Joy de Vivre

0

Florile s-au aflat dintotdeauna in centrul parfumurilor Dior si sunt cele care formeaza semnatura olfactiva senzuala a creatiilor casei. Despre floarea speciala de ylang-ylang folosita pentru noul parfum J’adore In Joy, dar si despre esentele la moda, am stat de vorba cu François Demachy, parfumierul casei.

Dincolo de poarta eleganta din centrul oraselului Grasse, domeniul Fontaines Parfumées se decupeaza cu o splendoare poetica, exact asa cum mi l-am imaginat atunci cand am aflat despre aceasta noua locatie exclusiva dedicate creatiei parfumurilor Dior. Desi vizita noastra se intampla in ianuarie, iarna blanda de aici permite gradinii generoase, plantate cu copaci stravechi, arbusti si sute de flori, sa isi dezvaluie farmecul provensal. Ghid ne este chiar François Demachy, parfumierul casei Dior, care ne spune sa strivim intre degete cateva frunze de mirt pentru a le inhala aroma delicata, in timp ce ne da detalii despre fiecare dintre plantele locului. Ne aflam aici pentru lansarea celui mai nou parfum al casei Dior, J’adore In Joy, iar Monsieur Demachy, originar chiar din Grasse, este cel mai potrivit ghid in aceasta incursiune olfactiva dedicata noii compozitii florale, dar si istoricei regiuni din Provence in care ne aflam. Considerat capitala mondiala a parfumeriei, Grasse continua sa se bucure de un statut unic, datorita asezarii sale speciale, intre munte si mare, si manufacturierilor specializati in transformarea materiilor prime. Discutia noastra se muta din gradina in cladirea de secol XVII, atent restaurata, ce include acum birourile parfumierilor, atelierul si laboratoarele de creatie. Urcam pe o scara somptuoasa, unde se afla un portret alb-negru al lui Christian Dior, la etajul unu, in biroul lui François Demachy, un spatiu luminos, in care fiecare obiect este perfect ordonat, chiar si fasiile de hartie impregnate cu arome de materii prime, in diverse concentratii.

Despre noul J’adore In Joy, Demachy spune ca a pornit cu dorinta de a accentua latura luminoasa a bestsellerului casei, J’adore. Apoi, a orchestrat aceasta creatie pe baza unei surprinzatoare note de floare de sare si a unei flori de ylang-ylang customizata. Mai delicata si mai luminoasa, aceasta inima de ylang-ylang subtil nuantata este o potrivire perfecta pentru noul parfum si joaca un rol esential: acela de a imbratisa indrazneata floare de sare din compozitie. Un parfum solar si stralucitor, J’adore In Joy cucereste simturile cu acest acord floral-fructat-sarat. Pentru Dior, François Demachy are nevoie de cele mai speciale flori, adesea si cele mai rare, si perfect potrivite compozitiilor lui. Aceasta abordare riguroasa implica si calatorii prin intreaga lume in cautarea unor varietati anume, precum si colaborarea stransa cu specialistii din Grasse care inteleg arta precisa a transformarii materiei prime. Astfel, pentru noul J’adore In Joy, parfumierul si-a dorit o varietate de ylang-ylang din insula Nosy Be, care a fost apoi plasata in grija experta a celor de la renumita fabrica Robertet, cu o traditie de cinci generatii in prelucrarea esentelor florale. Aici, in strans parteneriat cu ei, a fost creata o aroma de ylang-ylang customizata printr-un proces de fractionare extrem de precis. „In Grasse, dialogul dintre parfumier si chimist este de o importanta vitala”, spune Demachy. „Aici, compozitia estetica este confruntata cu provocarile tehnice. Expertiza lor este incomparabila, caci vorbim despre mostenirea unei lungi istorii care imbina abilitatile si creativitatea, stiinta si aptitudinile. Acest know-how este la fel de rar si important precum cultivarea florilor de o calitate exceptionala. Trebuie sa intelegeti ca cei din Grasse au o abordare aproape mistica fata de produsele naturale, pe care doresc sa le dezvolte cat de mult posibil, cu rezultate sublime in cel mai literal mod. Aceasta atitudine si aceste cunostinte nu se gasesc nicaieri altundeva. Iar asta ne permite proiecte olfactive precum inima de ylang din J’adore In Joy. Tot de aici vine si elementul de lux al parfumurilor Dior.”

HARPER’S BAZAAR: Ati crescut in Grasse, s-ar putea spune ca a fost natural sa va indreptati spre industria parfumurilor. Cum v-a influentat asta in alegerea meseriei?

FRANÇOIS DEMACHY: Da, inevitabil, este o influenta foarte puternica. Intr-o asemenea masura incat, daca as fi crescut in alta parte, cu siguranta as fi facut altceva. Pentru ca nu am fost destinat sa lucrez in parfumerie, parintii mei se gandisera pentru mine mai degraba la o cariera medicala. Si, cum nu am fost un elev foarte bun, iata – am ajuns parfumier! Tatal meu era farmacist in Grasse si spera ca macar voi ajunge sa iipreiau farmacia.

