La ce spectacole mergem la FNT – Festivalul Național de Teatru 2019

2
418
Cui i-e frică de Virginia Woolf?, regia Andrei și Andreea Grosu. Foto credit: TNRS, Dan Șușa

Festivalul Național de Teatru – FNT, organizat de UNITER, are loc anul acesta între 18 și 27 octombrie, iar biletele s-au pus deja în vânzare pe mystage.ro sau la casa de bilete a Teatrului Național București. Ajuns la cea de-a 29-a ediție, festivalul adună anul acesta o selecție de spectacole din București și de la teatrele din țară, dar și câteva spectacole produse de companii din afara țării.

Regizorul Radu Afrim va fi prezent și anul acesta, cu 3 piese, „Pădurea spânzuraților” de la Teatrul Național București, Dansul Delhi de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași și „Sub fiecare pas e o mină neexplodată dintr-un război neterminat cu tine”, Teatrul Tineretului Piatra Neamț. De la Teatrul Radu Stanca din Sibiu va veni spectacolul Cui i-e frică de Virginia Woolf?, în regia Andrei și Andreea Grosu (unteatru), iar de la Galați de la Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, „Salba dracului”, regia Alexandru Dabija. Regizorul Victor Ioan Frunză are mai multe spectacole, din toată țara, în festival, printre care „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, de la Teatrul Metropolis.

Mai jos, v-am pregătit o selecție de spectacole din programul FNT 2019.

„Dansul Delhi”, regia Radu Afrim, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

Scenografie: Cosmin Florea (Pădurea Spânzuraților)

Într-un spectacol de atmosferă și de stare, în care oniricul și realismul se pot substitui reciproc, Radu Afrim creează un univers suspendat pulsând ca o inimă, o lume-transă care te absoarbe în ritmul ei, în dansul ca o pecete. Pe un hol de spital, șase personaje în căutarea sinelui, în proximitatea morții, experimentează iubirea, ura, remușcarea, despărțirea; par să spună aceeași poveste, dar sunt plasate în situații diferite și au reacții diferite la semnele destinului.

„Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, regia Andrei și Andreea Grosu, Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu

Cui i-e frică de relațiile familiale?
Cui i-e frică de relațiile conjugale?
Cui i-e frică de femei și bărbați prea obosiți de viață?
Cui i-e frică de amabilitățile de suprafață?
Cui i-e frică de sinceritate?
Cui i-e frică de jocuri „nevinovate”?
Cui i-e frică de Martha și George? Sau de musafirii lor, Nick și Honey, care nici măcar nu bănuiesc ce noapte îi așteaptă? Cui i-e frică de mame și de tați? Sau de fiii absenți? De întâlnirile nocturne înecate în alcool? Sau de replicile incisive care mușcă din tine, „până la măduvă”?

„Salba dracului”, regia Alexandru Dabija, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați

Parodie politică și nu numai, „Salba dracului” ironizează ascuțit adevăruri amare, false prejudecăți și amendează prefăcătoria! Pentru autor, piesa devine vocea prin care își face cunoscute opiniile vis-a-vis de tradiții, năravuri sau bune obiceiuri din comunitatea vremii, totul de pe poziția intelectualului cu acut simț critic. Pentru actorii implicați, „Salba dracului” este prilejul descoperirilor de tipul celor care pornesc din scenă și ajung în interiorul lor, colorându-le mijloacele artistice. Pentru public, piesa va fi un bun și oportun prilej de a se reîntâlni cu umorul sănătos

„True West”, regia Vlad Cristache, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

Povestea a doi fraţi care se iubesc şi se urăsc cu patimă, care au ales în viaţă trasee total diferite, fiecare dintre ei invidiindu-l pe al celuilalt, fiecare căutându-şi locul în viaţa celuilalt. Lee şi Austin, unul scenarist de succes, educat şi cultivat, celălalt, vagabondul care a trăit luni întregi în deşert, învăţat să se descurce în orice spaţiu şi-n orice situaţie, de profesie hoţ… aproape analfabet. Austin, tipul tributar societăţii de consum care l-a creat şi pentru care creează, şi Lee, bărbatul sălbatic, neşlefuit, violent în gesturi şi-n limbaj, tulburat, neliniştit, chinuit de ceva ce poartă în el. Bilete 

