Mircea Cantor, Actul II

0
15

Imagine din expozitie © Mircea Cantor (Sursa foto: mnac.ro)


In aceasta a doua perioada a expozitiei Q.E.D. de la Muzeul National de Arta Contemporana, Mircea Cantor va prezenta noi filme, precum si o serie de lucrari in premiera – printre ele, filmele Tracking Happiness,  The leash of the dog that was longer then his life, Zooooooom, seria de desene EASY, o sculptura/interventie in-situ in fata MNAC, The Second Step, si lucrarea Airplanes and Angels – covorul zburator intr-o noua versiune.

Cu aceasta ocazie, pe 10 octombrie, de la ora 18.30, Mircea Cantor l-a invitat pe Ioan Opris, cantorul din Maramures, sa „rosteasca” Versul lemnului, compus la cererea artistului, pentru a povesti langa lucrarea Prag resemnat drumul lemnului din padure pana la disparitie/putrezire. In plus, Vasile Oanea, invitatul lunii octombrie in „Camera de oaspeti” (un spatiu integrat expozitiei, care gazduieste in fiecare luna lucrarea unui artist, prieten sau artizan care impartaseste aceleasi afinitati cu Mircea Cantor), va expune o selectie ampla de fotografii ce documenteaza peste 30 de ani de evenimente existentiale ale comunitatii din satul lui maramuresan.


Ioan Opris (stanga) si Vasile Oanea (dreapta). © Mircea Cantor

„Vasile Oanea este un taran maramuresan, in sensul cel mai nobil pe care acest termen il incarneaza”, spune Mircea Cantor. „Pe langa faptul ca timpul lui din viata de zi cu zi ii este ocupat de munca in gospodarie, ritmat de cursul anotimpurilor, Vasile Oanea este si un fotograf inveterat. De vreo 30 de ani de zile fotografiaza tot ceea ce ii iese in cale in satul sau: oamenii in primul rand – tarani suprinsi la munca campului sau in zilele de sarbatoare (Craciun, Pasti, Rusalii, Sf. Maria). Fotografiile lui sunt directe, fara pretentii estetice. Modul lui deloc invaziv de a surprinde lumea satului sau, prietenia si intimitatea cu oamenii si subiectele confera imaginilor o autenticitate si o sinceritate greu de gasit la orice alt fotograf documentarist sau etnograf. Pentru camera de oaspeți am ales din miile de fotografii pe care le detine cateva sute, care sunt grupate pe teme diverse: Viflaimul, nunta maramureseana, inmormantarea in Maramures, copiii, femeile din satul sau.”

Imagine din expozitie. Mircea Cantor, Prag resemnat, 2012, lemn de brad, 7 m x 5 m x 7 m. © Mircea Cantor, prin amabilitatea Mircea Cantor si S.M.A.K. Ghent (Sursa foto: mnac.ro)

Pe Ioan Opris, Mircea Cantor l-a auzit intr-o zi in Maramures, cand recita un „vers” (cantec de jale despre viata celui decedat) la o inmormantare in satul sau. „Nu vedeam cine canta in multime, insa vocea lui puternica si grava mi-a ramas mult timp in minte. Doream foarte mult sa intalnesc omul cu vocea si sa ii propun sa facem ceva impreuna. Ocazia s-a ivit in 2012, cand am realizat lucrarea Prag resemnat (casa maramureseana incinsa cu funie in jurul ei). I-am spus sa compunem un cantec de jale care sa povesteasca viata – nu a unui om care tocmai a murit, ci de data asta personajul ar fi o casa. Asa s-a nascut «Versul lemnului» – o cantare in 40 de strofe ce evoca pe o melodie grava, tipica din Maramures, principalele etape in viata unei case: cum e construita (ritualuri, satul), cum incepe sa fie locuita (familia, copiii) si apoi declinul ei, terminandu-se intr-un mod surprinzator cu identificarea destinului casei cu al celui care recita/povesteste viata ei.”

Dupa Ioan Opris si Vasile Oanea, invitati in „Camera de oaspeti” vor fi Ciprian Muresan si Angajare de clovn de Matei Visniec, regia Geo Balint, cu Eliza Noemi Judeu, Nina Ionescu si Adelaida Perjoiu (noiembrie), Adrian Gagiu si Ujvárossy Kerekes Gyöngyi (decembrie), Victoria Berbecaru (ianuarie), Miklós Onucsán (februarie), Pavel & Tudor (martie).

Expozitia Mircea Cantor: Q.E.D va ramane deschisa la MNAC pana pe 13 aprilie 2014.

Cititi mai multe despre expozitie: BAZAAR recomanda – Expozitia Mircea Cantor: Q.E.D.

 


Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here