Impreuna, departe: povestea unei calatorii in India

166
calatorie in India luna de miere

Ce destinatie ramane mai bine intiparita in minte decat cea din luna de miere? MIHAELA TAUT spune povestea calatoriei sale in India si a lectiei despre iubire si toleranta pe care a descoperit-o acolo.

Ma apropii de zidul rosiatic al portii fortului Mehrangarh din Jodhpur si-mi suprapun mana peste urmele palmelor sotiilor maharajahului. Aceasta este ultima lor urma pe pamant, in drumul spre rugul unde au fost arse de vii alaturi de corpul sotului defunct. Dimensiunile palmelor sapate in piatra difera mult. Sunt si palme mari, de femeie, dar si palmele unor copile, probabil unele dintre cele cateva zeci de concubine ale regelui, care si-au dedicat nu doar viata zeului suprem – barbatul –, ci si moartea. Ritualul Sati prin care vaduva isi onora sotul mort aruncandu-se pe rugul lui este interzis in India inca de la inceputul secolului al XIX-lea, dar chiar si astazi, in unele zone rurale, mai este respectat.

O imagine cu templul Jain din Ranakpur

India are o viziune diferita asupra a ceea ce inseamna dragostea romantica. Chiar daca filmele de la Bollywood abunda in povesti emotionante in care sunt prezente ideile Occidentului despre dragoste, realitatea este cea a casatoriilor aranjate, doar intre membrii aceleiasi caste, a uniunilor in care sotul si sotia invata de-a lungul vietii sa se iubeasca si sa devina prieteni. Iar pana de curand aveau cam toata viata pentru asta, fiind casatoriti inca de foarte mici.

calatorie in India luna de miere

Descopar mai multe detalii despre casatoriile intre copii chiar dintr-o autobiografie a lui Ghandi, pe care o cumpar dintr-un anticariat din Varanasi si o citesc in trenul cu care eu si proaspatul meu sot parasim orasul sfant si ne indreptam spre Agra. Ghandi isi incepe autobiografia cu aceasta casatorie a lui foarte timpurie, cand avea 13 ani, iar sotia sa, 11. Certurile dintre ei sunt cele ale unor copii, unul devenit brusc cap de familie, care abuzeaza de prerogativele lui, iar celalalt revoltat ca trebuie sa dea socoteala pentru toate actiunile lui altui copil. Relatia dintre ei se va transforma in timp intr-o frumoasa camaraderie, sotia urmandu-si sotul pe drumul pe care acesta l-a ales, oricat de greu se va fi dovedit.

Prezenta Indiei este puternica si coplesitoare

Plantatii de ceai din Munnar

Cronologia intamplarilor a facut ca excursia in India, planificata cu aproape un an inainte, sa joace in viata mea si a sotului meu si rolul de luna de miere. Nu imi pot da seama inca daca India este cel mai nepotrivit loc pentru acest tip de calatorie sau cel mai potrivit. Chiar daca alegi un resort spectaculos din Goa sau Fort Cochin, nu ai cum sa nu simti gustul puternic al Indiei in drumul pana acolo. Nu ai cum sa te teleportezi instant in locurile destinate turistilor si sa nu te lasi atins deloc de realitatea inconjuratoare. Prezenta ei este puternica si coplesitoare, cel mai bine cuprinsa in sloganul de promovare al acestui subcontinent, tara pentru 1,2 miliarde de locuitori care vorbesc 23 de limbi si aproximativ 700 de dialecte, babilonie pe care doar engleza o poate descurca, unde orase-ghetou au aparut in preajma celor mai vechi asezari locuite din lume, cu mii de temple, hinduse si budiste, alaturi de biserici catolice, dar si alte mii de locuri de rugaciune improvizate in plina strada, in cele mai neobisnuite locuri, cum ar fi intre o taraba de legume si o pubela de gunoi, pentru care trebuie sa ocolesti o vaca cu o ghirlanda de flori atarnata la gat pentru a-ti aduce si tu ofranda, locul unde oamenii merg desculti, nu pentru ca nu au incaltari, ci pentru ca asa este obiceiul, si unde am vazut cele mai feminine si mai elegante femei, care poarta flori in par si machiajul traditional, fie ca merg la o nunta, vand in piata sau cara caramizi. Altfel spus, Incredible India.

