(P) Andreea Macri & Elvira Lupsa, un dialog despre proiectul Touch by Saeco

0
95

Saeco si Andreea Macri, la prima colaborare cu agentia de arta UNICAT, au lansat recent, proiectul de fotografie Touch, o calatorie senzoriala care exploreaza conexiunea dintre om si obiect. Dialogul despre instantele simtului tactil a fost initiat de Saeco si curatoriat de Elvira Lupsa (UNICAT) cu ocazia lansarii Saeco Xelsis, espressorul care redefineste – printr-o simpla atingere – arta prepararii cafelei perfecte.

Pornind de la ideea ca principala conexiune dintre om si tehnologie este mana, Andreea si Saeco au explorat modul in care atingerea poate deschide portalul catre o lume noua de comunicare, consum sau informare. Iar noi le-am provocat la conversatie despre acest prim proiect impreuna, dar si despre relatia lor cu domeniul artelor.

1. Cum arata un inceput perfect de zi in viziunea fiecareia dintre voi? Care sunt ritualurile diurne peste care nu sariti?

Andreea Macri: Ritualurile diurne si nocturne sunt strans legate de cele ale baiatului si ale sotului meu. Pot spune insa ca imi place sa ma trezesc prima si sa prind momentul perfect al unei intregi zile, cel in care lumina incepe sa apara in curtea noastra.

Elvira Lupsa: Sunt o persoana extrem de matinala, deci incep ziua in jurul orei 5:00 cu banane si o cafea tare cu lapte. Dimineata este momentul meu preferat din zi, chiar inainte sa inceapa orasul sa se agite, deci profit de acest ragaz sa citesc stirile, sa le scriu prietenilor si sa imi planific ziua care incepe.

2. Daca nu ar fi functionat relatia cu domeniul artelor v-ati fi reorientat catre…

A.M.: Mi-ar fi placut sa am un spatiu plin de reviste si albume unde oamenii sa poata lectura in voie si in acelasi timp sa ii pot servi si cu o bautura. Am aceasta nostalgie de la primul meu job, cel de barman.

E.L.: Cred (si sper) ca as fi ajuns sa lucrez in industria beauty. Tot in jurul lucrurilor frumoase as fi vrut sa imi petrec zilele, dar as fi studiat ceva mai aplicat decat istoria artei. Poate as fi devenit doctor in chimie cu visul de a lansa intr-o zi propria mea linie de produse cosmetice.

3. V-ar placea sa faceti la un moment dat un schimb de roluri?

E.L.: Eu nu imi pot imagina cum ar fi sa expun public ganduri si sentimente. Artistii asta fac, se expun intr-un mod aproape exibitionist, chiar daca aleg foarte atent ce arata si ce nu, si transforma acest proces de extragere interioara in ceva sublim pentru altii. Sunt mult prea introverta si timida pentru acesta latura a efortului creativ. Andreea tu ai putea sa gestionezi artisti?

A.M.: Nu, chiar nu (rade). Am o mare admiratie pentru ceea ce face Elvira, insa din pacate nu cred ca am calitatile necesare pentru a reusi in aceasta meserie asa cum o face ea. Iar cea mai importanta calitate mi se pare sa ai o privire de ansamblu, un nas fin si multa intelegere pentru toate persoanele implicate intr-un asemenea proces.

4. Care sunt provocarile cu care se confrunta un artist/un curator pe piata din Romania?

A.M.: Cred ca piata este mult prea mica si ceea ce primeaza este filtrul personal – “imi place de tine sau nu”; in loc de “imi place ce faci sau nu”.

E.L.: Pentru un curator in Romania cred ca cel mai dificile raman aspectele de productie: sa gaseasca un spatiu potrivit, sa adune o finantare minima si sa reuseasca sa intretina relatii de incredere cu colaboratorii sai logistici. Arta contemporana in Romania este inca o sub-categorie de activitate, nu exista un sistem functional in jurul acestui domeniu. Pana si termenul ‚curator’ nu apartine inca vocabularului publicului general.

