O voce feminina hotarata, in linia intai

0
72 Iulia Rugina 2_foto credit Adi Marineci grey

IULIA RUGINA, una dintre putinele regizoare din Romania care face lungmetraj, vorbeste despre cel mai recent film al sau, Breaking News, si despre sansa ca meseria si pasiunea ei sa se confunde.

„Nu e nici un atu, nici un dezavantaj in faptul ca sunt femeie in meseria pe care o fac. Cand se spune ca meseria asta e mai mult pentru barbati, cred ca inseamna ca e nevoie de mai multa forta, hotarare si rezistenta decat se presupune ca ar avea o femeie. Dar asta e, oricum, un cliseu. E important sa dai credit oamenilor, sa comunici cu ei sincer, sa fii cum esti tu, dincolo de preconceptii. De exemplu, mie mi-a spus un profesor in facultate ca cea mai mare greseala pe care o poate face o femeie regizor e sa planga in fata echipei. Mi se pare o prostie. Daca iti vine sa plangi, trebuie sa plangi. In lucrul cu oamenii, sinceritatea mi se pare mai importanta decat orice fel de scheme si manipulari, de care oricum nu sunt capabila nici pe platou, nici in viata reala.

Breaking News vorbeste despre ce lasam in urma, despre familie si ce ar putea ea sa insemne, despre traumele pe care ni le provocam unii altora si despre momentele din viata cand ne intrebam: «Pentru ce?» E multa emotie in film. El nu are raceala unui exercitiu observational, ci incearca mai degraba sa-ti rascoleasca propriile ganduri legate de viata, job sau familie. Ma bucur cand oamenii imi spun dupa proiectie ca au plans. Intotdeauna am crezut ca e mai complicat sa-i faci pe oameni sa rada, dar daca am reusit sa-i fac sa planga, mi se pare un castig mult mai mare.

Lucrez inca din facultate cu Ana si Oana [co-scenaristele Ana Agopian si Oana Rasuceanu]. Ne leaga o prietenie de foarte multi ani. Pentru mine, intalnirea cu ele, in 2002, a fost vitala. Nu cred ca as fi facut nici jumatate din lucrurile pe care le-am facut daca ele n-ar fi fost prin apropiere.

Imagine din pelicula Breaking News

Acesta e deja al treilea proiect al meu cu Vivi [directorul de imagine Vivi Dragan Vasile]. Am invatat de la el cate ceva despre respect. Respectul pentru mine, pentru ceilati si pentru filmul meu. Sa stiu ce imi doresc, dar sa nu uit sa ascult. Sa ma lupt pentru tot, dar cu cine trebuie. Si, cumva, sa fiu constienta ca ce se formeaza acolo pe platou, cu toti oamenii care sunt acolo pentru mine, e de fapt o alta familie. Acesta e unul dintre lucrurile importante pe care le-am invatat de la Vivi – ce e cu familia asta mare din cinema.
Apropo de familie – fratele meu mai mic este medic veterinar in Bucuresti. Mi se pare cel mai dragut cand imi mai zic unii oameni: «Aaa, tu esti sora lui Lucian?»

Voica Oltean a venit singura la casting [la Liceul de Muzica Dinu Lipatti]. E genul de om dupa care intorci capul cand intra intr-o camera. Si cred ca da mai departe o energie foarte puternica. E un mix de forta, salbaticie si fragilitate. E si foarte inteligenta, iar asta mi se pare esential in actorie. A fost una dintre acele intalniri, cand stii. Poate ca nu vrei sa crezi din prima sau te temi, dar stii.

Personajul principal masculin a fost scris pentru Andi [Vasluianu] doar la ultimul draft, cand povestea s-a schimbat radical. Atunci a devenit clar ca trebuie sa fie Andi. Pe ultima suta de metri ne imaginam toate replicile ca fiind rostite de el.

Nu stiu daca cinematografia romana duce lipsa de un anumit gen de filme. Cred ca e nevoie de o «impacare» cu publicul. Cred ca trebuie renuntat la fraze de tipul «nu fac filme pentru public», pe de o parte, si «nu vreau sa vad mizerie pe ecran», pe de alta. Nu cred ca film pentru public inseamna ceva lipsit de putere artistica. Sunt filme pentru public slabe, asa cum exista si filme «de arta» slabe. Delimitarea asta foarte radicala intre cele doua directii nu face bine nimanui.

Imagine din pelicula Breaking News

Ma bucura ca in afara de filme sa fac orice tine de cinema – cursuri, workshop-uri, project management. Cred ca sunt usor workoholica, dar cand vine vorba despre ceva ce te face fericit nonstop, nici nu cred ca mai are loc cuvantul asta. Cand predai ce stiu eu sa predau e mai degraba un schimb, e un lucru direct cu oamenii, cu povestile si cu emotiile lor. Asta te imbogateste pe interior, te deschide, te face mai tolerant, mai uman si mai tanar. E un fel de elixir al tineretii.

Nu ma consider un artist, ci un om pentru care meseria coincide cu cea mai mare pasiune. Dar sunt un om de actiune sau mai degraba de instinct. De multe ori ma arunc si abia dupa imi dau seama ca m-am aruncat. Asta nu e intotdeauna bine pentru ca uneori mai aterizezi si in maracini.

Andrea Arnold e regizoarea care ma inspira cel mai mult. Daca as intalni-o, mi-ar placea sa-mi povesteasca despre viata ei. Ce a trait, ce a simtit cand a trait, de ce i-a fost frica. De-acolo vin filmele pe care incercam sa le facem.

Peste cinci ani ma vad tot in Romania si calatorind mult inainte si inapoi pe toata planeta asta mare. Deocamdata constat ca vietii mele de acum ii lipseste doar o pauza.”

Breaking News a castigat mentiunea speciala a juriului la Festivalul de la Karlovy Vary, pentru actrita Voica Oltean, si a avut premiera in cinematografe pe 29 septembrie.

Articol aparut in numarul de februarie al revistei Harper’s BAZAAR Romania

Cititi si: “Literatura la feminin: Interviu cu Ioana Nicolaie”!

Foto: Adi Marineci (portret Iulia Rugina), prin amabilitatea Transilvania Film

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here