsime, cu 9 Kcal per gram, o cifră ridicată. În plus, uleiurile vegetale sunt bogate în acizi Omega-6, care, când sunt descompuși în organism, devin mediatori pentru inflamații. Grăsimile din semințe de in sau nuci nu se transformă în astfel de mediatori, dar și acestea trebuie consumate cu măsură, pentru că sunt bogate caloric.” Dar oare nu este dieta mediteraneană bazată pe ulei de măsline, una dintre cele mai des recomandate de specialiști? „Dacă doriți neapărat să adăugați ulei în mâncare, alegeți-l pe cel de măsline, ce conține grăsimi nesaturate. La polul opus se află cel de cocos, pe care nu ar trebui să îl folosiți decât pe piele, extern, fiind un excelent produs hidratant. El conține o proporție de 90% grăsimi saturate, spre deosebire de untură, ce conține 45% grăsimi saturate. Acestea cresc nivelul de colesterol, conducând la boli de inimă sau infarct”, precizează Hollie.

O dietă corectă

Cât mai aproape de starea inițială, dar nu neapărat raw, alimentele vă vor ajuta să obțineți și să păstrați o siluetă suplă. „Când am făcut trecerea de la o alimentație preponderent vegană la una wholefood plant-based, nu credeam că am nevoie să slăbesc“, spune medicul Hollie. „Totuși, renunțând la chipsuri, biscuiți sărați și prăjiturele (slăbiciunile mele pe atunci), am scăpat de grăsimea în exces și mi-am păstrat greutatea constantă”, adaugă el. Una dintre tentațiile principale ale persoanelor care aleg dieta vegană este să crească nivelul de carbohidrați, în detrimentul proteinelor, ceea ce duce la îngrășare, spune nutriționistul Szallós-Farkas. Pentru a evita acest fenomen, aveți nevoie de mese ce conțin năut, fasole sau linte, surse vegetale de proteine, care nu au un număr mare de calorii, dar vă vor conferi o senzație de sațietate rapid. Chiar și soia, care de-a lungul timpului a căpătat un renume ce nu îi face cinste, poate fi o opțiune zilnică. „Băieții mei au crescut cu soia și arată ca brazii”, glumește Hollie. Luați în calcul densitatea calorică per gram a diferitelor alimente, pe care o puteți verifica în tabele existente pe site-uri specializate de nutriție. Optați pentru cantități cât mai mari de legume precum broccoli, conopidă și salată și nu ocoliți cerealele integrale. Nu veți renunța nici la dulciuri. Veți deveni creativi. „Soția mea face un desert minunat și simplu, din cartofi dulci la cuptor, peste care presară bucăți de curmale și alune”, povestește Hollie. Totuși, oare acest stil de viață nu este peste măsură de complicat, mai ales în ceea ce privește ieșirile în oraș? „Nu toate restaurantele oferă opțiuni sănătoase, dar puteți cere salatele fără adaosuri și chiar întreba dacă vi se poate pregăti mâncarea fără ulei, zahăr sau sare în exces. Dar în principiu, dacă puteți ajunge la un nivel de 90% fără uleiuri adăugate, e perfect”, adaugă medicul.

Citiți și: “Noua dieta de ingrijire: produse beauty vegane”!

Foto: arhiva Harper’s BAZAAR România

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here