Marion Cotillard în Festivalul Enescu – cum a fost la spectacolul „Jeanne au bûcher”

0
82
Marion Cotillard în Festivalul Enescu – cum a fost la spectacolul „Jeanne au bûcher”
Marion Cotillard în Festivalul Enescu – cum a fost la spectacolul „Jeanne au bûcher”

Când am aflat că Marion Cotillard vine la Festivalul Enescu, mi s-a părut neașteptat contextul; era ca și când aș întâlni-o pe Ana Ularu la Paris pentru o instalație de artă, și nu la București. Obișnuită să o văd la evenimente de film sau modă în Franța, m-am bucurat să aflu că fosta ambasadoare Dior va fi prezentă într-o ipostază în care o cunoaștem mai puțin, legată de muzica clasică.

Actrița franceză în vârstă de 43 de ani, premiată cu Cesar, BAFTA, Globul de Aur și Oscar, a venit la București cu oratoriul Jeanne au bûcher, al lui Arthur Honegger. Ea a recitat la Ateneul Român rolul titular, sub îndrumarea atentă a dirijorului Alexandre Bloch.

Eram foarte curioasă cum actrița, foarte reticentă cu exercițiile de promovare, va reacționa în fața presei române. Îmbrăcată confortabil cu un tricou, o fustă lungă și balerini, Marion a fost de o sinceritate mișcătoare, povestind despre legătura dintre acest rol, ea și mama ei.

Oratoriul, interpretat la București de orchestra națională din Lille, corul Filarmonicii George Enescu și corul de copii al Radio Difuziunii Române, este o creație modernă prezentată pentru prima oară în 1938. Lucrarea fusese comandată compozitorului Arthur Honegger și scriitorului Paul Claudel de Ida Rubinstein, cea care a fost și prima interpretă a rolului principal. În urma succesului imens, Jeanne d’Arc a avut parte de interprete prestigioase, ca Ingrid Bergman sau Marthe Keller.

Festivalul Internaţional „George Enescu”, ediţia a XXI-a:
* Violoncellissimo (17,00 – Ateneul Roman

Printr-o frumoasă poveste de familie, rolul lui Jeanne a ajuns la Marion: mama ei, actrița Niseema Theillaud, a jucat-o pe Jeanne în 1992, în regia lui Jean-Claude Cotillard, tatăl ei. Când rolul i-a fost propus din nou în 2005, a recomandat-o pe Marion, care dorea să exploreze noi orizonturi artistice. Astfel, actrița a devenit Jeanne d’Arc alături de orchestra din Orléans. De atunci, Marion a reluat regulat oratoriul la Paris, New York, Barcelona sau Monaco, de fiecare dată cu altă producție. „Sunt experiențe foarte variate, cu energii diverse”, a spus ea la conferința de presă. „De fiecare dată o iau de la capăt cu o nouă orchestră și un alt dirijor, ceea ce nu mi se întâmplă în cinema. Este o experiență inedită, de care nu mă satur”.

Critica din ultimii ani a descris performanța scenică a lui Marion Cotillard drept incandescentă sau impresionantă, iar actrița a recunoscut că a emoționat-o puternic rolul complex pe care l-a ales.

Dacă Alexandre Bloch declara că ultimele 15 măsuri din lucrare sunt preferatele lui, colaborarea sa cu Marion a redat dimensiunea intensă a lucrării. O colaborare care a răspuns perfect provocării tehnice create de dialogul dintre actrița care recită și armonia cu o orchestră, cinci soliști, actori și două coruri.

Curiozitatea mea era mai mult decât ascuțită după conferința de presă. Iar a doua zi la Ateneu, sala era plină de amatorii de muzică clasică și fanii actriței. Știam că Marion Cotillard nu va cânta, ci va recita în 70 minute un rol dificil. Gândită să aibă loc nu doar pe scenă, lângă orchestră și cele două coruri, reprezentația s-a desfășurat și în sală, unde actrița a sosit îmbrăcată într-o bluză albă spectaculoasă. Actorii și cântăreții apăreau din sală, coordonați de dirijor, luând loc în jurul scenei sau în cele două loje alăturate.

Festivalul Internaţional „George Enescu”, ediţia a XXI-a: * Violoncellissimo (17,00 – Ateneul Roman)
Festivalul Internaţional „George Enescu”, ediţia a XXI-a * Violoncellissimo (17,00 – Ateneul Roman)

Oratoriul a început cu o Jeanne speriată pe rug și a continuat cu o întoarcere în timp, la procesul ei, la discuțiile cu părintele Dominique (excelentul George Gay) sau la adolescenta liberă care se juca pe câmpiile Lorenei. În fața mea, Marion s-a metamorfozat în Jeanne d’Arc cu forță și o pasiune tulburătoare. Întruchipând când tânăra împietrită de frică, când fata simplă care în plin Ev Mediu aude glasurile divine ce-i cer să-și apere țara, actrița a plimbat publicul, cu ajutorul muzicii și vocilor care o însoțeau, prin toată călătoria interioară a eroinei. Când Jeanne a început să plângă, emoția a trecut imediat rampa. Nu mai eram la Ateneu, ci lângă Orléans, în plină câmpie, dorindu-mi să pot face ceva pentru Jeanne d’Arc.

Alexandre Bloch spunea că, dacă magia din jurul unei filmări rămâne întipărită etern pe peliculă, permițând unei clipe să fie resimțită de toți cei care o vor viziona, un spectacol live provoacă un moment de încântare trăit doar de cei prezenți în sală. Spectacolul cu Marion Cotillard a fost o paranteză fermecată.

Foto: PR

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here