Orient Express: de vorbă cu Marc Chaya

0
98

O dublă lansare din partea casei Maison Francis Kurkdjian ne-a permis întâlnirea cu MARC CHAYA, cofondatorul acestui brand franțuzesc, care ne-a dezvăluit câteva secrete din spatele colecției cu aroma orientală.

HARPER’S BAZAAR: Am citit denumirea noilor lansări pe invitație şi am avut o senzație de déjà vu… Ne-am mai întâlnit cu Oud şi cu Oud Silk Mood.

MARC CHAYA: Este adevărat. Primul din această colecție a fost Oud, creat de Francis Kurkdjian în 2013. Pe atunci discutam cu el şi îi spuneam că mulți dintre clienții nostril ne întreabă când vom lansa un parfum din categoria oud. El îmi tot repeta că acest tip de aromă era deja realizat de creatorii din Orient, care îşi făceau treaba foarte bine. „Nu am nimic de spus, nu mă simt inspirat”, susținea Francis. Frumusețea de a avea propria casă de parfumuri constă în libertatea lui de a decide când şi cum va da naştere unei arome. Am insistat totuşi, amintindu-I că pentru un designer, faptul că există atâtea rochii de mireasă nu îl împiedică să creeze propria versiune. Nimic nu a funcționat până când, într-o zi, Francis a venit la mine şi mi-a spus că a găsit inspirația pentru a crea un oud: vetiverul. „Ce are de-a face acest ingredient cu categoria oud?”, l-am întrebat atunci. Francis mi-a spus povestea parfumierului Guerlain, pe vremea căruia acesta era cel mai popular ingredient. Toți creau un parfum care îl conținea. Guerlain a folosit atunci vetiverul, pentru prima dată, ca parte dintr-o compoziție franțuzească. Nu inovându-l sau preschimbându-l în vreun fel, ci invitându-l în paleta sa olfactivă. Acelaşi lucru l-a făcut şi Francis: a invitat oud-ul, acest miros oriental, puternic, animalic, foarte popular în Orientul Mijlociu, să pătrundă în universul său occidental, franțuzesc, plin de emoții, care l-a primit ca pe un invitat special. De aceea este o aroma unică, atât de iubită şi premiată, şi este modul prin care a început dialogul său cu această categorie. Intrigat de versatilitatea ingredientului, a dorit să extindă dialogul şi a creat colecția Oud Mood, inspirată de materiale: satin, mătase, caşmir, catifea.

H.B.: De unde această idee pentru materiale vestimentare?

M.C.: Francis consideră parfumul ca fiind o haină invizibilă şi fiecare dintre aceste materiale poate fi purtat în moduri diferite, în funcție de tăietura hainei. Niciodată nu sunt la fel. Creațiile inițiale din colecția Oud Mood au fost extracte de parfum. Oud Satin a fost creat apoi şi sub forma de apă de parfum. Oud Silk, cel pe care îl aveți aici, a fost anul acesta lansat sub formă de apă de parfum, pentru că versiunea de extract de parfum este puternică – acesta este mult mai lejer, conține accente citrice. Iar versiunea Oud, creată inițial sub formă de apă de parfum, este lansată sub formă de extract de parfum.

H.B.: Ați întregit gama…

M.C.: Ne-am şi adaptat cerințelor pieței, am experimentat. În timp ce Oud, Oud Silk Mood şi Oud Satin Mood se regăsesc acum şi ca ape de parfum, şi ca extracte, Oud Velvet Mood şi Oud Cashmere Mood au rămas doar ca extracte de parfum şi sunt disponibile exclusiv în boutique-urile noastre şi pe online, fiind considerate, în opinia generală, prea puternice şi prea puțin comerciale. Eu, unul, iubesc Oud Cashmere şi îl port foarte des.

H.B.: Într-o eră a hiperconsumerismului, cum reuşiți să creați un parfum unic?

M.C.: Cred că răspunsul se aplică oricărei forme de creativitate. Ce face un brand de haine unic? Designerul. Ce face o picture unică? Cel care a creat-o. Există milioane de oameni care pictează pe acest pământ. Devin cu toții Picasso? Cred că Maison Francis Kurkdjian este o casă unică datorită lui Francis Kurkdjian, unul dintre cei mai talentați parfumieri din toate timpurile. Noi suntem împotriva standardizării, suntem prezenţi în 500 de magazine într-o lume în care poți fi în 50.000 magazine, pentru că luxul înseamnă talent, meşteşug şi experiență, toate la un nivel extraordinar, pe care nu îl poți obține oriunde şi oricum.

H.B.: Anul trecut, când l-am intervievat pe Francis Kurkdjian, pentru lansarea parfumului Aqua Celestia, spunea că parfumul este un act de libertate – nu contează cu ce stil vestimentar îl asociezi.

M.C.: Contează să te simți confortabil cu el. Aş mai adăuga că este o libertate față de dogmele impuse de marketing, care îți spun că trebuie să miroşi într-un anume fel. De pildă, eu nu cred în purtarea unui parfum-semnătură. Suntem în 2018, folosim aceeaşi aromă la o întâlnire, la serviciu sau în sala de sport?

Creațiile Maison Francis Kurkdjian sunt disponibile la Beautik Haute Parfumerie.

Articol apărut în numărul de mai al revistei Harper’s BAZAAR România.

Citiți și: “(P) Baccarat Rouge 540”!

Foto: arhivă personală, prin amabilitatea distribuitorilor

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here