Noile reguli dupa nastere

0
116
noile reguli dupa nastere

Ce sa incercati si ce sa evitati in materie de dieta, tratamente cosmetice si exercitii fizice in perioada postnatala.

Stresul si grijile, in combinatie cu noptile nedormite, reprezinta principala provocare pentru proaspetele mame, care, cel mai adesea, isi pun nevoile proprii pe ultimul plan. „O femeie care alapteaza trebuie sa acorde atentie deosebita odihnei, fie ca e vorba despre somn, o baie calda sau muzica relaxanta. Un sfat pe care il dau adesea proaspetelor mamici este acela de a angaja o bona pe perioada noptii, nu pe perioada zilei. Hidratarea este un alt factor-cheie. Fie ca vorbim despre apa sau ceaiuri de plante, este important ca in aceasta perioada sa se asigure necesarul de lichide de 5% din greutatea corpului”, recomanda Larisa Petrini, health coach (reLife.com).

In timpul sarcinii si dupa nastere, schimbarile nivelului de estrogen si progesteron sunt responsabile pentru majoritatea simptomelor pe care le experimentati, fie ca sunt legate de piele, de par sau, pur si simplu, de dispozitia generala. Problema caderii parului dupa sarcina este extrem de comuna si a fost cercetata intens, iar acum a devenit focusul unui nou serviciu profesional. „La 6 saptamani dupa nastere, rata de crestere a parului scade, iar caderea firelor se intensifica si devine vizibila. Subtierea lor este o problema uzuala pentru mame la aproximativ 3-4 luni dupa nastere si poate sa dureze pana la 1 an”, explica dr. Piraccini, dermatolog la Universitatea din Bologna, implicat in dezvoltarea noului sistem Nioxin pentru mame. Disponibil in saloane, Nioxin TimeOut Service este dedicat proaspetelor mame care se confrunta cu probleme specifice legate de caderea parului si include un tratament de regenerare a scalpului, un tratament intens pentru firul de par activat printr-un masaj dedicat, apoi tunsoare, styling si tratamentul leave-in.

Frumusete naturala

Cand vine vorba despre produsele pe care le aplicati pe piele, specialistii recomanda atentie sporita la ingrediente, caci multe dintre ele pot da tulburari hormonale sau contin substante cu potential cancerigen. „Cateva dintre substantele chimice de evitat in perioada alaptarii: plastifianti, parabeni, bisfenol A, benzofenone, metalele grele. Formaldehida, dioxinul si anumiti coloranti sintetici au potential carcinogen. Mamele care alapteaza ar fi bine sa evite si produsele de peeling cu acid salicilic, cele pe baza de retinoizi, cremele cu SPF care contin oxibenzona si octinoxat”, sfatuieste medicul dermatolog Iuliana Elena Nita, de la Centrele Silhouette.

Si dr. Adina Alberts, chirurg plastician la Clinica The Care Zone si proaspata mama, are recomandari categorice: „O femeie care-si planifica o sarcina trebuie sa evite tratamentele medicale estetice cel putin cu un an inainte de a ramane insarcinata. Includ aici cele cu toxina botulinica, injectabilele de orice fel, mezoterapie, peeling-uri chimice. Iar in perioada sarcinii si a alaptarii sunt recomandate pentru corp doar produsele de ingrijire pe baza de uleiuri naturale, de masline, migdale dulci, argan.”

Reguli dupa nastere: dieta postnatala

„O femeie care alapteaza poate manca aproape orice, atat timp cat vorbim despre alimente sanatoase”, spune Larisa Petrini. Desi in trecut erau considerate sensibile, specialistii sustin ca nu e o problema ca o proaspata mama sa consume broccoli, varza sau mazare. Atentie deosebita doar la soia, fructe de mare, nuci, alune, citrice, ciocolata. si, bineinteles, evitati cafeina si mancarurile condimentate, care pot altera gustul laptelui. „Trebuie sa monitorizam reactiile bebelusului (agitatie, reactii cutanate, scaun etc.) dupa mese”, sfatuieste health coach-ul. Iar cel mai important obiectiv pentru o mama care alapteaza este mentinerea nivelului de calitate al laptelui din punctul de vedere al nutrientilor.