Taj Mahal la apus

Autobiografia lui Ghandi o voi face cadou familiei in a carei pensiune ne cazam in Agra, orasul in care se gaseste Taj Mahal, cea mai frumoasa declaratie de iubire a unui sot indurerat. Impresionantul monument, chiar daca este un magnet pentru sute de turisti in fiecare zi si poate parea o destinatie mainstream, este o experienta „imperdible”, pentru a cita familia de argentinieni cu care impartisem cina cu o seara inainte, la masa comuna a pensiunii, alaturi de o familie de chinezi si un cuplu din Wales. Cina gatita de mama familiei intr-o bucatarie deschisa, modern utilata, a fost cea mai buna pe care am mancat-o in India, poate si datorita mixului cultural de la masa.

Taj Mahal este un monument din marmura alba, ai carui pereti ornati cu dantelarii din piatra si delicate flori formate din pietre semipretioase adapostesc mormantul sotiei preferate a maharajahului Shah Jahan, Mumtaz Mahal. Moartea ei la nasterea celui de-al paisprezecelea copil il va lasa pe rege profund indurerat. Dragostea lor va fi transpusa in multe povesti, dar niciuna nu va avea impactul mausoleului de a carui desavarsire Shah Jahan se va preocupa timp de 22 de ani. Mausoleul este inconjurat de o frumoasa gradina, asa cum sunt majoritatea forturilor si palatelor in India. Iarba este verde si perfect taiata, in pomii incarcati de flori se joaca veverite, iar aerul este survolat de soimi. Doar maimutele ce patruleaza pe ziduri fac legatura cu haosul strazii. Agitate, curioase, arunca ambalajele biscuitilor sau chipsurilor pe care le-au praduit, cu un aer la fel de dezinvolt precum cel al indienilor, pe care nici un argument civic sau religios nu i-a convins inca sa nu mai arunce gunoaie pe strada.

Noi am ajuns la Taj Mahal in ultima parte a calatoriei, dupa multe ore petrecute in trenuri in conditii diferite, ce par a fi tinut de karma personala mai mult decat de logica, dupa doua zboruri interne absolut impecabile, dupa o intalnire providentiala cu un tanar farmacist din Palo Alto, cu care am impartit taxiul din aeroport spre Varanasi, iar a doua zi o barca din care el a aruncat cenusa tatalui sau in Gange, raul sfant al Indiei, dupa ce mi-am dezamagit sotul pentru ca nu am mai avut puterea sa asist la o incinerare live (dar tocmai vizionasem demonstratia exhibitionista a unui calugar), dupa ce ne-am plimbat pe canalele din Fort Cochin si am urcat in munti, pe plantatiile de ceai din Munnar, dupa ce ne-am certat si impacat pe peroanele pe care asteptam trenuri devenite deja improbabile, in camere de hotel ce nu aratau deloc ca in fotografiile de prezentare, facute probabil chiar la inaugurarea hotelului, dupa ce am descoperit India in bucatariile localnicilor care ne invitau la masa pentru a celebra proaspata noastra casatorie, desi ne stiau de cel mult o ora, in statii de autobuz de unde puteai sa-ti cumperi cel mai bun desert, invelit intr-o frunza de banana (ce costa atat de putin, incat nici nu-i puteai calcula pretul), in pietele stradale viu colorate, pe plaje luxuriante si in varf de munte, unde am vazut cel mai frumos rasarit de soare, in restaurante turistice cu mancare scumpa si mediocra si langa tarabe de strada, cu mancare senzationala, intr-o luna de miere in care nici o zi nu a semanat cu alta, asa cum probabil nici in viata noastra nici un an nu va semana cu altul, in care vor fi zile mai bune si zile cu greutati, in care lucrurile nu se vor intampla cum le-am planificat, dar uneori neasteptat de bine.