5. Descrieti-mi putin cum a decurs intalnirea dintre voi pentru realizarea proiectului cu Saeco?

E.L.: Acest proiect ne-a adus pentru prima oara impreuna si pentru mine a fost o intalnire unica care ma face sa imi doresc planuri de viitor cu Andreea. Rar am parte de o colaborare care sa ma inspire in acest fel, sa imi starneasca dorinta de a concepe ceva si mai mare impreuna. Am reusit sa avem un dialog foarte deschis si sincer, pe toate temele proiectului – de la concept la buget – si asta este baza cea mai solida pentru o relatie fructoasa intre un artist si un agent de arta.

A.M.: Intalnirea cu Elvira a fost una dintre cele mai placute surprize profesionale din ultimii ani. Am simtit de la bun inceput ca ma intelege, rezoneaza si impartasim aceleasi valori. Sper ca relatia noastra profesionala sa continue si abia astept urmatorul proiect.

6. Cum v-ati decis asupra fotografiilor alb-negru in locul celor color pentru expozitia Touch – legatura intima dintre om si tehnologie?

A.M.: Sedinta foto a durat in jur de doua ore si de la bun inceput am stiut ca fotografiile vor fi alb negru, pentru ca ele raspandesc o sensibilitate aparte. Produsul m-a inspirat. Cat despre detalii, tema era perfecta pentru fotografierea lor.

7. Touch a fost numele primit ca “tema” de dezvoltat sau un cuvant ales ulterior dupa realizarea pozelor?

E.L.: Inainte de a lansa procesul de creatie, Andreea si cu mine ne-am concentrat pe dezvoltarea unui concept cu care sa rezonam amandoua. In discutii purtate ulterior cu Saeco, am ajuns la aceasta idee centrala. Am plecat de la atingerea care transforma realitatea prin tehnologie si am ajuns la relatia dintre maini, atingere, tehnologie si intimitate.

8. Vorbiti-mi putin despre rolul tehnologiei in vietile fiecareia dintre voi. Dar si despre felul in care tehnologia a ajuns in prezent sa ofere noi mijloace de expresie pentru artisti.

A.M.: Tehnologia incurca si descurca. Depinde numai si numai de proportia in care o folosesti.

E.L.: Am o atitudine ambivalenta fata de tehnologie. Cred ca este extraordinar ce metode noi de creatie si diseminare a artei avem, dar cred ca exageram in utilizarea lor. Nu intru pe Facebook decat de pe laptop si imi las telefonul in geanta dupa ce ajung acasa seara. In acelasi timp, dezvolt o aplicatie de arta augmentata care utilizeaza ultima generatie de tehnologie AR si permite crearea unei noi dimensiuni de contextualizare artistica. Tehnologia trebuie sa ramana un mediu, un instrument si sa nu distraga atentia de la ce este cel mai important: mesajul.

Andreea Macri a inceput sa faca fotografii la Paris Fashion Week din 2008, cand notiuni precum streetstyle, influencer sau chiar fashion week erau extrem de nisate. Munca sa a intrat in atentia si in continutul unor publicatii de top precum Vogue Paris, Self Service Magazine, Wallpaper, Interview Magazine si Style.com/print. Andreea este azi fotograful oficial Vogue pentru Saptamanile Modei. Ea s-a afirmat in industrie ca primul fotograf roman publicat de Vogue Paris, recunoscuta pentru unghiurile neobisnuite si lipsa de retusuri din fotografiile sale.

Elvira Lupsa a studiat istoria artei in New York si a lucrat ca producator freelance in diferite medii creative pana in 2015 cand a fondat agentia de arta UNICAT. Agentia livreaza noi moduri de a privi si de a achizitiona arta contemporana autohtona. UNICAT functioneaza ca o platforma de impresariat pentru talente emergente din artele vizuale, prin productia de expozitii, evenimente si interventii artistice atipice.

Foto: PR

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here