Ce mai trebuie sa stiti, mai ales in contextul preocuparii pentru kilogramele in plus din aceasta perioada? „Alaptarea este un proces consumator de energie (pentru 100 ml se consuma 85 kcal) si de aceea nevoile nutritionale ale noii mame sunt mai mari decat in timpul sarcinii. O parte din necesar este acoperit de rezervele energetice si de nutrienti acumulate in sarcina, dar restul energiei trebuie suplimentat prin dieta, cu un aport suplimentar de 500 kcal pe zi”, recomanda dr. Ruxandra Avramescu de la Regina Maria. „Acest supliment energetic se va face in principal cu proteine (necesarul de proteine este mai mare cu 15 gP/zi).” Din dieta nu trebuie sa lipseasca vitaminele A, B6, B12 si D, pe care organismul mamei le poate pierde prin alaptare, explica medicul. „E nevoie sa fie suplimentate de catre noile mame daca aleg sa urmeze diete vegetariene si vegane sau daca tin cure de slabire”, detaliaza dr. Avramescu, care spune si ca „perioada alaptarii nu este una potrivita pentru curele de slabire”.

O categorie importanta de nutrienti care nu trebuie sa lipseasca din dieta o reprezinta lipidele. Grasimile saturate (unt) sau nesaturate (ulei de masline, de in) permit o mai buna absorbtie a vitaminelor. „si acizii grasi esentiali sunt importanti, mai ales ca nu pot fi sintetizati de corp: pestele gras, cu oase mici, nucile, alunele, avocado (pentru Omega 3 si 6)”, explica Larisa Petrini. „Mineralele esentiale cum sunt calciul sau fierul trebuie mentinute si ele la un nivel optim, caci corpul foloseste din rezervele strategice pentru a mentine nivelul de calitate al laptelui. Cu alte cuvinte, un meniu bogat in proteine, fier, zinc si potasiu (pui, peste, vita, sparanghel, mozzarella).”

Focus pe estetica

Dupa ce se incheie perioada de alaptare, puteti incepe sa recurgeti si la proceduri cosmetice. „Singurul tratament acceptat atat pe timpul sarcinii, cat si la scurt timp dupa ea este Intraceuticals, un facial bazat doar pe acid hialuronic, vitamine si antioxidanti, fara coloranti, parabeni sau riscuri de alergie”, spune Andreea Suciu, manager la Clinica Noblezza. Tot dupa alaptare puteti incerca sa scapati de melasma (numita si „masca de sarcina”), o hiperpigmentare a pielii in zonele fotoexpuse, ce se trateaza cu creme depigmentante pe baza de vitaminele A si C, retinol, acid kojic, arbutina, combinate cu procedee dermatocosmetice de peeling chimic sau tratament cu lumina intens pulsata (IPL), potrivit Iulianei Nita.

In timpul alaptarii (minimum 6 luni), nu sunt recomandate nici tratamentele corporale, pentru ca organismul trece prin multe schimbari hormonale – cu exceptia tehnicilor diferite de masaj (relaxare, terapeutic, drenaj, anticelulitic). „Tot in aceasta perioada, sunt contraindicate terapiile de slabire rapida, pentru ca se descarca acizi grasi si ei ajung in laptele matern. Iar terapiile la cald pot scadea lactatia sau o pot stopa”, spune terapeutul Alina Rosca de la Tribute Salon. Daca ar fi sa alegeti un singur tip de tratament in lunile dupa nastere, acela este masajul, esential intr-o perioada in care spatele este atat de solicitat. „Masajul decontracturant al spatelui de 1-2 ori pe saptamana contribuie la starea de bine si relaxare, precum si la preventia posturilor vicioase permanente”, sfatuieste Alina Rosca. „in plus, drenajul limfatic, masajul sanilor si masajul perineului sunt terapii foarte utile proaspetelor mame.”