Ultima parte a calatoriei am dedicat-o Rajastanului, o regiune din nord-vestul Indiei cu o bogata istorie, transpusa in arhitectura oraselor. Capitala statului este Jaipur, supranumit si „orasul roz” datorita culorii cu care maharajahul Sawai Ram Singh a ordonat sa fie vopsite toate cladirile din oras, pentru a-l impresiona pe Printul Albert, in vizita pe care acesta a facut-o in India in 1876.

calatorie in India luna de miere

Noi nu am stat decat o zi aici, din cauza freneziei ce ne cuprinsese in ultimele zile ale calatoriei si a dorintei de a vizita cat mai multe orase. In Jaipur, Jantar Mantar este un urias observator construit de Jai Singh II in 1728, ce reuneste o colectie de sculpturi uriase, aparate de masurat timpul si spatiul, de a caror utilitate si exactitate ma indoiesc, dar carora nu le pot contesta frumusetea gaudiana. Tot aici ne-am oprit la Hawa Mahal, un loc construit sub forma unui fagure de miere, de unde sotiile si concubinele maharajahului puteau urmari spectacolele organizate in curtea interioara sau pe cele ale strazii, la adapostul unor ziduri din piatra ce reproduc structura valului islamic, o plasa foarte fina, prin care poti vedea, dar nu poti fi vazut. Asemenea ferestre din piatra vom mai intalni si in celelalte palate pe care le vom vizita, dar Hawa Mahal este locul in care poti intelege cel mai bine utilitatea acestui tip de arhitectura, fiind construit anume in acest scop. Cladirea are cinci etaje, fiecare destinat unui anumit rang in ierarhia sotiilor si concubinelor suveranului.

Plantatii de ceai din Munnar

Modelul Hawa Mahal l-am gasit reprodus si pe terasele caselor, unde zidurile dantelate de observatie formeaza o retea labirintica de unde poti vizita orasul la un alt nivel. Noi am ajuns acolo chemati de un grup de copii care inaltau zmeie si apoi ghidati de ei. Trebuie sa recunosc insa ca nu as fi avut acces la aceasta experienta, daca nu ar fi existat curiozitatea sotului meu de a descoperi mereu acel altceva pe care nu-l gasesti in nici un ghid turistic.
Urmatoarea oprire in Rajastan a fost in Jodhpur, „orasul albastru”. Supranumele se datoreaza culorii cu care localnicii isi vopsesc casele cu dublu scop – acela de a pastra racoarea si de a alunga tantarii. Un al treilea efect este ca il face absolut fermecator. Pe noi ne-a oprit din goana noastra si ne-a determinat sa renuntam sa mai bifam inca un oras si sa ne bucuram de un pic de tihna. Nu am mai vizitat obiective turistice, in afara de Mehrangarh Fort, unde ne-am intors chiar de doua ori, si de mausoleul Jaswant Thada, o reproducere la scara mai mica a Taj Mahalului, dar la fel de seren si fermecator. in Jodhpur ne-am plimbat pe stradutele pitoresti, fara o directie anume. Asa am descoperit un lac artificial la multe trepte sub nivelul strazii, construit de o regina spre desfatarea locuitorilor orasului. Treptele din piatra din amfiteatru te conduc pana la nivelul apei, unde poti cobori si hrani pestii. Deodata esti transportat in alt timp, zumzetul strazii se estompeaza si intri in povestea orientala pentru care ai venit in India, dar pe care ai fi putut sa o ratezi urmand doar circuitul turistic.

Ultima noastra destinatie a fost Udaipur, considerat cel mai romantic oras al Indiei datorita lacurilor in jurul carora este construit. Ce loc mai potivit pentru a incheia o luna de miere, chiar daca a fost vorba despre una deloc tipica? Aici ne-am dat timp sa bem cea mai buna cafea din India – un adevarat lux – si inca o data minunatul chai masala, sa vizitam cel mai frumos templu pe care l-am descoperit aici, sa intram in galeriile de arta si atelierele artistilor pentru care orasul este renumit, sa ne luam la revedere cum se cuvine de la tara prin care am calatorit pentru prima data ca sot si sotie.

