One Night Gallery. Interviu cu Sorina Topceanu și Mădălina Ivașcu, fondatoarele proiectului

0
One Night Gallery

Sorina și Mădălina, fondatoarele One Night Gallery, ne-au povestit despre cele mai frumoase proiecte ale galeriei, despre întâlnirea artei cu tehnologia și proiectele george – de la lansarea unei colecții de haine augmentate până la George Street Gallery, unde piesa  centrală a fost realizarea primului concert augmentat din România pentru lansarea expoziției stradale.

Scurtă prezentare a One Night Gallery și câteva cuvinte despre fiecare dintre voi.

One Night Gallery este prima galerie de new media art de pe plan local, prin care ne-am propus să testăm noi limite ale experiențelor artistice prin intermediul noilor tehnologii și să promovăm tinerii artiști vizuali și români. Însă, mai mult decât o galerie, ne-am transformat într-o platformă care își urmărește obiectivele atât prin proiecte proprii, cât și prin proiecte curatoriate sau dezvoltate de noi.

Membrii echipei permanente suntem noi două alături de Mihai Cojocaru, Ruxandra Avram, Vio Dan și Carmen Stoleriu și avem și o echipă extinsă de colaboratori freelanceri și studiouri alături de care dezvoltăm proiectele proprii și cele curatoriate. Fiecare dintre noi vine cu un background diferit, de la comunicare, organizare evenimente, digital, arhitectură etc. Toate acestea ne-au ajutat să creștem de la proiect la proiect, să reușim să ne adaptăm și să ne reinventăm, astfel încât să aducem o contribuție semnificativă industriei emergente de new media art.

Când și cum s-a născut One Night Gallery?

ONG a avut două etape de formare, prima în care Sorina a pornit acest proiect din dorința de a crea un concept nou de eveniment care era dedicat expozițiilor ce promovau în special ilustratorii și graphic designerii și punea accent pe componenta de socializare. Un alt element important era că întreaga experiență era disponibilă o singură seară, aspecte care au dat și numele proiectului.

De la a doua ediție s-a alăturat și Mădălina, care a venit cu ideea de a introduce noi medii de creație pe care artiștii să le folosească pentru a dezvolta lucrări în mediul virtual. În echipa celei de-a doua ediții erau deja implicați Ruxandra, care coordonează partea de organizare a expozițiilor, și Mihai, care dezvoltă direcții creative și tehnice pe partea de new tech.

De unde ideea acestui mix între artă contemporană, inovație și tehnologie?

Încă de la primele ediții am explorat creațiile artiștilor în realitate virtuală și realitate augmentată și am descoperit și dorința publicului de a lua contact cu ceva nou, de a experimenta arta într-un mod neconvențional. Astfel, ne-am propus să devenim o punte între artist și public, provocând pe de-o parte artiștii să foloseascănoi instrumente de storytelling digital și, pe de altă parte, publicul să interacționeze diferit cu arta.

În scurt timp am început să adăugăm din ce în ce mai multe componente tehnologice, să concepem instalații interactive, să avem două proiecte in-house care îmbină arta cu inteligența artificială. Iar pe lângă edițiile One Night Gallery s-a format de la sine identitatea „curated by One Night Gallery”, care dezvoltă proiecte conexe și propunea brandurilor să integreze în campaniile și evenimentele lor pilonul de artă și tehnologie, susținând astfel scena de artă autohtonă și dezvoltarea unui sector emergent în România, cel de new media art.

Câteva proiecte recente de care sunteți mândre.

Cea de-a 14-a ediție One Night Gallery Love Alina Bohoru, al cărei format l-am adaptat contextului actual și a devenit un tur artistic prin centrul orașului. Ne-am folosit exclusiv de fațade și vitrine, iar expoziția de new media art a fost găzduită de diferite spații, de la Galeria 1001 arte, la magazinul Gucci/Athene Palace Hilton, palatul Oscar Maugsch și Grădina Eden, la cafenele și librării, pe un traseu de la Victoriei până la Universitate. A fost un sentiment foarte plăcut să îi resimțim pe cei din comunitate aproape, atât cei care ne-au găzduit, cei care ne-au susținut și publicul care ne-a vizitat în cele două zile și două seri de eveniment.

Practic, după foarte mult timp petrecut fiecare acasă, ne-am extins terenul de joacă mai mult ca oricând. Și pentru că tot vorbim de teren de joacă, una dintre instalațiile preferate a fost Beeple – un personaj gonflabil supradimensionat, de peste 12 m, care evada din palatul Știrbei, susținut de George.

