O viata la moda – Mihai Popescu

0
1189

Mihai Popescu, in cel mai recent spatiu care-i poarta semnatura: Corks – Cozy Bar, din Centrul Vechi. (Foto: Cornel Lazia)

Intre primele tentative timide de design in atelierul de machetaj al mamei sale, unde se organizau concursuri pentru copiii membrilor echipei, si inscrierea in portofoliul Twins Studio, studioul de design pe care il detine, a unor spatii-reper pentru cultura urbana a Bucurestiului, printre care Fratelli Social Club, Casa di David si, mai nou, Biutiful, ideea de familie a ramas esentiala pentru Mihai Popescu. Si asta pentru ca cele mai puternice amintiri ale lui sunt legate de oamenii de la care a invatat meserie si cu care lucreaza si acum – cei care nu vor fi niciodata „angajati”, ci o mare familie. Dar si pentru ca familia in sens traditional inseamna, in cazul sau, o colaborare profesionala desavarsita cu sotia. Se lumineaza cand povesteste despre cum lucreaza cu Nadia: „Ma intelege perfect, ne completam, suntem o echipa minunata. Eu sunt foarte tehnic, ea vine cu partea umana a proiectelor, iar ulterior le dezvoltam impreuna. Ne sfatuim mereu, chiar daca ei ii ramane mai putin timp, intre magazinul Portobello (n. red. – un boutique-atelier, unde hainele sunt croite la vedere) si copii.” 

In raspar cu stereotipul care spune ca n-ar trebui sa intri in afaceri cu prietenii si cu familia, Mihai povesteste amuzat: „Avem un coleg care mi-e verisor, iar seful atelierului e unchiul meu, deci aproape ca putem vorbi despre o afacere de familie.” Amenajarea locuintei cuplului a fost gandita de Nadia in proportie de 95%, apartamentul – situat intr-un bloc nou din zona centrala a Capitalei – fiind ales datorita luminii de care se bucura si a amplasamentului. Mama lui Mihai, arhitect de meserie, locuieste in apropiere, copiii au scoala la doua strazi distanta, biroul se afla si el in zona. Acesta este, de fapt, micul lor univers. Si desi se defineste drept o „persoana hi-tech”, designerul considera ca o casa are nevoie de caldura cuibului si ca n-ar trebui sa impresioneze prin obiecte de design, ci sa fie un mediu adecvat locuirii.

Nadia si Mihai Popescu in livingul apartamentului lor din Bucuresti (Foto: Cornel Lazia)

Proiectele Twins Studio prind viata din convingeri comune: „Cautam oameni care gandesc la fel ca noi, care doresc sa faca lucruri altfel, capabile sa dainuie in timp, nu doar sa aduca un castig imediat.” Mihai Popescu prefera persoanele care vor sa aiba un cuvant de spus si este sustinut, si in aceasta privinta, de Nadia, care concepe grafica cvasitotalitatii proiectelor, asigurand continuitatea la nivelul identitatii vizuale, al cromaticii, al povestii in jurul careia este construit produsul final. Faptul ca detin, de asemenea, o firma de productie de obiect aliniaza toate etapele de design, de aici rezultand unitatea si grija pentru detaliu. O alta consecinta a celor peste 15 ani de experienta in domeniu o reprezinta criteriile de selectie a beneficiarilor: un client interesant, chiar si cu buget mai mic, este preferat unui client mare care nu e pe aceeasi lungime de unda cu studioul. „Poate ca, daca am fi lucrat altfel, nu am fi ajuns la experienta pe care o avem acum. Tot timpul proiectele noastre evolueaza. Inca acumulam, inca invatam, ajungem la o maturitate impreuna cu echipa de productie.” Obiectele realizate de ei sunt create de meseriasi romani, cu ajutorul unei tehnologii avansate. Unul dintre teluri este formarea unei piete locale si, chiar daca importa o parte dintre obiectele folosite in amenajari, designerul doreste ca ansamblul sa poarte amprenta si viziunea de autor. „De fapt, asta e si frumusetea unui spatiu: sa observi obiecte pe care nu le regasesti in alte contexte. Incercam mereu sa folosim si elemente iconice, semnate de designeri renumiti. Apreciem mult mixul dintre obiectul creat pentru un spatiu si obiectul cumparat pentru un spatiu – e un echilibru important.”

Biblioteca modulara de la Biutiful, conceputa și realizata de Twins Studio, va deveni un produs de serie.

Experienta i-a dovedit lui Mihai ca cei mai buni clienti stiu ce vor si se implica in proiecte. „Noi avem sansa de a experimenta ambele stari: cea de client si cea de designer, in proiectele Fratelli, Le Club si, mai nou, Biutiful. Stiu ce inseamna sa ai bugete, chirii, si, chiar daca nu sunt om de cifre, ma lovesc de ele. Nu fac design fara sa urmaresc rezultatul si din aceste puncte de vedere.” Multitudinea de proiecte realizate nu diminueaza insa bucuria de a vedea ca noile locatii desenate au succes, lucru posibil datorita preferintei clare pentru amenajarile de spatiu public. „Locuintele sunt proiecte foarte personale, pentru care trebuie sa intri in intimitatea clientului. De spatiul public se bucura mai multi oameni, ai ocazia de a arata lucruri pe care altii nu le simt. E ceva ce tine de educatie, de invatare (…). Personal, cred ca este de datoria arhitectilor si a designerilor ca orasul sa arate altfel. Un spatiu dicteaza felul in care te comporti si te simti. Te obliga sa reactionezi, fiind vorba despre un context.”