H.B.: Si cum v-a iesit prima creatie olfactiva?

F.D.: Am debutat ca ucenic la un parfumier. Ei bine, primul meu parfum – de fapt, nu parfum, ci compozitie – pe care l-am vandut nu e ceva prea glorios, era o aroma destinata cresterii apetitului animalelor, care se amesteca in furaje. Iar primul parfum adevarat pe care l-am creat la Paris a fost Diva pentru Emanuel Ungaro.

H.B.: Cum s-a schimbat Grasse de-a lungul deceniilor in ceea ce priveste importanta locala a industriei parfumurilor?

F.D.: In primul rand, s-a inregistrat o scadere teribila a terenurilor cultivate cu flori. Localnicii nu castigau destul din aceasta ocupatie, asa ca au preferat sa isi vanda pamantul pentru constructia de case. Apoi, diferitele fabrici de parfumuri au luptat una cu alta, in loc sa se alieze. Iar asta a fost o idee proasta, pentru ca multe dintre ele nu se descurca prea bine in prezent. Din fericire, mai exista cativa producatori, tot mai putini, si din pacate productia de flori devine tot mai scumpa. E tot mai greu sa procuri iasomie de Grasse sau trandafiri de Grasse. Ca sa va faceti o idee, cine vrea sa cumpere absolut din iasomie pura de Grasse trebuie sa plateasca 100.000 de euro pe kilogram. Iar absolutul din exact aceeasi specie de iasomie, cultivata in India, costa 5.000 de euro.

H.B.: Aveti ingrediente preferate cu care sa lucrati?

F.D.: Da, evident, fiecare parfumier are febletea lui, a mea este in primul rand paciuli.

H.B.: Cum stiti cand o creatie olfactiva este finalizata?

F.D.: Asta e o chestiune foarte dificila. Din fericire, nu sunt singur, mai exista si marketingul si toata echipa, care au un cuvant de spus si impreuna facem o alegere. Dar pentru mine este de-a dreptul complicat sa decid ca un produs este finit si ca ramane astfel. Ba chiar uneori, dupa ce parfumul a fost lansat si il miros pe cineva, ma gandesc ca aici mai mergea schimbat ceva.

H.B.: De ce credeti ca un parfum este un vehicul bun pentru a spune povesti?

F.D.: In interpretarea mea, motivatia vine din faptul ca un parfum este ceva foarte abstract. Nu e precis ca o lungime de unda sau ca o culoare sau ca un sunet. Astfel poate fi interpretat
in mai multe feluri, interpretari personale, care pot fi puse in cuvinte si pot crea povesti. Si aproape orice poveste poate fi imaginata, iar asta e totodata o binecuvantare si un blestem. Pentru ca nu exista o definitie, exista loc de rastalmaciri.

H.B.: Sa creezi un parfum e…

F.D.: …ca si cum ai imbraca pe cineva. Sau poate ca si cum ai picta. In sensul de a impodobi persoana si totodata de a-i sublinia trasaturile distinctive. Si e totodata o experienta foarte placuta.

H.B.: In afara de simtul mirosului, ce alte simturi va mai folositi in munca de parfumier?

F.D.: Bineinteles, gustul. Dar cum noi, parfumierii, suntem niste interpreti, avem nevoie sa ne hranim cu senzatii, amintiri, intalniri, tot felul de elemente care ne permit apoi sa reconstruim ceva.

H.B.: Cum arata o zi tipica de munca in Grasse?

F.D.: Dimineata, dar nu foarte devreme, incep prin a mirosi toate mostrele de parfum pe care le-am facut cu o zi inainte. Pentru ca dimineata simtul mirosului e mai ascutit. Mirosim mostrele, modificam formulele, apoi le mai lasam sa stea. Dupa-amiaza miros materia prima pe care o folosim sau mostre de materie prima pe care vrem sa o cumparam. Dupa care urmeaza intalniri cu marketingul. La finalul zilei, mirosim din nou mostrele modificate pentru a avea formule pe care sa le verificam dimineata urmatoare. E un process continuu.

H.B.: Care sunt tendintele in industria parfumeriei? In ce directie credeti ca se indreapta?

F.D.: Cred ca principala provocare a industriei parfumurilor in viitorul apropiat este sa capteze interesul tinerilor. Pentru ca in zilele noastre tinerii nu sunt prea interesati de parfumuri, asa ca trebuie sa gasim o cale sa ajungem la ei. De asemenea, tendinta in ceea ce priveste parfumurile in sine – desi e foarte greu sa dau un verdict despre viitor – este spre arome usor de inteles, evidente, a caror esenta o percepi imediat.

H.B.: Noul parfum Dior J’adore In Joy in trei cuvinte?

F.D.: Luminos, direct, pur.

Articol aparut in numarul de aprilie 2017 al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: “Bella Hadid, noua ambasadoare Dior Makeup”!

Foto: prin amabilitatea distribuitorilor

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here