Un alt proiect foarte drag la care lucrăm în prezent se numește Explorarea Tapiseriei în Realitate Augmentă și ne-a dus pe o direcție care ne place foarte mult, de artă textilă. Este o inițiativă interdisciplinară al cărei concept l-am dezvoltat noi și îi reunește pe artiștii Mircea Popescu, ilustrator care a propus designul covorului, Megan Dominescu, care realizează tapiseria, Andrei Robin Proca, partea de sound design, și scena de realitate augmentată pe care o dezvoltă colegul nostru, Mihai Cojocaru. Va fi un covor de aproximativ 2×2 m pe care atunci când îl scanezi cu telefonul vei putea vedea cum elementele grafice prind viață, plutesc, se amestecă prin aer și ia naștere o poveste întreagă, într-o experință de mixed reality.

Cum alegeți artiștii pe care îi susțineți?

Alegem artiștii ale căror stiluri ne plac, ne inspiră, sunt din zone diferite (ilustrație, comic, pictură, linogravură, video-mapping) și care creează elemente pe care le putem duce și în alte medii. Un factor foarte important este ca acest concept să fie potrivit și pentru artist și ca acesta să aibă timpul necesar pentru a lucra împreună pentru expoziție. În plus, punem în balanță și scenografia pe care ne-o dorim, arhitectura locului în care urmează să se desfășoare expoziția.

Câteva cuvinte despre colaborarea voastră cu BCR și proiectul George.

Cred că ce descrie cel mai bine prima noastră întâlnire este „perfect timing”. S-a potrivit foarte bine direcția de new media art (intersecția dintre artă și tehnologii emergente) pe care noi ne construim proiectele cu una dintre direcțiile strategice pe care le are George și am explorat această zonă împreună, prin diferite proiecte comisionate de ei și curatoriate de noi.

Astfel, am lansat împreună prima colecție de haine augmentate, pentru care șase ilustratori au reinterpretat logo-ul George, în viziunea lor, iar șase animatori au realizat continuarea acestor povești prin animație. Tricourile și bluzele puteau fi scanate cu aplicația de realitate augmentată și deveneau un mediu de expunere artistic pe care îl poți purta.

Ce contează foarte mult în parteneriatul nostru este că împărtășim o pasiune comună pentru inovație și ne dorim să susținem și dezvoltăm scena de artă contemporană. Unul dintre proiectele de suflet este George Street Gallery, unde am curatoriat scenele de realitate augmentată pentru pilonii de pod desenați de artiști. Iar „piesa” centrală a fost realizarea primului concert augmentat din România pentru lansarea expoziției stradale. A fost o muncă imensă în spatele acestui proiect și a contat foarte mult faptul că am avut încredere unii în alții că o să iasă așa cum ne dorim. Contează foarte mult partea de încredere pentru că te motivează și te stimulează să faci lucruri noi, mai îndrăznețe, și e minunat să găsești un partener care îți dă libertate creativă și artistică și, totodată, înțelege și susține astfel de inițiative.

Unde vor fi expuse lucrările din cadrul acestui proiect?

Le vom prezenta mai departe, alături de George, în cadrul ArtSafari, ediția care va avea loc în toamnă.

Cum s-a adaptat One Night Gallery la noua realitate?

Am căutat să tratăm noile direcții și restricțiile cu inventivitate și imaginație, astfel încât să găsim formule prin care schimbăm tiparul artshow-urilor noastre, așa cum a fost în cazul expoziției cu Alina Bohoru, care a devenit un tur artistic al orașului. Această expoziție este una itinerantă, ce va avea loc la Timișoara, unde regândim complet amenajarea expoziției din interiorul Muzeului Tramvaielor astfel încât să existe un parcurs care să respecte măsurile de siguranță.

În continuare curatoriem proiecte și selectăm artiști pentru diferite rezidențe sau tabere de creație. Avem multe idei pe care le înscriem la diferite finanțări, naționale și internaționale. Faptul că tehnologia și experiențele digitale sunt caracteristici native inițiativelor noastre ne-a ajutat să realizăm diferite proiecte care se concentrează mai mult în on-line, atât cu One Night Gallery, dar și cu celelalte proiecte pe care le dezvoltă echipa noastră. Am început prima bibliotecă de new media art destinată copiilor și am realizat cursuri de animație 2D și 3D, iar acum pregătim următorul modul. Strategia este de a ne axa pe educație și mediile de creație artistice prin care poți dezvolta conținut în on-line și abordarea unor proiecte care au la bază digitalizarea patrimoniului.

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here