Gânditorul: Pierpaolo Piccioli, mintea luminată a casei de modă Valentino

0
45

Directorul de creație de la Valentino, Pierpaolo Piccioli, mintea luminată a casei de modă italiene, folosește sculptura ca sursă de inspirație pentru sublima sa viziune poetică.

Text: Alexander Fury

Fotografii de Mariano Vivanco

Pe un piedestal. Pierpaolo Piccioli cu Gânditorul, de Auguste Rodin, 1903. Toate hainele, Valentino. Toate accesoriile și bijuteriile, Valentino Garavani. FASHION EDITOR: Miguel Enamorado

Sub un cer surprinzător de gri pentru o zi de iunie în Paris, presărat cu nori ca niște bucăți de marmură plutitoare, Pierpaolo Piccioli, directorul de creație al casei Valentino, în vârstă de 52 de ani, se așază într-o poziție contemplativă, cu sprâncenele încruntate și bărbia sprijinită în pumn. Imită – intenționat – poziția faimosului Gânditor al lui Auguste Rodin. Sculptura de bronz se află în spatele umărului său drept, în grădinile fostei case a lui Rodin de la marginea orașului. Suntem în ziua de după prezentarea colecției masculine de primăvară 2020 și cu mai puțin de două săptămâni înainte de show-ul haute couture de toamnă 2019. Piccioli are nenumărate lucruri la care să se gândească.

Totuși, postura e oarecum paradoxală. Nu pentru că Piccioli n-ar fi un gânditor: tot ceea ce face e intelectualizat, adesea cu trimiteri la opere de artă sau literatură. Cele din urmă reflectă studiile lui la Universitatea Sapienza din Roma, în anii ’80, înainte de a se transfera la Istituto Europeo di Design pentru a studia designul vestimentar. Dar creațiile lui Piccioli nu izvorăsc din minte, ci din inimă. Sau poate din suflet. „Îmi urmez instinctul acum”, spune el. „Cu acest job cred că poți să schimbi percepțiile oamenilor”.

Întâmplător, Rodin și-a numit inițial acest personaj contemplativ, în poziție ghemuită, Poetul. Iar Piccioli este cu siguranță unul. Viziunea lui poetică se traduce în mătase chiffon și funde și râuri de taffeta și pene de struț în fantasticele culori vibrante ale frescelor romanice. Chiar și colecțiile lui ready-to-wear sunt poetice – cea de toamnă 2019 la modul propriu, fiind inspirată parțial de Movimento per l’emancipazione della Poesia (Mișcarea pentru emanciparea poeziei), o organizație italiană ai cărei membri anonimi își lipesc operele pe zidurile din Roma, unde se află sediul principal Valentino. Această realitate a fost transpusă pe podium în motive cut-and-paste reprezentând statui neoclasice cu îndrăgostiți îmbrățișați, flori și frânturi de text ce au decorat hainele. Imprimeurile sunt rezultatul unei colaborări – sau, în cuvintele lui Piccioli, al unei „conversații” – cu Jun Takahashi, de la brandul-cult japonez Undercover, care s-a prelungit din colecția masculină, prezentată anterior, și care a subliniat ideea că bărbatul și femeia Valentino ar fi iubiți cărora le e destinat să fie împreună (și să fie la fel de bine îmbrăcați). Cuvintele imprimate au fost extrase din performance-urile vorbite ale tânărului Mustafa the Poet.

Pe fiecare scaun, Piccioli a așezat câte o carte de poezie, cu titlul Valentino on Love, conținând texte ale lui Mustafa și ale altor trei poeți contemporani: Yrsa Daley-Ward, Robert Montgomery și Greta Bellamacina (întâmplător, ultimii doi formează un cuplu). În spatele podiumului, o instalație din texte, creată de Montgomery, avea ca refren: The people you love become ghosts inside of you and like this you keep them alive (Cei pe care-i iubești devin fantome înăuntrul tău și astfel îi menții în viață). „Poezia și couture-ul pot fi considerate ca aparținând trecutului”, spune Piccioli în timp ce-și aprinde o țigară. „Să fac ceva de genul ăsta la Valentino putea să dea senzația de previzibil. De aceea am vrut o abordare nouă, prin care poezia să devină o limbă comună, mai modernă și contemporană. Uneori, îmi place să lucrez cu ceva foarte cunoscut și să-i dau o interpretare nouă.” Face o pauză, umplută cu fum de țigară. „N-am vrut să fie ceva drăguț. Am vrut să fie pasional.”

Poate că, descriindu-l, las impresia greșită că Piccioli ar fi mereu adâncit în gânduri, serios și intens. Nu este. Firește, muncește cu seriozitate și munca lui este incredibil de intensă, de vreme ce prezintă opt colecții pe an pentru Valentino, una dintre cele mai influente și mai de succes case de modă din lume. Timp de un deceniu a împărțit responsabilitățile cu Maria Grazia Chiuri; ea a plecat în 2016 pentru a prelua funcția de director de creație la Dior womenswear, și de atunci Piccioli a rămas singur la conducere. Talentul lui e imens, iar rezultatele muncii lui sunt apreciate la nivel internațional și mult îndrăgite. Mai ales în ultimii ani, Piccioli a fermecat cu o serie de colecții fenomenale ce dovedesc forța imaginației lui, prospețimea atelierelor Valentino și o dragoste profundă față de femei și modă pe de-a întregul. Magice sunt serile petrecute la finalul fiecărei Paris Couture Week în saloanele de la Hôtel Salomon de Rothschild, urmărind noile creații ale lui Piccioli.

