Meet the Artist @ MNAC: Dani Ghercă, despre fotografia de modă

0
311
Foto: Dani Ghercă

Înainte de vernisajul expoziției You Have Always Seen The Unseen de la MNAC – Muzeul Național de Artă Contemporană, de pe 11 septembrie, artistul vizual Dani Ghercă ne-a vorbit despre ce urmează să vedem în expoziția pregătită împreună cu designerul Andreea Bădală (creatoarea brandului MURMUR). Proiectul de la MNAC reunește patru tinere voci ale artei contemporane, care pornesc prin colaborarea cu trei label-uri de modă într-o explorare a tipologiilor imaginii de modă, a raportului pe care arta vizuală îl are cu această industrie și, mai departe, deschizând discuții pe teme complexe precum reprezentarea de gen, ori despre cum se poate reinventa însuși felul în care se produc aceste tipuri de imagini.

Cât de familiarizat ești cu fotografia de modă? Ce fel de relație ai cu industria modei? De ce te interesează?

D.G.: Mă interesează capacitatea de care dispune moda prin intermediul căreia poți crea o distanță față de realitatea imediată. Cred într-un discurs al modei care nu își propune să te “introducă” în societate, cât mai degrabă unul care să te “extragă” din ea. Principalul element care mă atrage la modă este ușurința prin care poți crea o lume paralelă, “parelelă” în sensul de oniric.

Ce te-a interesat să explorezi la acest gen de fotografie? Ce teme de discuție ai vrut să deschizi prin expoziția pe care ai pregătit-o?

Scopul a fost acela de a produce o serie de imagini de “modă” pentru care hainele reprezintă doar pretextul inițial, prin care să pot vorbi despre interpretările emoționale care însoțesc orice colecție de modă.

La ce să ne așteptăm de la lucrările realizate în colaborare cu designerul Andreea Bădală, creatoarea brandului MURMUR?

Ne dorim ca publicul care va vizita expoziția să se găsească în fața unor lucrări care vorbesc despre feminitate, dar nu prin prisma hainelor propriu-zise, cât prin intermediul emoțiilor pe care acestea doresc să le transmită celor care le poartă. Când mă gândesc la modă, îmi imaginez un dialog pe care îl ai doar cu tine însuți și din acest motiv nu cred că apelăm la haine pentru a comunica ceva către exterior, ci dimpotrivă. Astfel, am luat decizia vizuală ca piesele MURMUR să nu fie la “vedere” iar stilistul alături de care am lucrat, Amalia Dobre, a propus să folosim trei materiale (ca o metaforă a unui giulgiu) prin intermediul cărora să acoperim piesele MURMUR astfel încât ele să nu poată fi văzute. Vreau ca prin acest “giulgiu” să ascund tocmai subiectul principal (hainele) pe care se așteaptă să îl vadă privitorul atunci când se gândește la o fotografie de modă și să îi ofer în schimb posibilitatea de a “pătrunde” într-o lume a imaginarului.

Foto: Dani Ghercă

Cum a fost procesul de creație? De la ce ați pornit?

Punctul de pornire a fost discursul din spatele brandului MURMUR, un discurs care are în centrul său ideea de feminitate. Miza mea a fost aceea de a găsi o serie de rezolvări vizuale prin care să comunic ideea de feminitate dar fără să prezint hainele propriu-zis. Am încercat pe cât posibil să nu realizăm o serie de imagini “de produs”, întrucât eu cred că acest tip de fotografii au un rol (foarte important de altfel) doar în materialele de sales ale brandului.

Cum a fost experiența de a lucra cu un designer de haine? Ai simțit nevoia să îl provoci cumva sau a fost o colaborare de la care ați învățaț amândoi?

Eu sunt un “newcomer” în lumea fotografiei de modă, întrucât mulți ani am refuzat să am vreo legătură cu ea deoarece vedeam în ea doar partea comercială. Este un mod de lucru total diferit față de cel cu care sunt eu obișnuit. Cred că am avut o șansă destul de mare ca primul designer cu care lucrez să fie Andreea, care are o capacitate deosebită de a asculta părerea celorlalți și în același timp curajul și încrederea de a lăsa libertatea necesară celor alături de care lucrează.

Andreea Bădală

Ce ai vrea să schimbi la tipologiile și reprezentările din industria modei?

Cred într-o reprezentare vizuală care pune accent mai puțin pe “produs” și mai mult pe emoțiile pe care vrea să le transmită prin intermediul fiecărei colecții designerii de modă. Aceste stări emoționale sunt parte integrantă din discursul oricărui designer de modă și consider că de foarte multe ori sunt mai importante decât produsul în sine. Cred că este mai important să construim imagini care deschid calea către imaginație și fantezie, decât imagini care vorbesc despre “banalitatea” inerentă oricărui produs fizic.

Foto: Dani Ghercă

Crezi că moda (ca mod de exprimare prin haine și atitudine) este pentru toată lumea și există în orice mediu și strat social, dar nu sunt suficienți “ochi” care să vadă și să surprindă asta? 

Nu cred într-o “democrație” a modei (ca mod de exprimare culturală), în schimb cred că există două direcții în care hainele sunt folosite. Prima este una strict utilitară, folosim haine pentru a ne proteja corpul, iar a doua este una prin intermediul căreia pătrundem într-o dimensiune a imaginarului, reușind astfel să ne extragem din realitatea imediată.

Foto: Dani Ghercă

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here