Frumusete misterioasa

0
36
Eroina din Jeune & jolie/Tanara si frumoasa (acum in cinematografe) este o minora de familie buna care decide sa se prostitueze dupa ce isi incepe viata sexuala. FRANCOIS OZON o urmareste pe perioada unui an (fiecare anotimp este punctat de cate un cantec al lui Francoise Hardy), fiind interesat de procesul de maturizare, si nu de explicatiile psihologice. Povestea intriga, Isabelle fiind in egala masura victima si manipulator. In interviul acordat IULIEI BLAGA la Cannes, cineastul povesteste de ce Marine Vacth, tanara actrita din rolul principal, i-a adus aminte de Charlotte Rampling.
Actrita Marine Vacth si regizorul Francois Ozon
Harper’s BAZAAR: De ce un nou film cu adolescenti? Abia facuserati Dans la maison/In casa.
Francois Ozon: Prin Dans la maison am redescoperit placerea de a lucra cu actori foarte tineri, proaspeti, si m-am trezit spunandu-mi ca mi-ar placea sa lucrez din nou cu o tanara actrita, cum am facut la unul dintre primele mele scurtmetraje, Les doigts dans le ventre. Mi-am dat seama ca, de la inceputurile mele si pana la Sous le sable/Sub nisip, cand am descoperit-o pe Charlotte Rampling, multe dintre filmele mele avusesera ca eroi personaje mature – de varsta mea sau mai in varsta decat mine. Am vrut sa ma intorc la adolescenta cu putina detasare si, poate, cu mai multa maturitate. Sunt putin surprins ca in cinemaul francez si american adolescenta este atat de idealizata. Ti se da de inteles ca este cea mai frumoasa varsta. Pentru mine a fost o perioada groaznica, dificila si dureroasa, asa ca am dorit sa ofer o alta viziune si sa arat lucrurile intr-un mod mai complex. Sigur, e perioada cand iti descoperi sexualitatea si identitatea, dar nu e usor pentru nimeni. Cu atat mai putin in acest film unde eroina se prostitueaza. Dar ar fi putut fi anorexica, s-ar fi putut droga s.a.m.d.
H.B.: De ce credeti ca adolescenta este idealizata in filme?
F.O.: Poate pentru ca varsta aduce cu sine nostalgie, facandu-i pe regizorii respectivi sa uite momentele neplacute. Eu nu le uit. Dimpotriva, doresc sa ma intorc la ele.
H.B.: Cum ati incercat sa evitati cliseele din filmele despre prostitutie?
F.O.: In primul rand facand multa documentare. Am vrut sa stiu exact care-i treaba cu Isabelle, daca e posibil sa aiba acest comportament, daca e posibil sa gaseasca atat de usor o retea de prostitutie pe Internet. Am stat de vorba cu politisti specializati in prostitutia minorilor (unii dintre ei imi fusesera recomandati de Maïwenn, autoarea filmului Polisse). Psihologul din film e un psiholog real, foarte cunoscut in Franta (Serge Hefez – n.r.) si care lucreaza in mod obisnuit cu adolescenti cu probleme. I-am dat scenariul, i-am spus ce vreau sa fac si mi-a confirmat ca acest gen de poveste se poate intampla intr-un mediu burghez unde banii nu sunt o problema. Mi-a povestit chiar niste cazuri mult mai rele decat cel din film.
H.B.: Ati evitat sa confruntati eroina cu experiente violente in timp ce se prostitueaza.
F.O.: Scenele de prostitutie nu abunda in film. Toata lumea vorbeste despre prostitutie, dar scenele de sex dureaza cu totul vreo 10 minute. Isabelle se prostitueaza in decursul unui singur anotimp. Sunt cateva momente violente in decursul carora am preferat sa o arat ca anesteziata. Multi adolescenti sunt asa, nu stiu exact unde le este corpul. La asta m-am referit in scena deflorarii, cand Isabelle se vede din exterior. Descoperirea propriei sexualitati e ceva teribil, mai ales cu un baiat german! (Rade.) Dar trebuie sa inveti, sa descoperi lucruri, de aceea era important sa arat dedublarea.
„Marine este foarte frumoasa, dar o simti si foarte puternica.” – FRANCOIS OZON
H.B.: Prin ce v-a convins Marine Vacth ca e interpreta ideala pentru Isabelle?
F.O.: Am dat multe probe cu ea, desi am stiut de cum am cunoscut-o ca era ceea ce cautam. Vazusem mai multe fete de varsta personajului si le-am dat tuturor ca proba scena interogatoriului cu politista. Toate au fost foarte bune, dar erau prea realiste, ca dintr-o drama TV. Cu Marine a fost altceva. Era, dar in acelasi timp parca nu era prezenta, desi puteai vedea in ochii ei ca ceva se petrece in interior. Pentru regizor e foarte important sa intalneasca un astfel de actor. Marine este foarte frumoasa, dar o simti si foarte puternica. Am avut aceeasi senzatie cand am lucrat prima oara cu Charlotte Rampling.
Foto: Prin amabilitatea Independenta Film
H.B.: Credeti ca adolescentii de azi difera mult de cei de ieri?
F.O.: Diferentele sunt la nivelul backgroundului. Azi sunt mult mai multe posibilitati de a descoperi sexul. Am vazut primul film porno la 15 ani. Acum, la 8 ani poti afla o gramada de lucruri pe Internet. Nu am copii, dar stiu ca in suburbiile Frantei, daca te uiti la filme porno in adolescenta, o sa crezi ca toate fetele se poarta ca in filmele porno, iar cand o sa-ti incepi viata sexuala vei fi agresiv pana iti vei da seama ce si cum.

 

Articol aparut in editia Harper’s BAZAAR Romania mai-iunie 2014, disponibila acum la centrele de presa.

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here