Parfumul Chanel N°5 a împlinit 100 de ani. Iată care este povestea lui.

Cum arăta parfumul acum un secol, cum s-a păstrat aroma și care sunt celebritățile care au fost imaginea lui de-a lungul timpului.

0
Carole Bouquet, fotografiată de Michel Comte pentru campania parfumului N°5, 1987

Este, de 100 ani, unul dintre cele mai cunoscute și bine vândute parfumuri din întreaga lume. În 1921, parfumul Chanel N°5 a venit pe lume. A fost primul parfum creat de vizionara Gabrielle Chanel, primul designer de modă care a lansat un parfum sub propriul nume. Intenția ei era să elibereze femeile de constrângerile olfactive ale vremii. În acea epocă, parfumurile de pe piață aveau aroma unei singure flori, precum lăcrămioara, violeta sau iasomia. Cu N°5, parfumierul Ernest Beaux, angajat de Gabrielle Chanel, a conceput o compoziție avangardistă, combinând ingrediente prețioase naturale cu molecule sintetice numite aldehide, care erau încă noi la acea vreme, în proporții ce nu mai fuseseră folosite până în acel moment. Datorită caracterului său radical, parfumul Chanel N°5 a devenit un punct esențial, care a introdus era modernă a parfumeriei. În 2021, parfumul Chanel N°5 a împlinit 100 de ani. Iată care este povestea lui.

Gabrielle Chanel, fotografiată de François Kollar, 1937

Cum a fost păstrată aroma parfumului N°5 de-a lungul celor 100 de ani
Cei trei parfumieri care i-au succedat lui Ernest Beaux au moștenit o datorie comună: de a proteja și păstra intactă aroma parfumului iconic al casei Chanel. Formula secretă a parfumului a fost transmisă, pe rând, parfumierilor Henri Robert, Jacques Polge și Olivier Polge. „Păstrarea parfumului N°5 necesită atenția mea constantă”, declară Olivier Polge, cel care este parfumierul-creator al casei din 2015. Responsabilitatea lui este să supravegheze aprovizionarea cu materiile prime care intră în parfumul N°5 și să se asigure că este menținută calitatea acestora. Olivier Polge își organizează anul în jurul calendarului de recoltare a ingredientelor utilizate pentru a compune N°5, printre care se numără iasomia și trandafirul de mai din Grasse. De la recoltare până la metodele de extracție, parfumierul realizează fiecare etapă a acestui proces, care face parte integrantă din munca sa zilnică, în parteneriat cu Laboratorul Chanel de creare și dezvoltare a parfumurilor. Acest lucru asigură că producția de N°5 rămâne aceeași an de an.

Ce vedete au purtat acest parfum

În 1937, la apogeul notorietății sale, Gabrielle Chanel a devenit prima femeie care a fost chipul propriului parfum, N°5. Ridicându-se pe un șemineu dintr-o suită de la Ritz, ea a pozat în fața camerei lui François Kollar pentru o reclamă care a apărut în Harper’s Bazaar. În 1952, Marilyn Monroe a dezvăluit că nu purta în pat decât „câteva picături de N°5”. Această mărturisire, despre care a discutat ulterior într-un interviu din 1960 pentru revista Marie Claire, a consacrat parfumul N°5. În anii 1960, Jacques Helleu, director artistic pentru Chanel Fragrances până în 2007, a inițiat era ambasadorilor. El a ales câteva dintre cele mai frumoase femei din lume și a apelat la cele mai mari nume din fotografie și film pentru campanii publicitare care au intrat în istorie. De-a lungul deceniilor, parfumul Chanel N°5 a fost reprezentat de câteva dintre cele mai cunoscute actrițe, precum Ali MacGraw, Lauren Hutton, Catherine Deneuve, Carole Bouquet și Nicole Kidman. Una câte una, au pozat pentru fotografi celebri precum Richard Avedon, Patrick Demarchelier și Dominique Issermann și au filmat sub îndrumarea unor regizori de renume precum Helmut Newton, Ridley Scott și Baz Luhrmann. Thomas du Pré de Saint Maur, șeful diviziei globale de parfumuri și frumusețe pentru resurse creative pentru Chanel și din divizia de bijuterii fine și ceasuri din 2013, continuă legenda N°5, prin alegerea actriței Marion Cotillard și regizorului Johan Renck în 2020.

Povestea sticlei simple, ce păstrează parfumul opulent

Istoria flaconului

Chanel a proiectat, încă de la început, o sticlă minimalistă, care a permis ca nuanța de chihlimbar a parfumului să ocupe locul central. Forma plană a recipientului a fost concepută pentru ca parfumul să încapă în buzunar sau într-un kit de călătorie. Dopul a inclus logo-ul cu dublu C al brandului, iar simplitatea etichetei era în concordanță cu spiritul vremurilor. De-a lungul deceniilor, designul minimalist și elegant al parfumului N°5 a rămas, în mare parte, neschimbat. În 1921, s-a optat pentru crearea flaconului din sticlă subțire. Schimbările care au urmat au fost în mare parte de natură estetică și au reflectat dorința de a menține aspectul modern, dar atemporal, al parfumului iconic. În 1970, anul în care a fost creat și formalizat tiparul Chanel, designul etichetei și logo-ul pe care îl știm astăzi au apărut pe sticlă pentru prima dată, prezentând în continuare culorile alb-negru ale Casei. În același an, sticla a primit cu un dop mai gros, mai impunător, pentru a rămâne la curent cu tendințele vremii. În 2012, Packaging Creation Studio a ales să rafineze eticheta și să-și actualizeze designul. Acum este mai mic și conferă o proeminență vizuală mai mare mărcii comerciale N°5 asociate brandului.

