Moda circulară – Interviu cu Sophie Hersan

Sophie Hersan este Fashion Director și cofondatoare a platformei Vestiaire Collective, locul cu haine și accesorii pre-owned. Printre ele, și multe comori, și piese în ediții limitate pe care nu le mai găsești în altă parte. Sophie ne povestește despre comunitate, dar mai ales despre sustenabilitate.

0
Sophie Hersan

Sophie Hersan este Fashion Director și cofondatoare a platformei Vestiaire Collective, locul cu haine și accesorii pre-owned. Printre ele, și multe comori, și piese în ediții limitate pe care nu le mai găsești în altă parte. Sophie ne povestește despre comunitate, dar mai ales despre sustenabilitate.

Sophie Hersan

În ultimul an s-a vorbit, și în România, mai mult ca niciodată, despre moda circulară. Au devenit mult mai cunoscute buticurile care vând piese pre-owned, au luat amploare grupuri create în social media care se ocupă cu același lucru. Oamenii vând lucrurile pe care nu le mai poartă și cumpără altele, neiubite de actualii lor proprietari, la un preț corect.

Pe lângă entuziasmul din momentele în care găsești o piesă mult dorită la un cost accesibil, s-a mai întâmplat ceva ce face bine planetei – pentru că modă circulară înseamnă o amprentă de carbon redusă, un consum mai mic de apă și mai puține deșeuri.

Citește și: Tema momentului: sustenabilitatea în modă

Despre toate astea am povestit cu Sophie Hersan, care a avut ideea inspirată de a fonda Vestiaire Collective cu 11 ani în urmă. Azi, aceasta e una dintre cele mai cunoscute platforme de shopping, unde vând și cumpără și vedete, dar și oameni ca mine și ca tine.

Sophie Hersan

Cum ți-ai imaginat când ai început afacerea?

Sophie Hersan: Am lansat Vestiaire Collective în 2009, ceea ce cred că a perturbat ecosistemul modei aducând o schimbare în modul în care consumăm – respectiv mai puțin, mai bine și mai inteligent. La început, viziunea noastră s-a concentrat pe includerea circularității la baza industriei modei și a mentalității consumatorului; am construit, astfel, o comunitate pentru activiștii de modă din întreaga lume și am creat o soluție durabilă pentru vânzarea produselor de care nu mai au nevoie.

Care au fost cele mai importante momente pentru tine în cadrul Vestiaire Collective?

Sophie Hersan: Cea mai mare bucurie și cele mai multe satisfacții le am atunci când văd membrii comunității noastre – 10 milioane de activiști de modă care împărtășesc dragostea reciprocă pentru moda circulară și dezvoltare durabilă – interacționând unii cu ceilalți și întruchipând cu adevărat esența Vestiaire Collective.

Spune-ne mai multe despre comunitatea pe care ai creat-o, Sophie Hersan.

Sophie Hersan: Comunitatea noastră este vitală. Platforma a fost creată pentru a le permite membrilor să interacționeze unii cu ceilalți și cu produsele mult mai semnificativ decât se întâmplă pe un site tradițional de e-commerce.
Există o poveste și o persoană în spatele fiecărui articol și sperăm să conectăm acești activiști de modă cu viziuni similare astfel încât să poată în continuare să se inspire reciproc.

Am publicat recent un raport bianual denumit The Smart Side of Fashion care prezintă tendințele în rândul comunității noastre și care a confirmat că avem o comunitate foarte implicată, interacțiunile cu alți membri crescând enorm pe platformă în 2020, inclusiv o creștere de +400% a numărului de membri care se urmăresc reciproc în fiecare zi. În plus, 60% dintre clienții noștri au declarat recent că vin la Vestiaire Collective să găsească piese pe care nu le pot găsi altundeva și, atunci când ajung pe site, vedem că încântarea și emoția descoperirii acestor produse se aseamănă cu bucuria unei vânători de comori.

Îți vine în minte un moment emoțional legat de Vestiaire?

Sophie Hersan: Sunt atât de multe, este aproape imposibil să mă limitez la un singur moment. Vestiaire Collective este în primul rând o platformă digitală. Avantajul online-ului este faptul că nu are limite de spațiu și, dacă ne gândim la asta, nu există niciun magazin fizic în lume care poate include peste 2 milioane de produse. Însă primul nostru magazin pop-up shop deschis în Paris toamna trecută la Le Bon Marché a fost cu adevărat un moment special pentru mine pentru că transmite foarte mult din moștenirea și istoria Franței.

Există o parte smart a modei?

Sophie Hersan: Da. Raportul nostru The Smart Side of Fashion a confirmat faptul că impactul crizei actuale și creșterea dezvoltării durabile au provocat 
societatea să își reconsidere valorile și comportamentul, influențându-ne să regândim modul în care ne folosim garderoba și să redefinim modul în care consumăm moda. Această epocă ne solicită cu adevărat să căutăm partea smart a modei, de exemplu, cumpărând de pe o platformă precum Vestiaire Collective.

Citește și: Garderoba capsulă. Ce este, care îi sunt beneficiile și cum poți avea una

Din perspectiva mediului, cumpărând piese vestimentare pre-owned poți intra în economia circulară oferindu-le produselor tale o viață mai lungă. Prelungirea duratei de viață a unei piese cu doar nouă luni poate reduce cu 20-30% amprenta de carbon, consumul de apă și înseamnă și mai puține deșeuri. Mai exact, aceasta înseamnă că iei mai puține resurse de la planeta Pământ. De asemenea, îți permite să faci schimb și să ai acces la mai multe produse de calitate care sunt făcute să reziste în timp și vor rămâne în circulație mult mai mult.

