Efectul Sri Lanka si 10 lucruri de aflat inainte de o vacanta acolo

135
vacanta in Sri Lanka Radiana Bratu

Sri Lanka e despre a intelege impreuna si a impartasi, a descoperit RADIANA BRATU. Aici impartaseste cu noi 10 lucruri datorita carora la finalul calatoriei era satutu kella – o fata fericita.

6 ianuarie 2017, ora locala 16:00. Dansez in autogara multicolora din Tangalle, un sat de la capatul lumii, din Sri Lanka. Sunt fericita, atat de fericita, incat muzica ce razbate dintr-un autobuz e singurul lucru care ma poate entuziasma mai mult decat sunt deja. Prietenul meu de calatorie incearca, usor jenat, sa glumeasca pe seama mea cu soferii si localnicii care ne privesc. Oamenii sunt veseli, binevoitori si deloc intrigati, asa ca explicatiile par de prisos. Se lasa pagubas, zambeste si incepe sa danseze cu mine. In asteptarea autobuzului care ne va duce intr-o alta autogara, de unde vom lua cursa de viteza catre aeroport, traim efectul Sri Lanka. O bucurie intensa, un sentiment de libertate absoluta combinat cu un soi de recunostinta pentru sansa de a fi respirat doua saptamani in aceasta tara cu o energie speciala si, foarte posibil, cu cele mai frumoase plaje din lume. Plecam cu patru ore intaziere si urmeaza sa mai facem inca vreo sase pana la aeroport; chiar si cea mai mica neprevazuta s-ar putea solda cu pierderea avionului. Suntem constienti de asta, insa nu prea ne pasa. Am avut nevoie de patru ore ca sa ne luam la revedere (nu adio) de la Tangalle si am ajuns la concluzia ca am facut exact ce trebuia, indiferent de costuri. Am primit atat de multe in aceasta vacanta, incat, la final, am simtit nevoia sa dau si eu ceva simbolic la schimb. Mi-am lasat flip-flopsii ingropati in nisip, iar asta inseamna enorm pentru mine – apropiatii stiu ca definesc viata ideala prin pantaloni scurti si slapi. Cu pantalonii scurti am ramas imbracata pana in Dubai, de unde am luat zborul de legatura spre Bucuresti, si numai perspectiva zapezii m-a convins sa-i schimb cu o pereche de jeansi. Efectul Sri Lanka a ramas insa intact.

24 martie 2017. Am inceput sa scriu textul acesta si efectul rezista. De cand m-am intors, am ochii senini si chef de dans. Stiu ca Paradisul, asa cum mi l-am imaginat, exista cu adevarat, la numai noua ore de zbor cu Fly Dubai, si n-are nimic de-a face cu vederile cu plaje albe si palmieri. Desi in plin sezon arata exact ca in brosurile agentiilor de turism, Sri Lanka mi-a oferit in realitate altceva, infinit mai mult. E o chestiune de vibratie, sau poate e doar vibratia care m-a atins pe mine, pe care ma asteptam sa o gasesc mai degraba in Caraibe sau pe insulele din Grecia, dar n-a fost asa. M-a gasit ea intr-un mod total neasteptat si intr-un loc unde am ajuns din intamplare. Sri Lanka nu urcat niciodata in topul listei mele de calatorii; am plecat, ca un compromis major facut frigului, numai fiindca era cea mai simpla alegere pentru un Craciun si un Revelion la caldura. si m-as intoarce oricand, de data asta fara cele trei carti ce ar ramane nedeschise; stiu ca suna ciudat, dar cititul e o pierdere de vreme acolo. As lua doar flip-flopsii, cateva tricouri, pantalonii scurti si foaia cu cele 10 lucruri notate la intoarcere, pe care mi le recomand mie, precum si oricui vrea sa se infrupte din aceasta tara, nu doar sa o viziteze.

1. Alegeti un partener de calatorie cu care sa puteti tacea ore in sir

Cu care tacerea nu e apasatoare, ci lipsita de orice obligatii. Cu care sa radeti de cele mai infantile lucruri din lume, la ore complet neadecvate si in imprejurari care, in mod normal, v-ar enerva cumplit sau v-ar strica tot cheful. Cu care sa vorbiti la nesfarsit, in egala masura, despre nimicuri ori despre chestiuni apasatoare. Cu care sa beti bere, cocktailuri si arrak (un rachiu local din nuca de cocos) pana pierdeti cheia de la scuter in nisip si va vedeti nevoiti sa plecati pe jos acasa, la 2 noaptea. Cu care sa puneti muzica romaneasca intr-un bar incropit pe o plaja ireal de frumoasa. Pentru ca asta e Sri Lanka – e libertate suprema pentru cine poate sa o duca si se poate lasa coplesit de ea. Dar trebuie sa calatoriti cu cineva, fiindca Sri Lanka e despre a impartasi, a intelege impreuna si a descoperi. Desi e linistita si sigura (n-am avut nicaieri siguranta si confortul psihic pe care le-am trait acolo), nu m-as intoarce niciodata neinsotita sau cu cineva care se teme de el insusi.

