No sugar, no fun?

0
2

Audrey Hepburn, in Charade (1963)


(Foto: Outnow.ch)

Imaginea unei lumi de ciocolata si dulciuri din care oricine se poate infrupta, ca in Charlie si fabrica de ciocolata, e visul tuturor copiilor. Si al multor adulti, din ratiuni cat se poate de naturale. „Cand consumam zahar si percepem gustul sau dulce, creste nivelul de dopamina – un neurotransmitator responsabil de senzatia de placere. Acesta intareste dorinta de a consuma mai mult, ceea ce poate crea o dependenta asemanatoare celei de alcool“, spune Luana Sahian, medic nutritionist la Clinica Med Consult & Care. In plus, „consumul de zahar duce la o crestere brusca a glicemiei, ce determina eliberarea de insulina – astfel apar boost-ul de energie si starea instantanee de fericire. Cu cat se descarca mai multa insulina, cu atat glicemia va scadea mai rapid, ducand la nevoia unui nou aport de glucide.“
Acest lant al slabiciunilor nu ramane fara consecinte. Excesul de zahar afecteaza buna functionare a creierului (in ceea ce priveste memoria si starea de spirit) si creste riscul aparitiei de boli cardiovasculare, a diabetului si posibil chiar a cancerului, avertizeaza dr. Sahian. Nu doar silueta, ci si pielea are de suferit. Devenit glucoza in organism, zaharul declanseaza un proces prin care proteinele de la nivelul pielii, colagenul si elastina, isi pierd supletea si elasticitatea. Rezultatul: un ten care se rideaza mai usor si caruia ii lipsesc stralucirea, prospetimea si fermitatea. Mai mult, intregul fenomen face pielea mai vulnerabila in fata radicalilor liberi si o sensibilizeaza fata de razele UV sau fumul de tigara. Efectele devin vizibile in jurul varstei de 30-35 de ani, cand stresul oxidativ acumulat in piele, impactul expunerii la soare si schimbarile hormonale creeaza un cumul de agenti daunatori. Este momentul in care, daca nu avem din timp grija de ten, incepem sa ne „aratam“ varsta.
In lupta impotriva zaharului s-au inrolat vedete precum Gwyneth Paltrow, care recunoaste pe blogul sau si in cartea It’s All Good: Delicious, Easy Recipes That Will Make You Look Good and Feel Great ca a exclus acest ingredient din dieta ei si a familiei. Olivia Steer, Carmen Bruma si Corina Barladeanu, cunoscute pentru stilul lor de viata sanatos, nu incurajeaza nici ele consumul. „De peste zece ani nu folosesc zahar“, spune Corina. „Am mai multa energie, o piele cu un tonus mai bun, o greutate constanta si o stare de spirit excelenta. Schimbarile s-au produs treptat si cred ca au legatura si cu faptul ca mananc mai putina carne si paste fainoase si ca ma hidratez foarte bine.“
Dar intrebarea care sperie pe toata lumea este: cum pot renunta la ceva atat de bun? Daca unii specialisti sustin abstinenta totala, altii prefera moderatia. „American Heart Association recomanda ca zaharul sa nu fie consumat intr-o cantitate mai mare de sase lingurite pe zi in cazul femeilor si noua la barbati“, spune dr. Sahian. Vestea buna este ca la aproximativ doua-trei saptamani dupa renuntarea la zahar, frecventa poftei de dulce scade.


5 REGULI PENTRU UN REGIM SUGAR-CONSCIOUS

Fiti atenta la zaharul „ascuns“ Il veti gasi pe etichetele produselor sub diferite forme: glucoza, sirop de glucoza, dextroza, maltoza, melasa, sucroza, zaharoza, sirop de porumb, suc de trestie deshidratat, zahar brun, zahar invertit si altele. Ingredientul e prezent nu doar in dulciuri, ci si in majoritatea alimentelor procesate. De la unele tipuri de paine integrala si pana la conserve, zaharul este folosit pentru a potenta gustul si a pastra preparatele coapte mai fragede si produsele de patiserie mai crocante.

2 Preferati alternativele mai sanatoase Siropul de orez, cel de artar si indulcitorul din mere (lichid sau solid) sunt cateva dintre variantele recomandate de Ileana Munteanu, proprietara magazinului de produse ecologice Pukka Food. Alte optiuni: siropul de agave, care este „indulcitorul cu cel mai scazut indice glicemic“, si xylitolul, care „se gaseste in mod natural in fibrele anumitor fructe si leguminoase si mentine dantura curata“.

Consumati cu moderatie anumite alimente Tineti cont si de alimentele care nu contin zahar, dar care se transforma in glucoza in organism, dupa ce sunt digerate. E vorba despre alimentele cu indice glicemic ridicat, precum painea alba, cartofii, porumbul, orezul, bananele, pepenii, strugurii.

Combateti poftele Constientizati pericolul si pregatiti-va. „Am observat ca am pofte in special cand sunt extrem de stresata“, spune Corina Barladeanu. „Cel mai bine este sa ai la indemana stafide, goji, smochine si fructe, astfel incat sa pacatuiesti cu zaharuri naturale, nu procesate.“

Planificati mesele Daca mancati totusi dulciuri, integrati-le intr-o masa completa. Nu le transformati in gustari. In combinatie cu alte tipuri de alimente, zaharul se va absorbi mai lent.

Articol aparut in editia Harper’s BAZAAR Romania, mai – iunie 2014.


Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here