Oamenii caută încă piese vintage? Observi vreo schimbare în curentul vintage?

Sophie Hersan: Am constatat o mare revenire a stilului anilor ’90, Dior Saddle a fost piesa cea mai vizualizată anul trecut, urmată îndeaproape de Fendi Baguette și Lady Dior. Gențile vintage Celine, Dior, Gucci, Nylon Prada și Louis Vuitton sunt încă în tendințe, fiind în continuare piese clasice nemuritoare. Am observat o creștere rapidă a interesului în colecțiile de arhivă emblematice ale anilor 1990, inclusiv Jean Paul Gaultier, John Galliano, Chanel și bijuteriile de la Christian Lacroix.

Piesele vintage rare, emblematice și nemuritoare rezonează puternic cu comunitatea noastră acum, pe măsură ce se orientează către un consum mai responsabil și își îndreaptă atenția către dezvoltarea durabilă. Fenomenul vintage este popularizat și de rețelele de socializare și celebritățile care susțin moda pre-owned.

Sophie Hersan

Ce comoară ai găsit tu în aplicație?

Sophie Hersan: Intru în fiecare zi în aplicație, cred că sunt unul dintre cei mai activi membri încă din prima zi. Mottoul meu este: unul vine, altul pleacă! Fără risipă. Încerc să prelungesc viața produselor pe care le dețin cât pot eu de mult. În prezent sunt mai conștientă de impactul de mediu al hainelor mele și filosofia durabilă devine tot mai prezentă în modul meu de consum. În acest spirit, am cumpărat un ceas Oyster Rolex din anii ’80, are carcasa neagră și o brățară jubilée. Îmi place stilul, dar știu și că valoarea acestui ceas va crește rapid, așa că, dacă voi decide vreodată să îl revând, voi face profit din vânzare.

Unul dintre motivele pentru care utilizatorii au încredere în platformă este legat de autenticitate. Există multe persoane care se ocupă cu autentificarea? Cunosc toate trucurile?

Sophie Hersan: Încrederea este unul dintre pilonii principali și rămâne în centrul a tot ceea ce facem. Procesul nostru de autentificare și control al calității a avut un rol esențial și ne-a permis să construim un nivel foarte înalt de încredere pe platformă și în cadrul comunității noastre globale. Majoritatea autentificatorilor noștri interni vin de la case de modă, de produse de lux și de licitații renumite.

Fiecare membru al echipei este specializat într-o anumită categorie, ceea ce ne permite să derulăm verificări ale autenticității pe numeroase categorii, inclusiv accesorii, ready-to-wear, bijuterii, ceasuri și piese vintage. Este important să se autentifice produsele cu valoare ridicată de la casele cu branduri de lux, deoarece calitatea fizică, mirosul și verificarea micilor detalii, precum gravurile și cusăturile, sunt esențiale pentru identificarea produselor contrafăcute.

Oferiți un serviciu VIP?

Sophie Hersan: Avem un serviciu de expedieri disponibil clienților noștri din Franța și UK. Pe lângă transport, oferim un abonament premium care le oferă utilizatorilor acces rapid la noile produse înainte de a fi puse în vânzare, precum și transport gratuit la 12 achiziții pe an. Puteți găsi detaliile pe site-ul nostru în secțiunea Premium Service.

Cum a fost afectat businessul vostru de pandemie?

Sophie Hersan: Criza COVID-19 este o provocare ce ne-a făcut pe toți să ne adaptăm. Multe dintre piețele noastre cheie au fost afectate de epidemie, așa că am încercat să facem tot ce am putut pentru a ne proteja și sprijini angajații și clienții din întreaga lume. Una dintre primele noastre acțiuni în regiunea UE a fost extinderea modelului de Direct Shipping pentru a include piese de până la 500 € astfel încât să reducem fluxul de produse în depozit și să accelerăm procesul de livrare. Am văzut depozite puternice în ultimele câteva luni care aproape s-au dublat față de aceeași perioadă a anului trecut.

Oamenii petrec mai multă vreme acasă, având astfel timp să își facă ordine în garderobă și să vândă produsele pe care nu le mai poartă. Pe partea de vânzări, am constatat o revenire rapidă a clienților pe aplicația noastră, deoarece au avut mai mult timp să caute de acasă, iar cererea pentru produse second hand este în creștere; în luna iulie, comenzile noastre au ajuns la mai mult decât dublul anului trecut, astfel încât este într-adevăr vizibilă cererea crescută pentru moda second hand. Mai mult ca oricând, oamenii își pun sub semnul întrebării obiceiurile și caută alternative bazate pe conștientizarea ecologică în ceea ce privește moda de consum, ceea ce alimentează cererea pentru produsele la mâna a doua.

ALEGERILE SOPHIEI 

Ceas Rolex
Geantă Fendi
Sacou Celine
Brățară Cartier
Geantă Gucci Ophidia
Sacou YSL

Foto: Arhiva personală/PR; Interviu realizat de Mara Coman; Traducere: Alexandra Mladin

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here