Barry Gifford despre Lynch si “Tatal fantoma”

0
1

Legatura dintre David Lynch si noul road-movie Tatal fantoma (cu Marcel Iures si Mihaela Sirbu in rolurile principale) o face scriitorul Barry Gifford. Autorul cartii Wild at Heart, ecranizata de Lynch intr-un film premiat cu Palme d’Or, are origini romanesti, dupa cum a descoperit in urma unei calatorii excentrice prin Bucovina, in care l-a avut complice pe regizorul Lucian Georgescu. Gifford sta de vorba cu BAZAAR inaintea premierei din 2 martie a filmului inspirat din aceasta aventura.

 

Harper’s BAZAAR: Cum v-a convins Lucian Georgescu sa jucati pentru prima data intr-un film, interpretand rolul Decanului din Tatal fantoma?

Barry Gifford: Mi-a spus ca imi va da o groaza de bani. Cum as fi putut refuza?

H.B.: Calatoria pare sa fie un laitmotiv al filmelor bazate pe cartile dumneavoastra sau la scenariul carora ati contribuit. Daca ar fi sa va analizati retrospectiv viata, cum ati descrie aceasta calatorie? Si ce rol joaca in ea ecranizarea romanului Wild at Heart: The Story of Sailor and Lula?

B.G.: M-a interesat dintotdeauna forma romanului picaresc. Primul mare road-novel a fost Don Quijote, de Cervantes, urmat de Joseph Andrews si Tom Jones, ambele de Henry Fielding. Desigur, Pe drum, al lui Kerouac, urmeaza aceeasi traditie. Sa scoti personajele intr-un spatiu exterior si sa le faci sa se indrepte catre o anumita destinatie antreneaza implicit o mare varietate de situatii si de aventuri, iar in cazul Sailor and Lula, avem si dialogurile continue. Exista astfel o ocazie propice pentru a discuta tot felul de lucruri, in timp ce spunem o poveste. Vorbim, evident, de o lunga si nobila traditie, continuata in filmul Tatal fantoma, in care personajele principale ajung sa se cunoasca si, in cele din urma, sa se indragosteasca. In plus, forma lasa loc pentru o multitudine de sequel-uri. Sa nu va mirati daca va exista Tatal fantoma II.

H.B.: Experienta de a scrie impreuna cu David Lynch un scenariu si de a lucra in mai multe randuri cu el a lasat vreo amprenta stilistica asupra scriiturii dumneavoastra?

B.G.: Nu, dar colaborarea cu un regizor extraordinar ii permite unui scriitor sa scrie cu mare incredere, stiind ca regizorul va ridica pe ecran la cel mai inalt nivel ceea ce se afla scris pe o foaie de hartie. Lynch a fost mereu interesat de scrierile mele pentru ca ii plac prospetimea personajelor si faptul ca, prin actiunile si vorbele lor, ele permit afirmarea unui anume tip de adevar, pe care il poate examina si il poate interpreta in maniera sa inimitabila.

H.B.: Ati scris mai multe „memorii fictionale”. De ce nu sunt faptele, asa cum le aflati sau cum vi le amintiti, suficiente pentru o carte?

B.G.: Faptele se schimba intotdeauna, nu-i asa?

H.B.: Structura labirintica a multor scrieri ale dumneavoastra ne poate face sa credem ca priviti viata ca pe un soi de labirint pe care trebuie sa-l parcurgem

B.G.: …eventual alergand, depinde cine pe cine urmareste.

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here