(P) Romania 100: filme romanesti clasice cu intrarea libera la TIFF 2018

0
21

Cea de-a 17-a editie a Festivalului International de Film Transilvania celebreaza Centenarul Marii Uniri printr-o selectie de opere reprezentative pentru trecutul extrem de diversificat al filmului romanesc. Filme populare sau raritati din perioada comunista, productii de gen, drame istorice sau de actualitate, cele sapte titluri din sectiunea Romania 100 au toate datele sa activeze nu doar nostalgia generatiei care a crescut cu ele, ci si curiozitatea unui public tanar, familiarizat poate doar cu celebritatea marilor actori romani din distributie. Programul e prezentat in parteneriat cu site-ul Cinepub si Arhiva Nationala de Film, iar intrarea va fi libera. Rascoala (1965), filmul care i-a adus regizorului Mircea Muresan Premiul pentru debut la cea de-a 20-a editie a Festivalului International de Film de la Cannes, a fost prima propunere a Romaniei la Oscarul pentru Cel mai bun film strain.

Un titlu de referinta pentru cel mai popular gen al filmului romanesc, drama istorica, filmul ilustreaza realitatile lumii rurale romanesti din primul deceniu al secolului al XX-lea si reconstituie, cu mii de figuranti, un moment istoric esential anterior Marii Uniri, Rascoala taranilor din 1907. Ecranizarea romanului omonim scris de Liviu Rebreanu a fost vazuta de 5 milioane de spectatori, iar din distributie au facut parte legendarii Ilarion Ciobanu, Ion Besoiu, Amza Pellea, Colea Rautu, Ernest Maftei, Stefan Mihailescu-Braila, Constantin Codrescu, dar si celebrul bariton Nicolae Secareanu, aflat in acel moment la primul rol din cariera sa cinematografica.

La polul opus, Gaudeamus Igitur (1965) este un film de actualitate, regizat de Gheorghe Vitanidis si turnat in Cluj-Napoca. Povestea unor tineri absolventi de liceu care aspira la un parcurs universitar in orasul considerat unul dintre cele mai puternice centre academice din Romania este nu doar prilejul de a descoperi cum arata Clujul in anii ′60, ci si sansa de-a o vedea pe Anna Széles, distinsa in acest an cu Premiul pentru intreaga cariera la TIFF, intr-un rol mai putin cunoscut. Alaturi de ea, Dem Radulescu, Sebastian Papaiani si Stefan Iordache completeaza galeria de mari actori din distributie.

O surpriza pentru amatorii de trufandale cinematografice este debutul in lungmetraj al lui Mircea Veroiu, cunoscut pentru ecranizarile sale dupa opere clasice, cu un neasteptat thriller politist. In Sapte zile (1973), Mircea Albulescu, Irina Petrescu si Victor Rebengiuc interpreteaza trei personaje prinse intr-un triunghi amoros si o intriga de spionaj industrial, iar regretatul Adrian Enescu, premiat la TIFF in 2013 pentru intreaga cariera, compune aici prima lui coloana sonora pentru un film.

Imagine din „Explozia”

O productie de gen este si extrem de popularul Explozia (1973), regizat de regretatul autor al seriei B.D., Mircea Dragan, decedat anul trecut. Veritabil action movie, cu un suspans pe muchie de cutit, acest film spectaculos in care nu s-au folosit trucaje a fost inspirat de o poveste reala: in 1971, incendiul izbucnit pe nava „Poseidon” risca sa provoace o explozie ce ar fi dus la distrugerea orasului Galati si a Combinatului Siderurgic. Distributia este de top, in frunte cu Gheorghe Dinica, in rolul antologic al lui Gicu Salamandra, secondat, printre altii, de Radu Beligan, Toma Caragiu, Jean Constantin, Dem Radulescu, Draga Olteanu Matei si Florin Piersic.

Imagine din „Rascoala”

Comedia romantica este reprezentata in acest program de recuperari cinematografice de unul dintre cele mai populare filme ale anilor ′80, Fata Morgana (1981) de Elefterie Voiculescu. Nelipsit de netezirile moralizatoare specifice filmelor din epoca, debutul lui Voiculescu isi pastreaza intacte cel putin trei puncte de atractie. Un personaj masculin atipic – petrecaret, afemeiat si cu o aura irezistibila de bad boy. Magnetismul zdrobitor al protagonistilor (Dinu Manolache si Diana Lupescu), carora le datoram si una din rarele scene de sex vazute intr-un film din comunism, pe cit de eliptica pe atit de indrazneata. Si, nu in ultimul rind, slagarul pop de pe soundtrack, La fereastra, care se downloadeaza nostalgic si astazi. Doua raritati completeaza programul Romania 100, filme de actualitate cu si despre tineri, regizate de doi cineasti din generatii diferite: Ultima noapte a copilariei (1966) al regizorului clujean Savel Stiopul si Muntele ascuns (1974), debutul lui Andrei Catalin Baleanu. Ambele filme sondeaza frontal abisul psihologic al adolescentei, avand ca figura centrala un baiat fortat sa se maturizeze dupa divortul parintilor sai, si au adus, la vremea respectiva, un suflu proaspat in cinematografia romana gratie unui simt vizual aparte, stilului de filmare ciné-vérité si actorilor tineri si neprofesionisti din distributie. Muntele ascuns este debutul in cinema al popularului actor Horatiu Malaele, care va fi prezent la festival.

Imagine din „Padurea spranzuratilor”

Romania 100 la TIFF va insemna si lansarea unei expozitii dedicate centenarului. O selectie de reproduceri ale unor fotografii din prima jumatate a secolului XX, din colectia Sorin Nica, Photo Historia promite o incursiune in viata taranilor romani din acea perioada si redescoperirea unor locuri emblematice, in forma in care aratau acum aproape 100 de ani. Expozitia debuteaza in prima zi de festival si va putea fi vizitata la Muzeul de Arta din Cluj pe toata durata TIFF.17.

Cititi si: “(P) O diva absoluta la TIFF 2018: Fanny Ardant”!

Foto: prin amabilitatea distribuitorilor

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here