Se spune ca in India plangi de doua ori: o data cand ai ajuns si a doua oara cand pleci. India este, intr-adevar, o provocare – a rabdarii, a intelegerii unor mentalitati uneori mult diferite de cele cu care am fost obisnuiti, a tolerantei la vacarm, dezordine, dezorganizare si ceva ce parea indolenta, dar in timp ne-am dat seama ca este doar lipsa unei aceleiasi perspective asupra lucrurilor. Dar daca faci fata tuturor acestor provocari, iti relaxezi preconceptiile si esti cu adevarat deschis diversitatii, India te imbratiseaza cu caldura, te hraneste minunat si iti arata locuri pe care nu le poti descoperi platind un pret in bani, ci in bunavointa si deschidere spre celalalt si ce are el de oferit. India nu este o destinatie turistica, este o lectie despre iubire si toleranta. Si ce alta lectie decat aceasta poate fi mai utila la inceputul unei casnicii?

BAZAAR recomanda: Ingaduiti-va clipe de rasfat in aceste trei hoteluri din diferite parti ale Indiei

Umaid Bhawan Palace, Jodhpur

Daca doriti sa aveti drept vecini familia regala a Indiei, tot ce trebuie sa faceti este sa va cazati la Umaid Bhawan Palace, in Jodhpur. Jumatate din palat este resedinta familiei maharajahului, iar cealalta jumatate a primit destinatia de hotel. In stil art deco, palatul a fost construit in anii ’20, din cauza unei foamete ce facea ravagii in regiunea Rajasthan. Maharajahul de atunci, Umaid Singhji, a vrut prin aceasta constructie sa dea de munca unui numar de circa 3.000 de oameni, inclusiv urmasi ai tamplarilor care lucrasera la Taj Mahal. Pentru ca hotelul este situat pe dealul Chittar, cel mai inalt punct al orasului, veti avea o priveliste perfecta asupra impozantului fort Mehrangarh, descris la un moment de Rudyard Kipling ca „opera unor ingeri si a unor uriasi”.

Taj Lake Palace, Udaipur

Cel mai romantic oras, Udaipur, gazduieste cel mai romantic hotel din India, Taj Lake Palace. Amplasat pe o insula in mijlocul lacului Pichola si semanand din departare cu o nava alba care pluteste pe apele lacului, a fost construit in 1746 de Maharana Jagat Singh II ca refugiu estival si loc de desfatare. In hotel a fost transformat in anii 1960, o parte dintre zonele originale cu fantani fiind convertite in camere de lux. Taj Lake Palace a devenit cunoscut si datorita aparitiei in filmele Octopussy (1983), parte din seria James Bond, si The Jewel in the Crown (1984). Oricat ar suna de cliseu, chiar veti fi tratata ca o regina aici – fiecare camera are propriul valet, mici ambarcatiuni opereaza ca taxiuri pe apa pentru a va duce in Udaipur, iar spa-ul ofera multe terapii bazate pe traditiile indiene.

The Leela, Goa

Unul dintre cele mai intinse resorturi din Goa, Leela ocupa peste 30 de hectare intr-o zona cu lagune naturale si gradini perfect ingrijite. Acest paradis retras se afla in apropierea plajei Mobor, iar arhitectura sa mixeaza influentele coloniale portugheze cu designul indian modern. Cand nu vreti sa va relaxati pe nisipul alb al plajei, puteti sa va rasfatati cu tratamentele ayurvedice de la spa sau sa practicati yoga – putine locuri in India sunt atat de linistite ca Leela si, prin urmare, atat de potrivite pentru o ora de yoga. Cinati la restaurantul Jamavar, daca va place bucataria indiana si vreti sa descoperiti preparate specifice regiunii Goa, sau luati masa in aer liber, pe malul raului Sal, cu delicii italiene din bucataria restaurantului Riverside.

Cititi si: “Desiree Halaseh: un dialog dupa doi ani petrecuti in India”!

Articol aparut in numarul de aprilie al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: „Desiree Halaseh: un dialog dupa doi ani petrecuti in India”!

Foto: Guliver/ Getty Images, Thinkstock, theleela.com, taj.tajhotels.com

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here