„Zbor deasupra unui cuib de cuci”, regia Victor Ioan Frunză, Teatrul Tineretului Metropolis, București

Romanul cult „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Ken Kesey, a fost considerat cea mai importantă operă literară despre sistemul instituțiilor psihiatrice din America. Dramatizarea lui Dale Wasserman concentrează acțiunea pe obsesia asistentei-șefe Ratched de a deține controlul absolut într-un salon de psihiatrie, în opoziție cu rezistența lui Randle McMurphy, un golan inadaptat cu suflet nobil.
Andrei Huțuleac în rolul lui Randle P. Mcmurphy
În montarea lui Victor Ioan Frunză, o piesă despre lupta pentru putere devine suport pentru un spectacol-manifest despre libertate și prețul acesteia. Beneficiind de o nouă traducere și de muzică live, „Zbor deasupra unui cuib de cuci” este un „spectacol de trupă”, amintind prin calitatea și omogenitatea interpretării de marile montări ale anilor ʼ80.

„Sub fiecare pas e o mină neexplodată dintr-un război neterminat cu tine”, regia Radu Afrim, Teatrul Tineretului Piatra Neamț

„A petrece timp cu tine însuți” – o necesitate pe care viața actuală nu ne-o mai îngăduie. Radu Afrim propune un spectacol poetic și provocator despre tensiunea creată între nevoia de solitudine și nevoia de celălalt. Oprirea într-o „stație de epurare a gândurilor” poate fi salvatoare în gestionarea crizelor interiorității, într-un exercițiu de autoconfesiune.

„Las Meninas”, regia Andrei Măjeri, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Într-o societate istorică, dar semnificativ ficționalizată, aflată în cel mai înalt punct înaintea căderii, capriciul suprem este dorința de nemurire. O pictură genială se dovedește a fi singura salvare. Numai că protagonistul și ținta tuturor, Diego Velázquez, percepe altfel respectul posterității. Renunță la job-ul de pictor (neconsiderat artă în epocă), alege o meserie serioasă – administrator al palatului – și așteaptă ani buni să i se acorde un important ordin. Infanta și ceilalți vor să fie imortalizați într-un tablou „mai frumos decât Mona Lisa”. Și astfel, cele două universuri se ciocnesc repetitiv, în tonuri de tragic, de comic sau de parodic.
„Totul este moarte renăscută. O călătorie către pieire, către sfârșit.” (Andrei Măjeri)
Echipa:
Decorul: Irina Chirilă
Costumele: Lucian Broscățean
Mișcarea scenică: Attila Bordás
Sound Design: Adrian Piciorea
Conducerea muzicală: Katalin Incze G.
Ilustrații, imprimeuri: Ágnes Keszeg
Accesorii: Diana Flore
Scrimă: Péter Habala
Asistent de regie: Alpár Fogarasi
Asistent costume: Carmen Cherecheș
Corul: Andrea Vindis, Loránd Farkas, Róbert Laczkó Vass, Csaba Marosán
Spectacol în limba maghiară cu traducere în limba română și engleză 
Nerecomandat persoanelor sub 14 ani

„Neguțătorul din Veneția”, regia Gábor Tompa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Spectacolul se desfăşoară într-o lume rece, cu tehnologie modernă, unde, în contrast, pasiunile sunt enorme. Pasiuni care înseamnă, în primul rând, narcisism şi egoism. În același timp, aceste personaje sunt, de asemenea, prizonieri ai unor situaţii.
Aici nimeni nu alege să renunţe la tot, sau să spună că nu este interesat de bani. Toți acționează în conformitate cu propriul interes, totul fiind manipulat de către o reţea complexă de interese și alianțe. Desigur, fiecare personaj are emoţii puternice, sincere, are parte de sex, iubire, erotism. Dar personajele nu decid în funcţie de asta. Ei cred doar temporar că aceste lucruri sunt mai importante. Egoismul și interesul propriu intervin în toate deciziile luate. Dacă reflectăm asupra acestei idei, putem crea un teatru de o cruzime teribilă. Desigur, cu elemente proprii comediei, cu situații comice, dar în esenţă o goană lacomă, plină de cruzime, după „nemurire”, supravieţuire sau fericire. Bilete
Spectacol în limba maghiară cu traducere în limba română și engleză 
Nerecomandat persoanelor sub 14 ani

Foto: PR

Facebook Comments

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here