#diettalk: Care sunt cei mai indicați îndulcitori pentru o dietă sănătoasă?

0
31
Marras

Aveți poftă de ceva dulce sau doriți să îndulciți cafeaua, dar nu vreți să consumați zahăr? Opțiunile pe care le puteți avea sunt multiple, dar nu toate sănătoase. Iată care sunt cei mai indicați îndulcitori pentru o dietă sănătoasă, conform specialiștilor în nutriție:

Îndulcitorii naturali
Mierea, stevia, siropul de arțar și Tagatosio sunt câteva alimente și substanțe ce îndulcesc în mod natural. Acestea sunt mai indicate decât variantele artificiale. Mierea este un aliment bogat caloric, dar cu calități nutritive excelente, precizează Gianluca Mech, specialist în nutriție. Stevia provine de la o plantă originară din America de Sud și ajută la reducerea tensiunii arteriale și la reducerea nivelului de glucoză din sânge, dar și a nivelului de insulină după masă. Siropul de arțar este bogat în minerale și vitamine, are mai puține calorii decât mulți alți îndulcitori naturali și are proprietăți energizante și purificatoare. Tagatosio este un îndulcitor extras din lapte, deci are o sursă „naturală”, dar în realitate este un zahăr „modificat”. Este mai puțin dulce decât zaharoza, dar are mult mai puține calorii și nu are impact asupra glicemiei. „Doza maximă care nu trebuie depășită este de 50 g pe zi, pentru a evita efectul laxativ. De fapt, tagatoza este metabolizată de organism ca o fibră și, prin urmare, stimulează tranzitul intestinal”, explică Gianluca Mech.

Îndulcitorii artificiali
Multe persoane îi folosesc des, deoarece au calorii foarte puține sau deloc și ajută la menținerea unei greutăți optime, putând fi utilizați în timpul curelor de slăbire. În majoritatea cazurilor, nu au putere nutrițională, nici nu dau energie, dar pot avea un impact asupra metabolismului și a producției de insulină. Utilizarea lor nu este recomandată până la vârsta de trei ani și în timpul sarcinii și alăptării. Aspartamul este cel mai cunoscut și cel mai răspândit îndulcitor artificial, cu o putere de dizolvare de 200 de ori mai mare decât cea a zahărul. Aportul zilnic maxim recomandat este de 40 mg / kg greutate, precizează specialistul în nutriție. Aspartamul poate produce reacții adverse la persoane deosebit de sensibile, cum ar fi dureri de cap, greață, vărsături și dureri abdominale. Sucraloza, un derivat al zaharozei, este un alt îndulcitor răspândit, de 600 de ori mai dulce și cu zero calorii. „Doza de sucraloză nu trebuie să fie mai mare de 5 mg pe kg de greutate”, spune nutriționistul. Atât aspartamul, cât și sucraloza, dacă sunt luate în doze mari sau pentru o lungă perioadă de timp, pot fi cancerigene și pot afecta metabolismul zahărului. Acesulfamul K este unul dintre cei mai puțin dăunători, deoarece nu este metabolizat de organism și este eliminat cu urina. Are o putere de dizolvare de 200 de ori mai mare decât zahărul, iar doza care nu trebuie depășită este de 9 g per kg de greutate. Polioli (alcooli de zahăr): sunt îndulcitorii de nouă generație, considerați cei mai inofensivi dintre toți, chiar benefici sănătății, în special pentru dinți. Aceștia includ sorbitolul, xilitolul, manitolul, izomaltolul. De asemenea, în acest caz, este mai bine să nu depășiți cantitățile: doza maximă zilnică este de 50 g. „Xilitolul și sorbitolul pot avea efecte laxative”, spune nutriționistul Gianluca Mech.

Cum se consumă corect îndulcitorii?
Consumul de prea multe zaharuri adăugate și carbohidrați rafinați poate crește riscul dezvoltării sindromului metabolic și complicațiilor acestuia: obezitate, diabet de tip 2, hipertensiune arterială, boli cardiovasculare. „Indiferent de beneficiile pentru sănătate, recomand utilizarea moderată de îndulcitori artificiali”, spune Gianluca Mech.

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here