Cel mai mare dusman al preocuparii permanente pentru originalitate se dovedeste a fi timpul. Clientii vor vrea intotdeauna ca „maine” sa deschida locatia, spune designerul, iar notiunea insasi de deadline rapeste o parte din creativitate. Tendinta actuala in munca lui Mihai este imbratisarea unor experiente noi, in loc de replicarea celor avute deja.

„Nu un obiect creeaza locul, ci multitudinea de obiecte, de idei, de cuvinte si de stari fac impreuna ca un loc sa fie frumos.” – Mihai Popescu

„Apreciez originalitatea, obiectele desenate acum zeci de ani care sunt inca actuale si care merg in orice amenajare. Admir designul durabil, care are o idee puternica in spate, care e usor de acceptat si place oricui. Sfatuiesc pe toata lumea sa cumpere orginalul, pentru ca doar asa respecti persoana din spatele ideii. Chiar daca e mai scump, trebuie platit un tribut celui care a gandit obiectul”, explica el.

Din aceleasi motive, de cativa ani, vizitarea Salonului International de Mobila de la Milano este mixul perfect intre util si placut pentru Nadia si Mihai. Orasul freamata, usile tuturor designerilor si arhitectilor din oras sunt deschise, pretutindeni uimesc instalatii complexe. „Cand mergem la Londra sau la Paris, sarim de pe harta turistica in zonele mai putin cunoscute, iar o pasiune recenta, mai ales a Nadiei, este India, dar trebuie sa stii sa interpretezi si sa filtrezi informatia.”

Instalatiile de lumini din pubul Biutiful sugereaza predilectia designerului pentru interioare scenografice.

Provocarile cele mai recente pentru Mihai Popescu au fost in Centrul Vechi al Bucurestiului: sa dezvaluie potentialul locatiei Biutiful, un pub la care este si actionar („Era ca armasarul lui Harap-Alb inainte de a manca jaratic, nimeni nu ar fi dat doi lei pe spatiul respectiv”), si sa creeze un ambient cald si ospitalier in winebarul Corks, pentru care a colaborat usor cu proprietarii, buni cunoscatori ai domeniului afacerilor cu vin („Este o lucrare foarte bine integrata, bazata pe valori reale”). „Ambele sunt lucrari mai mult scenografice, de atmosfera, si reunesc principiile noastre: valorificarea unui spatiu, punerea lui in scena, lumina, ergonomia”, explica designerul. Fratelli, cu multiplele sale ipostaze din Bucuresti, Mamaia, Constanta si Timisoara (Lounge, Social Club, Beach & Club, Studios), reprezinta proiectul de cotitura pentru Mihai, dar un reper in cariera devine si Biutiful, unde a investit astfel incat sa nu fie nevoie sa faca sacrificii pe parcurs sau mai tarziu. „Nici chiar dupa finalizarea unui proiect de design nu se termina investitia in el, de aceea am cautat materiale durabile, care odata cu timpul vor prinde patina, valoare, vor imbatrani frumos. Amprenta timpului este o componenta a designului, trebuie inclusa in ideea initiala. Centrul Vechi respira in aceasta idee, sunt locuri care vor fi cunoscute de multe generatii.”

Imensul candelabru custom-made din Fratelli Studios.

La intrebarea ce ii rezerva viitorul, spune ca designul de produs si o usoara schimbare catre instalatii artistice si avangarda vor fi urmatorii pasi. Un proiect de hotel la Mamaia, care implica si partea de arhitectura si care va fi finalizat in vara, este ocazia perfecta pentru aceasta tranzitie. „Am ajuns la o anumita maturitate, astfel ca acum incerc sa descopar o directie noua. Am sansa sa fiu parte din Fratelli si sa pot incerca acolo lucruri originale. Alti clienti n-ar accepta, poate, experimente sau propuneri mai curajoase. Sper ca piata sa evolueze odata cu noi, sa poti ajunge sa schimbi si limbajul designului.” Certa ramane increderea lui Mihai Popescu in pasiunea care il ghideaza: „Cel mai important lucru este sa nu te plictisesti in ceea ce faci. Fiecare zi ca si cum ar fi prima, fiecare proiect ca si cum ar fi ultimul. Sa-ti demonstrezi tie insuti ca inca ai idei si inca esti activ.”

Articolul a aparut in editia Harper’s BAZAAR Romania ianuarie – februarie 2013.

Cititi si: “O incursiune prin casa restaurata a Danei Rogoz”!

Toate drepturile rezervate.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here