Iar când îl întrebi despre anumite subiecte – couture sau Roma, de pildă –, răspunsurile lui sunt poezie pură. „Roma este foarte diferită de orice alt oraș”, spune el despre Cetatea eternă. „Sunt multe straturi de civilizație, de experiențe diferite care au schimbat orașul. Poți vedea în el Pasolini și îngeri catolici sau baroci și păgânismul. Și Rossellini și Cinecittà și acea emoție de la Fellini. Poți simți singurătatea lui Antonioni, melancolia sa. Dar și măreția unui imperiu.

Dincolo de lirismul și frumusețea incontestabilă, copleșitoare, a hainelor pe care le face, Piccioli e un tip normal: amuzant, modest, amabil, binevoitor. Are trei tatuaje: inițialele celor trei copii ai săi pe un braț, prima literă din numele soției, Simona, deasupra inimii și, cel mai recent dintre toate, un tigru pe coapsă. Nu locuiește în capitala italiană a modei, Milano. Nici măcar la Roma, ci în Nettuno, la circa 50 de kilometri sud de sediul Valentino din Piazza di Spagna. În acel orășel s-a născut, în 1967, la șapte ani după fondarea casei de modă de către Valentino Garavani și partenerul său de afaceri, Giancarlo Giammetti. Domnul Valentino (după cum i se spune lui Garavani) a fost cel care i-a recrutat pe Piccioli și Chiuri, aducându-i de la Fendi în echipa de accesorii de la Valentino în 1999.

Marele meu țel este să schimb percepția asupra luxului de la un stil de viață la o comunitate de oameni care împărtășesc aceleași valori.

Aplecarea lui Garavani înspre modă și, în special, înspre couture a fost evidentă de la o vârstă foarte fragedă: la un moment dat, a rememorat o întâmplare de când avea șase ani și s-a revoltat pentru că mama îl obliga să poarte un papion pe care el îl considera respingăror. Nu există asemenea anecdote, apocrife sau nu, despre Piccioli. „Valentino este cunoscut ca un brand exclusivist de haute couture, iar stilul de viață face parte din vis”, spune Piccioli. Acest lucru e, cu siguranță, valabil pentru stilul de viață idealizat al domnului Valentino, cu nenumărate palazzo-uri, castele și iahturi. „Pentru mine, un stil luxos de viață înseamnă să trăiesc cât mai mult în aer liber, la mare”, spune Piccioli, zâmbind. „Marele meu țel este să schimb percepția asupra luxului de la un stil de viață la o comunitate de oameni care împărtășesc aceleași valori.

E o idee care-l fascinează cu adevărat pe Piccioli, iar aspectul excepțional este că poate lucra, cu aparentă ușurință, atât la o scară micro, cât și la una macro pentru Valentino. Prezentările lui sunt statementuri grandioase, dar se bazează pe meșteșugul modei, pe mâna umană care face lucruri, și sunt bine ancorate în realitatea din jur. „Pentru mine, ținută de zi înseamnă ținută de stradă”, explică el. „Cred că fiecare piesă trebuie să aibă o demnitate a ei.” Se referă în mod specific la colecția ready-to-wear de toamnă, în care poezia și imaginile poetice sunt înglobate în piese pragmatice cu influențe sport, precum mantouri cu tăieturi precise și sweatshirts, cu același tip de eleganță regăsită în mod tradițional în rochiile Valentino de seară, lungi și vaporoase. „Frumusețea, așa cum o înțeleg eu, reiese din diversitate; frumusețea, în accepțiunea domnului Valentino, era despre un anumit gen de frumusețe”, spune Piccioli. „Nu am sentimentul că impun un look, ci că propun niște piese. Diferența constă în faptul că eu nu livrez un ideal de feminitate, ci ideea că individualitatea înseamnă frumusețe.

Totuși, viziunea lui Piccioli reușește să creeze punți: domnul Valentino și Giammetti tind să fie primii care sar în picioare să-l aplaude la finalul prezentărilor, adesea cu urme de lacrimi în ochi și cu o expresie facială paternă de mândrie față de ambii copii: Piccioli și afacerea. Rar se întâmplă ca fondatorii să rămână atât de legați emoțional de business după ce se despart de el. Și mai rar se întâmplă să-și exprime aprobarea public, cât se poate de explicit. Ceea ce mă duce înapoi cu gândul la cuvintele lui Montgomery de pe podiumul Valentino, despre păstrarea vie a spiritului celor pe care-i iubești.

Având în vedere evoluția inevitabilă petrecută în acest deceniu și mai bine de când Piccioli conduce casa Valentino în era post-Valentino – întâi ca parte a unui duo creativ, apoi solo –, sunt curios ce vrea el să reprezinte Valentino astăzi. Se gândește un pic, precum cugetătorul lui Rodin. „Cred că acum este mai mult despre viață”, spune el. „Și categoric asta-mi doresc, să privesc realitatea, nu să evadez din ea.” După întâlnirea noastră citesc mai multe despre sculptura lui Rodin, despre ce înseamnă Gânditorul. Este un bărbat puternic pierdut în gânduri, cu un fizic impunător ce sugerează, de fapt, o capacitate imensă de a acționa. Poate că Piccioli îi seamănă mai mult decât am crezut inițial.

Modele: Blésnya Minher și Jarrod Scott;

hairstyling: Jonathan Dadoun;

makeup: Meyloo;

producție: Céline Guillerm și Ben Faraday pentru octopix.fr;

set design: Les Décors Papillons;

prop styling: Bertrand d’Amiens.

Mulțumim Musée Rodin Meudon.

Traducere: Ioana Chira

Interviu publicat în numărul de octombrie 2019 al revistei Harper’s Bazaar 

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here