Postul negru, noua frontiera in dieta

0
133
postul negru noua frontiera in dieta

Despre beneficiile si riscurile celui mai restrictiv regim alimentar, postul negru, dincolo de prejudecati.

Cand am citit prima data despre studiul realizat de echipa de oameni de stiinta de la University of Southern California (USC), am stat cateva minute bune sa procesez potentialul inovator si chiar disruptiv fata de ceea ce stiam pana acum despre diete. Conform rezultatelor, postul negru – doar cu apa, tinut timp de 2-4 zile in mod repetat pe parcursul a sase luni – are puterea de a regenera intregul sistem imunitar, chiar si in cazul persoanelor cu o varsta inaintata.

M-am intrebat, legitim, daca poate ceva atat de… stravechi si cu o conotatie religioasa sa genereze o asemenea schimbare de paradigma in ceea ce priveste nutritia si sanatatea? Daca da, cum de a fost acest regim alimentar cu potential incredibil trecut atat de mult timp cu vederea, ba chiar blamat? „E adevarat, postul (abtinerea voluntara de la consumul de alimente) – fie ca e unul intermitent sau mimeaza postul negru – este privit in lumea medicala mai curand ca o excentricitate, multi experti fiind de parere ca este nesanatos. Cu toate astea, chiar daca stiinta postului se afla intr-o perioada de pionierat, beneficiile demonstrate prin studii nu pot fi trecute cu vederea”, este de parere Larisa Petrini, health coach (relife.com). Dar cum functioneaza? Abtinerea de la consumul oricarei hrane declanseaza un proces regenerator in interiorul corpului, care face ca celulele stem sa creeze globule albe (leucocite) complet noi, astfel innoind intregul sistem imunitar. „Nu ne-am asteptat ca postul negru sa aiba un asemenea efect remarcabil in a promova regenerarea pe baza de celule stem a sistemului hematopoietic”, spune dr. Valter Longo, unul dintre cercetatorii implicati, profesor de gerontologie si biologie si director al USC Longevity Institute. „Cand ne infometam, corpul incearca sa economiseasca energie si unul dintre lucrurile pe care le face este sa recicleze multe dintre celulele sistemului imunitar care nu sunt necesare – deteriorate, imbatranite sau ineficiente. Am inceput sa observam ca numarul limfocitelor scade in timpul postului prelungit. Apoi, cand organismul primeste din nou hrana, celulele reapar, innoite”, explica dr. Longo intr-un articol de pe site-ul universitatii.

„Nu as recomanda nimanui sa tina o dieta precum postul negru fara supervizarea atenta a unui medic nutritionist.” Larisa Petrini

Acest gen de post prelungit reduce si enzima PKA, un efect despre care echipa de savanti a demonstrat ca extinde longevitatea organismelor simple. De asemenea, absenta hranei diminueaza nivelul de IGF-1, un hormon de crestere care a fost asociat cu imbatranirea, dezvoltarea tumorilor si riscul de cancer. „Daca e vorba despre un sistem imunitar profund afectat de chimioterapie sau imbatranire, ciclurile de post pot genera, literal, un nou sistem imunitar”, sustine dr. Longo. Studiul are implicatii majore si pentru healthy aging, caci acest post poate fi de un real ajutor celor mai in varsta, a caror imunitate scade considerabil odata cu trecerea anilor si le creeaza dificultati chiar si cu cele mai banale boli. E adevarat ca lipsirea de hrana timp de cateva zile nu este chiar cea mai simpla dieta. „Timpul pe care il petrecem fara sa mancam s-a redus dramatic. in anii 1970, adultii petreceau 4,5 ore fara sa manance pe parcursul zilei. Astazi, ciugulim de cate ori avem la indemana mancare, fie ca ne este foame sau nu”, spune Larisa Petrini. Tocmai de aceea, exista cateva etape pregatitoare absolut necesare. Primul pas: consultarea cu un medic. „Nu as recomanda nimanui sa tina o dieta de tipul postului negru fara supervizarea atenta a unui medic nutritionist. Chiar daca organismul nostru este o masina remarcabil de eficienta si functionala, in urma consumului foarte redus de calorii pot aparea probleme serioase legate de scaderea glicemiei si a tensiunii arteriale sau ameteli, in special in cazul persoanelor care erau obisnuite sa consume un numar mare de calorii pe zi (peste 3.000)”, avertizeaza Larisa. Dr. Alina Cernea, nutritionist specializat in nutritie functionala la Centrul NutriHealing (nutrihealing.ro), explica etapele necesare: „in primul rand, trebuie sa aveti certitudinea ca nu suferiti de fenomene de malnutritie (foarte mare atentie la persoanele cu malnutritie protein-calorica), ideal ar fi sa va consultati cu medicul de familie. Ar trebui sa postiti mai intai pe perioade mai scurte, 17-20 ore la primele posturi, si sa monitorizati reactiile. Ulterior, puteti incerca un post mai lung, de 20-30 de ore.” Tot dr. Cernea atrage atentia: „Inainte de intrarea in post cu cateva zile, persoanele cu tendinta de constipatie trebuie sa acorde o importanta deosebita evacuarii reziduurilor intestinale, este foarte important sa nu intre in perioada de post cu un colon plin de reziduuri, care vor elibera in organism toxine.”

Apoi, este nevoie de cateva zile de pregatire cu hrana usoara. Monica Neagu, consilier in nutritie si detoxifiere (jurnaldedetox.wordpress. com), care a incercat mai multe perioade de post negru, isi detaliaza experienta: „E crucial sa te informezi asupra fenomenului: ce se intampla cu corpul tau pe perioada postului, ce efecte si stari apar in organism. Astfel, ai o idee mai clara despre ce te asteapta. in al doilea rand, eu m-am asigurat ca respect regula tranzitiei de la mancat la nemancat, nefacand schimbari bruste. Asa ca am redus mesele cu 2-3 zile inainte, consumand, in acelasi timp, alimente cat mai lejere si simple: supe vegetariene, salate crude, fructe si legume.” Monica recunoaste ca primul post este cel mai dificil. „Corpul nu e deprins cu lipsa hranei, de aceea incepi sa te confrunti cu senzatia de foame, mai acuta sau mai domoala. Tot ce e nevoie sa faci este sa-ti controlezi impulsul de a manca si sa suprimi foamea cu apa, bauta cu inghitituri mici. Dupa ce treci de prima zi, a doua devine un pic mai usoara, iar din a treia, deja foamea inceteaza complet, pentru ca organismul e foarte inteligent si intelege ca nu mai primeste, deocamdata, hrana”, explica ea. De asemenea, revenirea din post este foarte importanta, spune dr. Cernea, care explica: „Realimentarea dupa o perioada de repaus de trei zile nu se face oricum, este obligatorie hranirea cu alimente semi-solide pentru a preveni eventualele complicatii digestive.” Insa beneficiile pot face tot procesul mult mai usor de suportat: postul prelungit forteaza corpul sa utilizeze rezervele de glucoza si grasimi, asadar va veti bucura si de efectele scaderii in greutate.

Articol aparut in numarul de aprilie al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: “Beauty food: Dieta pielii frumoase”!

Foto: Manole Sava, arhiva Harper’s BAZAAR Romania

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here