2. Ignorati obiectivele turistice

Indiferent cat stati, planuiti pentru maxim doua zile si fiti dispusi sa nu va tineti de ceea ce ati stabilit. Daca vreun obiectiv turistic recomandat de toate publicatiile de specialitate nimereste in drum, foarte bine. Dar nu va modificati dramatic ruta nici dupa stanca de la Sigiriya, nici dupa culmile Horton Plane, nici dupa Adam’s Peak. Sunt minunate, dar depindeti de atatea lucruri ca sa va puteti bucura de ele, de la aglomeratia infernala la vremea schimbatoare, incat dezamagirea de a le rata, la intrare fiind, poate fi devastatoare.

3. Nu faceti planuri

Acceptati, in schimb, marea provocare: diversitatea. Plecata cu gandul doar la soare, plaja si fructe de mare, mi-a luat doua zile sa ma impac cu aceasta diversitate si cu portiile de noodles din centrul tarii. Am mers mai degraba unde m-a dus drumul decat unde imi arata harta, si in nici un caz catre mare, la inceputul calatoriei. Astfel am descoperit pacea din Kandy, orasul ultimilor regi, cu templele budiste, apusul magnetic de pe lac, casele inconjurate de jungla si maimutele interesate, inevitabil, de micul dejun al oamenilor. Trei zile mai tarziu, am intrat in lumea fantastica din munti, de pe plantatiile de ceai ale districtului Nuwara Eliya. O clipa am avut senzatia ca sunt acasa la hobbiti, dar cateva secunde mai incolo m-am vazut transportata direct in Avatar, printre culmi aproape flotante, infasurate in ceturi gri prin care razbeau razele unui soare arzator. Straturi peste straturi, realitatea s-a construit si s-a reconstruit in fata mea, pe cateva zeci de kilometri, aruncandu-se in cap dintr-o cascada, dormitand lenesa intr-un lac sau contempland un orizont de un verde neverosimil chiar de pe marginea a doua morminte razlete din mijlocul unei plantatii de ceai cu straturile trase la linie.

4. Invatati cuvinte in singaleza

Am inceput cu salutul suprem: ayubowan, despre care un sofer de tuk tuk mi-a explicat ca inseamna „Sa ai o viata frumoasa!” si merge in orice imprejurare, chiar si atunci cand esti intr-o disputa cu cineva violent. Nu ca as fi observat vreo urma de violenta cat am stat in Sri Lanka. Localnicii sunt majoritatea budisti, cel putin in centru si in sud, pe unde am umblat. Pentru ei conteaza pacea, impacarea si mai ales „good vibe-ul”. M-au invatat cu mare placere cuvinte noi, a fost nevoie doar sa intreb si au avut o nemarginita rabdare pana cand am pronuntat corect satutu kella, adica o fata fericita.

5. Imprieteniti-va cu localnicii

Cuvintele in singaleza, pe care localnicii le considera un imens compliment, mi-au deschis o lume pe care altfel n-as fi avut cum s-o accesez, lumea lor interioara, cu povestile de viata, bucuriile si tragediile proprii. Cu amintirile din infioratorul tsunami despre care vorbesc cu privirile tulburi, dar vocea joasa si clara, de parca ar spune o poveste cu intelesuri mult mai adanci si conotatii net superioare unor valuri de zece metri. Asa am descoperit ca administratorul unui hotel de pe plaja era poet. Ca 23 de membri ai familiei unui bucatar din Weligama se mutasera, unul cate unul, de ani buni, in Germania. Ca doi sateni dn inima junglei, de langa Mirissa, la usa carora m-am oprit sa cer un pahar de apa aveau un baiat de 19 ani care studia aeronautica la Moscova. Ca patiserul modest a carui sotie ne chemase timid de pe ulita sa ne serveasca cu ceai, cornuri si batoane deservea 42 de mici hoteluri si pensiuni de pe coasta si reusise, muncind zilnic de la 2 noaptea, sa construiasca doua camere de oaspeti despre care ne vorbea cu o fericire molipsitoare. Nimeni nu vrea nimic; oricat de modesti sunt, sri lankezii nu cer compasiune, iar bani nici atat. Cel mult o tigara pentru ca tutunul e foarte scump, dar mi s-a intamplat, din neatentie, sa plec fara bani si am ajuns sa mananc si sa beau pe datorie sau pe gratis.

6. Stati in locuri atipice

Am plecat in Sri Lanka cu un buget mai mult decat modest, dar am sfarsit prin a locui regeste, in locuri ametitoare la propriu. Din orice punct al camerei cu peretii de sticla din Kandy vedeam orasul si jungla, ca si cum as fi locuit intr-o sera uriasa deasupra lumii, cu soarele rasarind pe latura stanga a patului si apunand pe mijlocul lui. In vila din jungla Mirissei, cu pat cu baldachin si terasa imensa, veneau doar maimutele dimineata si soparlele la orice ora din zi si din noapte. In rest nu era nimeni, doar linistea adanca, lacul si calugarii budisti de la templul din vecinatate, in incantatiile carora adormeam. La polul opus, am descoperit hotelurile de lux si am inteles de ce isi merita banii, dincolo de servicii si alura impecabila a fiecaruia dintre ele. In sud, la mare, Amanwella Resort are vedere spre Silent Beach, o plaja indescriptibila in cuvinte, cu vegetatie luxurianta, despre care afli cu greu de la localnici si unde, la miezul noptii, acosteaza testoasele uriase. Merita toti banii din lume sa poti adormi sau sa te poti trezi cu imaginea asta.

