Moda întâlnește arta

0
70
Albert Kriemler directorul de creație al casei Akris

Albert Kriemler, directorul de creație al casei Akris, vorbește cu BAZAAR despre colaborarea cu Geta Brătescu pentru colecția de sezon.

Cum aţi devenit pasionat de artă?

Iubesc arta de când am făcut prima mea călătorie la New York, la vârsta de 19 ani, când am descoperit marile muzee şi galerii din Manhattan. Arta şi arhitectura au devenit surse importante de inspiraţie în colecţiile mele, iar această inspiraţie se manifestă când vizitez târguri de artă şi expoziţii. E unul dintre privilegiile muncii mele să pot să colaborez cu artişti contemporani. Principiul meu călăuzitor în această privinţă este respectul absolut faţă de integritatea lucrării de artă.

Ce anume v-a captat atenţia în opera Getei Brătescu şi cum aţi cunoscut-o?

Am văzut prima oară lucrări ale Getei Brătescu în 2017, la documenta 14, în Atena (Grecia) şi Kassel (Germania). Am fost captivat de culorile frapante, în special de rozul fabulos din seria de colaje Linia, de interesul ei faţă de diverse tipuri de hârtie şi de umorul său liniştit. Am căutat imediat să iau legătura cu ea prin intermediul lui Marian Ivan, galeristul din Bucureşti care a întreprins atât de multe pentru a-i face cunoscută opera în lume. Pentru Geta Brătescu, scopul artei era de a aduce bucurie în vieţile noastre. În februarie 2018, m-a invitat în atelierul ei din Bucureşti pentru a schimba idei în vederea unei colaborări. Am fost fascinat de lumina din ochii ei şi de dragostea de viaţă. Geta şi-a exprimat dorinţa ca eu să lucrez cu Magneții ei, ca o metaforă pentru atracţia dintre oameni – sau lipsa ei! – şi pentru putere. Apoi a zâmbit cu căldură şi a adăugat: „Fireşte, eu trebuie să am controlul.” Şi l-a avut. Din nefericire, a încetat din viaţă cu două săptămâni înainte de prezentarea colecţiei la Paris. Această colecţie reprezintă unul dintre ultimele ei proiecte, precum şi un omagiu pentru ea şi pentru felul în care a transformat joaca într-o preocupare serioasă în artă.

Ce avantaje are viaţa într-un loc liniştit, departe de agitaţia capitalelor modei?

Elveţia este un loc unde simţul luxului întâlneşte aplecarea către precizie, inovaţie şi măiestrie artizanală. St. Gallen, oraşul meu natal, nu-i foarte mare, dar este unul dintre cele mai importante hub-uri pentru industria textilă mondială, cunoscut pentru priceperea artizanilor, mai ales când vine vorba despre broderie. În fi ecare sezon, echipe de design de la marile case de modă din Milano şi Paris vin la St. Gallen pentru a procura cele mai noi şi bune materiale pentru colecţiile lor couture şi ready-to wear. În ce mă priveşte, în St. Gallen pot să mă concentrez, alături de echipa mea de design, pe ceea ce avem de făcut, fără ca atenţia să ne fie distrasă. Pot să duc o viaţă echilibrată şi am la îndemână cea mai bună tehnologie textilă şi iscusinţă artistică în domeniul modei.

Care-i piesa din garderoba personală la care ţineţi cel mai mult?

Am un ceas IWC care a aparţinut străbunicului meu şi a ajuns din generaţie în generaţie la unchiul meu. În adolescenţă am călătorit mult împreună cu el. Era arhitect şi m-a învăţat multe despre arhitectură. Mi-a dat acest ceas acum vreo 20 de ani şi de atunci îl port în fiecare zi.

Care sunt cele mai bune moduri de a vă relaxa seara?

Pe lângă artă, îmi plac foarte mult opera şi baletul. Chiar mi-a crescut interesul faţă de ele după ce am avut ocazia de a lucra cu coregraful John Neumeier, care mi-a devenit prieten. Am creat costumele pentru câteva dintre spectacolele sale, cel mai recent pentru o adaptare după Anna Karenina la Teatrul Balşoi din Moscova şi la National Ballet of Canada din Toronto. Apoi, evident, restaurantele din Elveţia sunt fantastice. Dacă ajungeţi la St. Gallen, nu ocoliţi locurile cu mâncare regională din case istorice. Şi faceţi o rezervare la restaurante internaţionale precum Gupf, situat pe un vârf de munte lângă St. Gallen – priveliştea este incredibilă.

După 40 de ani în fruntea casei Akris, ce vă entuziasmează încă în privinţa modei?

Moda înseamnă evoluţie. Este întotdeauna despre înaintare, despre a nu te opri din mers. Lucrez cu o echipă minunată din care face parte şi fratele meu, Peter, care supervizează tot ce ţine de finanţe şi producţie la Akris. Noi deţinem controlul companiei. Asta înseamnă libertate de creaţie veritabilă. Apoi, gândiţi-vă la femeia Akris. Am senzaţia că clientele noastre sunt printre cele mai fascinante femei din prezent, cele care modelează viitorul. Michelle Obama, Amal Clooney, Christine Lagarde, Angelina Jolie, Prinţesa Charlene de Monaco – toate poartă Akris, la fel ca multe alte femei din ştiinţă, politică şi artă. Cum aş putea să nu fiu entuziasmat?

Articol apărut în numărul de mai al revistei Harper’s BAZAAR România.

Citiți și: “Geta Brătescu”!

Foto: prin amabilitatea Akris

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here