Cum, de cele mai multe ori, sarcina lasa in urma inesteticele vergeturi, puteti incepe un program de diminuare a lor dupa incheierea alaptarii. Le puteti combate fie cu proceduri IPL, de radiofrecventa sau prin aplicarea locala de compusi siliconici, fie – in cazul celor rosiatice si vinetii – prin expunere la raze infrarosii timp de 20 minute pe zi.

Reguli dupa nastere pentru a reveni in forma

„In primele 6-8 saptamani, corpul se vindeca de stresul fizic si emotional prin care a trecut si se reajusteaza la noul context. Vindecarea poate fi ajutata prin respectarea unor posturi corecte ale corpului in timpul alaptarii si in alte activitati dinamice, exercitii de respiratie, de mobilizari usoare ale bazinului si coloanei, pe care care mama le poate invata inca din sarcina. Plimbarile cu bebelusul ar trebui sa fie cea mai solicitanta activitate fizica in aceasta perioada”, spune Oana Sforoi, kinetoterapeut si instructor de Pilates si fitness, initiatoarea platformei WiseMomBody.com, care ofera workshop-uri de educare pentru perioada prenatala si postnatala, dar si sedinte de coaching online. in primele 2-6 luni dupa nastere, in functie de istoricul de activitate fizica, puteti incepe un program de reeducare musculara si posturala, in special prin exercitii cu greutatea corpului.

„Ideal, ar trebui sa cuprinda exercitii de respiratie, detensionare musculara si posturi care sa echilibreze efectele pozitiilor prelungite de alaptare si aplecare asupra bebelusului, si exercitii cu focus pe recuperarea mobilitatii coloanei vertebrale si a controlului si stabilitatii bazinului (core exercises)”, detaliaza ea. Reintroducerea programului normal de antrenament depinde in mare masura si de cum a decurs nasterea. „Dupa cezariana, perioada de recuperare este mai mare, aproximativ trei luni, in timp ce o nastere normala permite revenirea mai rapida. La fel, in exercitiile fizice de dupa cezariana, nu recomand abdomenele clasice, ci doar pe cele care lucreaza muschii oblici”, spune Raluca Vornicel, instructor de Pilates la Movement Studio. Importanta este si varsta noii mame. „Dupa 35 de ani, zona abdominala isi revine mai greu, iar tesutul adipos se acumuleaza mai usor”, adauga ea.

Si, bineinteles, este nevoie de aprobarea medicului pentru a reincepe orice tip de antrenament dupa nastere. Ramona Vasilescu Hnyatek, instructor de Pilates si yoga la WorldClass, recomanda un program de reintrare in forma cu exercitii de intensitate usoara: „Inot sau aquareobics – creste frecventa cardiaca, asigurand o ardere mai rapida a grasimilor intr-un mediu cu risc minim de accidentare. Apoi Pilates sau yoga – perfecte pentru a imbunatati puterea si flexibilitatea. si mersul in forta – un mod ideal de antrenament, ce poate fi inclus intr-o zi normala. Cu cat lungimea pasului e mai mare, cu atat muschii fesieri vor fi mai implicati. Un alt mod de a creste intensitatea este de a alege un traseu variat cu diferente de nivel sau un teren accidentat”.

Ce este de evitat? Potrivit Oanei Sforoi, in perioada de alaptare este ideal sa stati departe de sporturile de impact si de exercitiile care pun presiune pe articulatii sau pe peretele abdominal (crunch-uri, plank-uri). „In timpul activitatilor fizice de orice fel, daca mama alapteaza, este important sa isi asigure o compresie dubla asupra sanilor, prin purtarea a doua bustiere, pentru a preveni intinderea excesiva a ligamentelor care sustin glanda mamara. In rest, este bine ca alaptarea sa se faca chiar inainte de o activitate fizica. Mamele pot sta linistite in ceea ce priveste modificarea gustului laptelui matern dupa o activitate fizica, fiindca este o grija nefondata”, adauga ea.

Articol aparut in numarul de iunie al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: “Focus pe piele: noutati in materie de frumusete pentru primavara/vara 2017”!

Foto: Guliver/ Getty Images

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here