INTERVIU: In culisele Art Safari

0
2

Foto: Alex Ionescu/Harper’s BAZAAR Romania


Peste 1.000 de opere de arta de patrimoniu si contemporana expuse intr-un pavilion temporar ridicat chiar in fata Palatului Regal, Q&A-uri cu artisti precum Calin Dan, Ion Grigorescu si Teodor Graur, un concert DJ Electric Brother, dezbateri cu numerosi lectori din strainatate – totul se intampla la prima editie Art Safari, deschisa de astazi pana duminica.

Alaturi de Noaptea Alba a Galeriilor (23 mai, cand Pavilionul de Arta Bucuresti va ramane deschis pana la ora 2:00 noaptea) si de Bucharest Biennale (ce se deschide tot pe 23 mai),  Art Safari formeaza un trio de evenimente pe care trebuie sa le treceti pe agenda acestui sfarsit de saptamana. DIANA DOCHIA, co-director Art Safari, explica legaturile dintre toate aceste evenimente de arta.


Harper’s BAZAAR: Care sunt asemanarile cu targurile mari de arta din Europa, precum Frieze Art Fair din Londra sau Art Basel?

Diana Dochia: Pavilionul de Arta Art Safari Bucuresti se aseamana cu Frieze Art Fair in primul rand prin structura pavilionara din poliplan alb. Este vorba despre o structura proiectata de arhitectul Dorin Stefan si care va fi demontabila dupa expozitie, exact ca in cazul Frieze Art Fair din Londra. O alta trasatura comuna cu Frieze Art Fair si cu Art Basel, pana nu demult, deoarece acum Art Basel are un alt sponsor principal, este sustinerea Art Safari Bucuresti de catre Deutsche Bank, unul dintre cei mai importanti finantatori de targuri de arta din lume. Art Safari este un pavilion de arta destinat atat muzeelor si institutiilor culturale, cat si galeriilor de arta de patrimoniu si galeriilor de arta contemporana. Din acest punct de vedere este extrem de diferit de Frieze Art Fair, care este un targ de arta destinat exclusiv artei moderne si contemporane, sau de Art Basel, unde participa, la fel ca la Londra, galerii de arta moderna si contemporana. Includerea prezentarii muzeelor si institutiilor culturale a aparut din cauza lipsei unui sistem coerent din punct de vedere artistic in Romania si pentru a se intelege in ansamblu ca muzeele si institutiile culturale nu sunt concurente galeriilor, si nici invers.

Foto: Art Safari

H.B.: Cum se integreaza evenimentul in contextul actual al pietei de arta din Romania?

D.D.: Vorbim mai degraba despre o piata emergenta de arta in care trebuie sa se construiasca bazele, adica un sector puternic de galerii private care sa constituie o piata primara competitiva si coerenta si o piata de arta secundara, reprezentata de case de licitatie care sa tranzactioneze atat arta romaneasca, cat si arta internationala. Art Safari Bucuresti va reprezenta punctul de legatura a tuturor actorilor ce formeaza si construiesc piata de arta: muzee, galerii, artisti, profesionisti din domeniul artei, colectionari si publicul larg.

H.B.: A doua jumatate a lunii mai inseamna, in Bucuresti, o succesiune de evenimente de arta sau design, de la Romanian Design Week si Bucharest Biennale la Noaptea Muzeelor si Noaptea Alba a Galeriilor. Ce loc isi asuma Art Safari printre ele?

D.D.: Perioada de desfasurare nu a fost aleasa la intamplare. Art Safari Bucuresti a fost gandit ca un pavilion ce va deschide seria de targuri de arta din Estul Europei. Stim ca cele mai importante targuri din regiune sunt in a doua jumatate a anului, in lunile octombrie-noiembrie (Viena – Budapesta – Istanbul). Am dorit inca de la inceput sa ne pozitionam corect si am considerat ca luna mai este cea mai potrivita, in primul rand pentru ca deja de ani de zile se organizeaza la mijlocul lui mai Noaptea Muzeelor (17 mai 2004) si apoi Noaptea Alba a Galeriilor (23 mai). Mergand pe principiul unei saptamani a artei si designului, am considerat ca aceasta perioada este extrem de buna pentru a le face vizibile atat pentru romani, cat si pentru straini.

Interviu aparut in editia Harper’s BAZAAR Romania mai-iunie 2014.

 


Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here