One to Watch: Alec Secareanu

0
315

Dupa ce a inceput ca actor, britanicul Francis Lee si-a lansat in 2017 primul lungmetraj de regizor, Taramul binecuvantat/God’s Own Country, considerat unul dintre cele mai bune filme britanice ale anului.

Filmat in Yorkshire, pe locurile de bastina ale lui Lee, filmul e un love story frust si autentic dintre un tanar fermier si un roman angajat sezonier. Taramul binecuvantat/God’s Own Country a luat, printre altele, Premiul de regie in sectiunea World Cinema – Dramatic la prestigiosul Festival Sundance, a fost selectionat la Berlinala in Panorama, e considerat deja varianta europeana a faimosului Brokeback Mountain si are sanse reale sa-l propulseze pe tanarul actor roman Alec Secareanu intr-o cariera internationala.

Harper’s BAZAAR: Cum ai ajuns de la un rol episodic din Minte-ma frumos in Centrul Vechi la rolul principal dintr-un film britanic premiat la Sundance?

Alec Secareanu: Casting. Sunt actor si in meseria asta procesul de casting e o componenta foarte importanta. Am lucrat o lunga perioada ca agent de casting si am invatat foarte mult din asta. Pentru God’s Own Country tot procesul a fost unul destul de lung. Domnica Circiumaru (director de casting) mi-a spus despre proiect si mi-a trimis doua secvente din film. Am facut un self-tape pe care l-am trimis lui Francis Lee, dupa care el a venit in Romania sa cunoasca o parte din actorii romani care au trimis proba. Printre ei m-am numarat si eu. Peste ceva timp am fost chemat la Londra impreuna cu alti doi actori romani pentru a face un „test de chimie” cu Josh O’Connor, care acum e evident ca a mers foarte bine si am luat proba.

H.B.: Spune-ne cateva lucruri esentiale despre tine. Ce ar trebui sa afle noii tai fani din intreaga lume? E adevarat ca esti nepotul actorului Nicolae Secareanu (Sinan Pasa din Mihai Viteazul)?

A.S.: Nu sunt nepotul lui Nicolae Secareanu, e doar o coincidenta de nume. Ce ar trebui sa stie lumea… Sunt actor, am absolvit UNATC in 2007, sunt un tip sensibil si urasc mitocania.

H.B.: Ai avut rezerve cand ti s-a propus rolul lui Gheorghe? Te-ai gandit la „ce va spune lumea” acasa cand va afla ca vei juca un „zilier homosexual roman”, cum a scris un cotidian de la noi, decontextualizand?

A.S.: Ma amuza foarte tare sintagma mai sus mentionata, dar, ca sa-ti raspund la intrebare, nu m-am gandit nici o secunda la „ce va zice lumea”. Sunt actor si meseria mea este sa creez personaje. Daca m-as gandi la cum ma va privi lumea, procesul de creatie ar fi viciat din start. Scenariul scris de Francis e unul dintre cele mai detaliate scenarii pe care le-am citit vreodata. Dupa prima lectura mi-am zis ca vreau neaparat sa fac parte din proiectul asta, pentru ca personajele sunt foarte umane si pentru ca spune o poveste de dragoste foarte frumoasa. A fost un privilegiu pentru mine sa il pot juca pe Gheorghe si sa fac parte din procesul prin care a luat nastere o poveste atat de speciala.

„Sper ca publicul sa aprecieze filmul pentru ceea ce este el de fapt, o poveste de dragoste, si sper, in acelasi timp, sa aduca un sentiment de normalitate comunitatii LGBTQ din Romania.” Alec Secareanu

H.B.: Interesant ca, in afara accentelor xenofobe, filmul nu inregistreaza si accente homofobe. Te-a surprins si pe tine chestia asta?

A.S.: Nu neaparat. Sunt foarte multe societati si comunitati in care orientarea sexuala a unei persoane nu e un subiect de interes sau o problema. Marea Britanie e una dintre ele. Chiar mi se pare un atu al filmului ca nu are aceste accente homofobe, cred ca asta face ca povestea sa fie foarte specifica si in acelasi timp atat de universala.

H.B.: Asa e. E suficient sa vezi filmul ca sa intelegi ca e in primul rand o poveste de dragoste si doar in al doilea o poveste dintre doi barbati. Ce ti s-a parut cel mai dificil: sa joci in alta limba, scenele de sex cu un barbat sau mositul oilor?

A.S.: Francis e actor la baza si chiar se preocupa de procesul actoricesc de creatie, intelegandu-l foarte bine. A trebuit sa ies foarte mult din zona mea de confort pentru unele scene din film, dar regizorul a reusit sa ne creeze un mediu sigur, in care sa putem sa facem asta. Jucatul in alta limba e o chestiune delicata, pentru ca intentiile sunt diferite si nuantele cuvintelor sunt putin altfel. Scenele de sex le-am coregrafiat pana in cel mai mic amanunt pentru ca spun foarte multe despre fiecare personaj in parte, iar mositul oilor… este o responsabilitate foarte mare. [Rade.]

H.B.: In ce a mai constat acest ultim aspect al pregatirii rolului? Am inteles ca ai devenit expert in viata la tara.

A.S.: Am ajuns in Yorkshire cu doua saptamani inainte de a incepe filmarea propriu-zisa. In aceste doua saptamani am lucrat la personaje, am facut repetitii si, bineinteles, am invatat despre viata la ferma. A trebuit sa lucrez in ture foarte lungi la ferma tatalui lui Francis, unde am invatat cum se tund oile, cum se fac injectii, cum se „cosmetizeaza” copitele lor, cum se face branza, cum se mosesc mieii si multe altele care tineau direct de ce aveam de filmat. A fost foarte important acest stagiu, pentru ca toate lucrurile pe care le-am facut m-au ajutat sa dau organicitate personajului. De departe cel mai marcant moment a fost atunci cand a trebuit sa mosesc un miel.