Gabrielle Chanel sau Marquise de la Flaconnerie, desen de caricaturistul Sem, 1923

Parfumul Chanel N°5 a fost reprezentat și în lumea artei. În 1959, sticla parfumului a făcut parte din colecția permanentă de la Muzeul de Artă Modernă din New York. Apoi, în anii 1980, pictorul Andy Warhol a dedicat parfumului o serie de nouă serigrafii, consolidându-și statutul de pictogramă a culturii pop.

Cele cinci interpretări ale aromei

De la crearea sa în 1921, N°5 a determinat stilul tuturor celorlalte parfumuri Chanel. Cu excepția lui Henri Robert, parfumerii succesivi ai Casei au scos la iveală câte una dintre numeroasele fațete ale N°5, prin diferite reinterpretări. Astăzi, există cinci interpretări diferite, inclusiv varianta parfumului original.

N°5 PARFUM (1921)
Compus în 1921, N°5 Parfum este considerată cea mai de preț dintre interpretări. „Punctul de plecare a fost un parfum floral foarte bogat, care era complet nou la acea vreme”, declară Olivier Polge. Știind că Gabrielle Chanel dorea ca parfumul ei să fie „inimitabil”, parfumierul Ernest Beaux a încorporat cele mai luxoase ingrediente la dispoziția sa în formulă: florile cultivate în Grasse. Compoziția sa opulentă contrasta cu designul minimalist al sticlei. Aroma intensă a parfumului N°5 Parfum este dată de buchetul său floral intens cu un amestec de trandafir de mai și iasomie de la Grasse. Formula sa, care se caracterizează și prin utilizarea fără precedent a aldehidelor, a propulsat parfumeria în epoca modernă.

N°5 EAU DE TOILETTE (1924)
La trei ani după compunerea Parfumului, Ernest Beaux a creat prima variantă de apă de toaletă a lui N°5. „Natura extrem de prețioasă a compoziției N°5 Parfum a justificat rapid necesitatea unei versiuni mai ușoare de apă de toaletă care să rămână fidelă spiritului original”, explică Olivier Polge. Mai lemnoasă decât parfumul original, apa de toaletă se distinge prin nuanțele sale prospete de vetiver, care sunt compensate de parfumul profund al lemnului de santal. Aceste două note lemnoase susțin buchetul floral de iasomie, trandafir și ylang-ylang și sunt îmbunătățite de aldehidele caracteristice din N°5. Apa de toaletă lasă o aromă mai puțin amețitoare decât cea a parfumului. Ca prima reinterpretare a compoziției originale de parfum, a introdus o nouă modalitate de a experimenta parfumul, într-un spray care a permis o aplicare generoasă, largă.

N°5 EAU DE PARFUM (1986)
Observând evoluția tendințelor de parfumare ale vremii, Jacques Polge a creat o a treia interpretare a N°5 în 1986. „Intenția sa a fost să păstreze cât mai multă bogăție din varianta Parfum, atât din perspectiva olfactivă, cât și în ceea ce privește culoarea de chihlimbar a parfumului”, explică Olivier Polge. În această compoziție, buchetul floral-aldehidic este generos și opulent. O notă de vanilie conferă parfumului semnătura orientală distinctă.

N°5 EAU PREMIÈRE (2008)
În 2008, Jacques Polge a lansat a patra versiune a N°5, una fresh și luminoasă. Parfumierul a încercat să-și imagineze cum ar fi mirosit parfumul N°5 dacă Ernest Beaux ar fi avut acces la o gamă de materii prime contemporane. Pentru a reinterpreta semnătura parfumului original, el a folosit mosc alb, care era omniprezent în parfumurile anilor 2000, precum și aldehide dezvoltate de Chanel din esențe de citrice. Produse ale tehnologiei moderne, aceste aldehide învelesc buchetul iconic floral de trandafir, iasomie și ylang-ylang. Înviorat de o notă de vanilie, „notele parfumate ale Eau Première dezvăluie o altă textură, mai apropiată de piele, care rămâne foarte asemănătoare cu originalul N°5”, precizează Olivier Polge.

N°5 L’EAU (2016)
În 2016, Olivier Polge a creat o nouă variantă, ghidat de dorința de a oferi mai multă prospețime. „Am vrut să mă joc cu limitele identității parfumului”, dezvăluie parfumierul. „Luați imaginea pe care o transmite N°5 și întoarceți-o invers, faceți-o mai fluidă. Mai transparentă, în cel mai bun sens al cuvântului.” În acest scop, el și-a bazat compoziția în jurul lemnului de cedru, cu un parfum texturat, mai puțin intens decât în celelalte interpretări. O apă de toaletă proaspătă și florală, N°5 L’Eau se deschide cu un acord de citrice – lămâie, mandarină și portocală – pe care aldehidele le ridică la cel mai înalt potențial. Trandafirul și iasomia se amestecă cu o nouă notă fracționată de ylang-ylang. N°5 L’Eau este probabil varianta care diferă cel mai mult de celelalte. Cu toate acestea, notele folosite de Olivier Polge sunt aceleași ca în parfumul original, ceea ce ilustrează ideea că în parfumerie, totul ține de proporția ingredientelor.

Foto: Chanel

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here