7. Vizitati atat plajele, cat si plantatiile de ceai

Dincolo de Tangalle, Anantara Peace Haven, construita intr-o plantatie de palmieri, cu iesire catre kilometri de plaja virgina, spulbera orice idee preconceputa despre latura comerciala si plictisitoare a unui resort de lux. Natura e neatinsa si simti ca stai pe plaja primordiala, de la facerea lumii. Iar la munte, la Nuwara Eliya – un oras de-a dreptul urat, in care nu aveti ce face, insa merita sa mergeti o zi pentru plantatiile de ceai din imprejurimi -, puteti gusta la propriu din Sri Lanka vechilor colonisti, la Jetwing St. Andrew’s Nuwara Eliya, un fost domeniu englezesc.

8. Mergeti cu trenul

vacanta in Sri Lanka Radiana Bratu

Toate sunt locuri care nu va tin prizonieri, care va leaga de localnici autentici, de obiceiurile lor si din care puteti sa plecati o zi – doua pentru o calatorie in calatorie: calatoria cu trenul la clasa a 3-a sau cu autobuzul supraaglomerat. In primul rand nu e periculos, in al doilea rand, pare mai putin confortabil decat este de fapt.

9. Mancati unde va duc localnicii

Amestecata printre localnici, am ajuns sa mananc cele mai bune preparate de care am avut parte vreodata, in locuri pustii aflate, culmea, in zone turistice, terase la care merg doar ei. Nu stiu ce mi-a placut mai mult, pestele coral de la taverna din Tangalle, fructele de mare de pe plaja de surferi de la Weligama ori noodelsii cu legume de pe terasa fara curent electric din Sigiriya. Mancarea e simpla, as putea spune fara pretentii, dar de cateva ori, dupa ce am gustat, n-am putut sa nu ma gandesc ca modestul bucatar care imi pregatise cina sau pranzul, daca s-ar fi aflat in Europa, ar fi avut, cel mai probabi, un restaurant cu macar o stea Michelin. Astfel am avut sansa sa traiesc, pe foarte putini bani, vacanta aceea custom, aproape imposibil de cumparat.

10. Predati-va Oceanului Indian

Abia ajunsa la mare dupa o saptamana prin centrul tarii, privesc valurile imense care se sparg de plaja alba si nesfasita. Ma ia cu ameteala si incerc sa ma impac cu ideea ca baia nu va fi decat, cel mult, un lux de-o zi mai binevoitoare din partea curentilor. Dar ziua asta nu exista, nu vine niciodata, Oceanul Indian pare tot timpul nervos. Sper sa se schimbe, ca relatia noastra sa functioneze cat de cat. Dar e o speranta desarta, trebuie sa ma schimb eu, sa-mi infrunt frica si sa-i acord prezumtia de nevinovatie. Dupa doua zile de asteptare, ma predau. Imi infig picioarele in nisip, valurile ma pocnesc cu o putere nemasurata, cad. Ma ridic si o iau de la capat. De data asta nu ma mai infig in mal, imi las picioarele usoare, in voia curentului, apa ma ridica violent si ma cara in larg, unde e pace. Tot ce trebuie sa fac e sa dau din maini si picioare intr-un ritm moale, relaxat, fara sa ma importivesc. Valurile ma ridica, ma aduc la mal si ma cara inapoi in larg, fara sa depun nici un efort. Sunt ca intr-un leagan imens din care n-as mai vrea sa cobor niciodata. Am facut cunostinta si cu Pacificul, si cu Atlanticul, dar Oceanul Indian e o specie diferita. Nu e un ocean, e o calauza.

vacanta in Sri Lanka Radiana Bratu

26 martie 2017. Am terminat de scris. Retrospectiv, am inteles ca vibe-ul despre care vorbeam la inceput m-a gasit in primul rand fiindca m-am lasat descoperita, iar decalogul acesta a fost calea mea inconstienta, la momentul respectiv. Nu stiu daca pentru revelatia asta ar trebui sa-i multumesc lui Buddha, lui Dumnezeu sau Universului in general, dar sigur trebuie sa-i multumesc prietenului meu de calatorie care m-a condus, fara sa-si dea seama, catre Paradisul pierdut.

Articol aparut in numarul de mai al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: “Departe de lumea dezlantuita: Insula Lefkada”!

Foto: Amanwella Resort (imagine deschidere), Guliver/ Getty Images, Jetwing Hotels (jetwinghotels.com), Thinkstock

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here