H.B.: Cat de mult te flateaza compararea filmului cu Brokeback Mountain?

A.S.: E o comparatie care ne onoreaza. Filmul lui Ang Lee e unul foarte bun, care cred ca a influentat cinematografia in multe feluri, dar cred cu tarie ca sunt doua filme total diferite. In primul rand, personajele au problematici diferite. Daca in filmul lui Ang Lee cei doi protagonisti erau casatoriti cu femei, aveau probleme cu acceptarea sexualitatii lor si le era teama de cum va privi lumea relatia lor, in God’s Own Country personajele sunt foarte confortabile cu orientarea lor sexuala, dar le e greu sa se deschida emotional, sa-si permita sa iubeasca si sa fie iubite.

H.B.: L-ai cunoscut pe romanul care i-a servit lui Francis Lee drept sursa de inspiratie?

A.S.: Pana foarte aproape de inceperea filmarilor, Francis a lucrat intr-un depozit de vechituri. Acolo l-a cunoscut pe Tavi, romanul care l-a inspirat partial pentru personajul Gheorghe. Din cate mi-a povestit Francis, a fost impresionat de hotararea si ambitia lui Tavi, care a trebuit sa accepte multe lucruri in neregula, de la atitudini xenofobe pana la un tratament discriminatoriu, ca sa castige bani pentru a-si intretine familia. In timp, a reusit sa o aduca in Marea Britanie si pe sotia lui si sa se integreze foarte bine in comunitate. Pe Francis l-a marcat destul de tare povestea lui Tavi, iar cand a inceput sa dezvolte scenariul, a stiut ca are nevoie de un „outsider” sa fie catalizatorul povestii, si atunci povestea lui Tavi i-a servit ca sursa de inspiratie. Nu l-am cunoscut, desi mi-as dori la un moment dat sa-l intalnesc si sa-i multumesc pentru ca datorita lui s-a nascut acest personaj.

H.B.: Cum ati ajuns, tu si Josh O’Connor, la complicitatea de pe ecran? Ati petrecut mult timp impreuna?

A.S.: In perioada de doua saptamani de pregatire, Francis a incercat sa ne tina la distanta pe mine si Josh, de aceea am si lucrat la ferme diferite – eu la ferma tatalui sau, Josh la ferma unde am filmat. Ne-am mai intalnit la repetitii, dar foarte scurt. N-am apucat sa ne cunoastem foarte bine la inceput. Regizorul si-a dorit ca prima intalnire pe ecran sa fie una tensionata, de asta a si abordat tactica asta. Dupa ce am inceput filmarile, ne-am mutat in aceeasi casa si am inceput sa petrecem din ce in ce mai mult timp impreuna si, in timp, am si devenit foarte buni prieteni. Inca mai suntem. Relatia noastra ca prieteni s-a dezvoltat in acelasi timp cu cea de pe ecran. Faptul ca am filmat cronologic a ajutat, bineinteles, la dezvoltarea acestei relatii.

Imagine din pelicula God’s Own Country

H.B.: Cum crezi ca va fi primit filmul in Romania acum, cand dezbaterile despre familia traditionala sunt atat de intense?

A.S.: La momentul la care am filmat, martie 2016, inca nu se discuta de nici un referendum la noi in tara, iar Brexit-ul nu se intamplase inca. In timp ce Francis edita filmul s-a intamplat Brexit-ul si, dintr-odata, filmul a devenit si unul politic. Acum la noi se discuta acest referendum inutil si din nou sunt sanse ca filmul sa devina unul politic. Nu ne-am propus nici o secunda sa facem un statement, nu ne-am gandit niciodata ca el o sa devina, ne-am concentrat numai pe procesul de a spune o poveste cat mai autentica intr-un mod organic. Sper ca publicul sa aprecieze filmul pentru ceea ce este el de fapt, o poveste de dragoste, si sper, in acelasi timp, sa aduca un sentiment de normalitate comunitatii LGBTQ din Romania.

H.B.: Cum s-au decontat pana acum pentru tine succesul neasteptat al filmului, premiile si cronicile elogioase?

A.S.: S-au intamplat foarte multe lucruri bune pentru mine anul asta, am calatorit mult, am cunoscut multa lume si mi s-au deschis foarte multe usi. Dupa cum spuneai si tu mai sus, nu ne asteptam. In momentul in care am filmat, ne-am concentrat numai si numai pe proces si in nici un caz pe cum va fi primit filmul de catre critici sau public. La un moment dat stiu ca l-am intrebat pe Francis unde isi doreste sa avem premiera si mi-a spus foarte hotarat: „Sundance”. Iar dupa Sundance filmul a adunat in jurul lui foarte mult sprijin de care beneficiaza si acum. Si noi am fost surprinsi de cat de bine a fost primit filmul.

H.B.: Ai deja un nou proiect cinematografic? In ce masura filmul acesta iti va lansa cariera internationala?

A.S.: Am deja propuneri pentru proiecte noi, citesc scenarii si incerc sa dezvolt si niste idei proprii, dar inca nu pot spune nimic. Imi doresc sa lucrez in proiecte internationale, dar mi-ar placea foarte mult sa fac si film romanesc.

Taramul binecuvantat/God’s Own Country (distribuit de Bad Unicorn) are premiera pe 17 noiembrie.

Articol aparut in numarul de noiembrie al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: “Dragos Bucur: Bun pentru romani, rau pentru straini”!

Foto: Oltin Dogaru; Prin amabilitatea Bad Unicorn

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here