Prietenii geniale: Mădălina Cozmeanu și Ioana Diaconu

0
134
Prietenii geniale: Mădălina Cozmeanu și Ioana Diaconu

Scene dintr-o prietenie care a început în facultate și a mers mână în mână cu energia, entuziasmul și căutările vârstei de 20 și ceva de ani. Din acest mix s-a ivit și Bucharest Fashion Film Festival.

Mădălina și Ioana au lansat Bucharest Fashion Film Festival în 2016. Separat, Mădălina organizează evenimentele pop-up Rosumovi, în timp ce Ioana face producție de film la Wearebasca și contribuie la organizarea altor evenimente de nișă: Bucharest International Dance Film Festival și DokStation Music Documentary Film Festival.

BUCUREȘTI

Petreceam mult timp împreună, făcând tot soiul de lucruri: ascultam audiobookuri îndoielnice în pat, găteam ramen, râdeam la glume silly despre viața amoroasă a delfinilor, fabulam despre viitorul nostru”, își amintește Mădălina despre o vară cu Ioana. „Acest tip de interacțiune creează o intimitate investită cu o valoare emoțională foarte mare. De aceea cred că prieteniile care se nasc când ești încă în etapa de formare au o aură a lor, sunt învăluite într-un fel de perdea magică”, adaugă ea.

Mădălina Cozmeanu și Ioana Diaconu s-au cunoscut la examenul de admitere la Comunicare și Relații Publice de la SNSPA, în 2008. Rămăseseră ultimele să-și predea lucrarea. Destul de timide, au început o „conversație ușor stângace” despre subiectele de examen. S-a nimerit apoi să fie în aceeași grupă. Printre colegi treceau deja ca prietene. „A fost o conexiune pe care nu mi-o explic nici până-n ziua de astăzi. În fața celorlalți ne comportam de parcă prietenia noastră ar fi fost mai veche”, spune Mădălina.
În afara orelor de la facultate, obișnuiau să învețe împreună, dialogând. Deși Ioana ar fi fost tentată să studieze singură, cu foaia și pixul în mână, Mădălina o forța să iasă din zona de confort, să-i povestească și astfel să sintetizeze ce acumulase.
Pentru licență, ambele au ales teme mai apropiate de Arte decât de Relații Publice. Pasionată de film, Ioana a absolvit cu un studiu al imaginii liderului în filmul neorealist. Mădălina – care spune că suferă de „indecizie cronică” și lua în calcul, printre alte posibilități, să devină curator – și-a dat licența pe bienalele de artă contemporană.

LONDRA

Interesul Mădălinei față de film s-a manifestat mai târziu. Pe atunci făcea un master pe Industrii Creative la Goldsmiths, aceeași universitate din sud-estul Londrei unde prietena ei încheia un master de Antreprenoriat Cultural. Studiile lor la Londra s-au suprapus doar trei luni pentru că Ioana, hotărâtă de fel, a plecat imediat după licență, în timp ce Mădălina și-a luat un sabatic pentru a se lămuri în ce direcție profesională vrea să meargă. Înainte ca Ioana să se întoarcă la București, Mădălina a rugat-o să-i lase o listă de recomandări de filme; Claire Denis, Leox Carax, Fassbinder și Greenaway se regăseau în această moștenire cinematografică.

Ca deschizătoare de drumuri la Londra, Ioana a împărtășit cu Mădălina câteva dintre plăcerile vieții acolo: „Descoperisem niște teatre de care eram entuziasmată, încercam să merg în fiecare săptămână la câte un spectacol”.
Și i-a povestit despre Goldsmiths – despre orientarea sa de stânga, despre conștiința civică a studenților, despre profesorii care încurajează gândirea critică, nu reproducerea unor lucruri gândite de alții.

Pe lângă teatre, una dintre cele mai faine descoperiri ale Ioanei la Londra a fost Fashion in Film Festival, inițiat în 2006 ca primul festival de profil. „Mi-a plăcut mult ideea de a aduce costumul de film în prim-plan”, spune ea. Faptul că patru ani mai târziu avea să pornească împreună cu Mădălina un eveniment similar, Bucharest Fashion Film Festival (BFFF), a ținut însă de o conjunctură.

BUCUREȘTI

În 2015, Ioana coordona activitatea Mubi România. Se întorsese în țară cu dorința de a lucra în producția de film, dar la Mubi a ajuns întâmplător, scriindu-le pe Twitter să facă un festival curatoriat de utilizatori. I-a răspuns chiar CEO-ul. Platforma de video-on-demand urma să devină disponibilă în România printr-un contract cu un operator de telefonie. Îi oferea ei managementul de proiect. „Am fost foarte entuziasmată”, recunoaște. „Mă ocupam de relația cu distribuitorii de film locali, puțin de comunicare, dar România nu era o prioritate [pentru Mubi]. Atunci, pornind de la toată energia asta pe care nu aveam unde s-o canalizez, am început să mă gândesc la un side project. Mi-am amintit de festivalul din Londra și mi-a venit ideea unuia aici”.

Dacă la acel moment Ioana avea un job, însă voia să facă mai mult, Mădălina tocmai renunțase, după doi ani și jumătate, la jobul dintr-un magazin de mobilier vintage. O bătea gândul să se întoarcă la Londra să învețe mai multe despre designul interior, o pasiune constantă. Când Ioana a venit cu propunerea de festival, și-au dat seama amândouă că ar fi o ocazie de a face ceva al lor.

În ultimii ani, nișa pe care Fashion in Film din Londra a fost un pionier a început să fie populată de tot mai multe evenimente. Faptul că filmul de modă a devenit pentru branduri noul mediu de exprimare în era digitală e o posibilă explicație. Dezvoltarea inițiativelor interdisciplinare – o alta. În perioada în care propriul lor festival era în faza de proiect, Ioana și Mădălina au făcut o călătorie de documentare la Fashion Film Festival Milano pentru a înțelege mai bine cine sunt autorii filmelor de modă și care-i structura optimă a evenimentului (cât de lungi ar trebui să fie calupurile de scurtmetraje, de pildă).
Deși nu s-au aruncat direct la un festival în săli de cinema, ci au început cu o ediție preview constând într-o expoziție în cadrul Romanian Design Week 2016 (la Point au creat un labirint textil în care, pe măsură ce-l parcurgeai, dădeai peste proiecții de scurtmetraje), BFFF a însemnat o curbă de învățare mare. Să înceapă organizarea cu nouă luni înainte, să delege o parte din responsabilități, să economisească timp împărțindu-și sarcinile (Mădălina se ocupă de research pentru filme, cercetarea asupra invitaților și juriului, documentarea subiectelor pentru mesele rotunde pe care le moderează, Ioana – de project management, relația cu regizorii și distribuitorii, coordonarea echipei, iar împreună fac selecția filmelor, fundraising-ul și comunicarea cu partenerii), să-și cunoască limitele și să aprecieze faptul că prietenia lor „anulează ierarhia și competitivitatea” dintr-un mediu obișnuit de lucru – toate sunt lecții învățate organizând trei ediții de festival, plus ediția preview.

Primul an a fost mai degrabă despre potențial decât despre impact – au venit puțini oameni, la petrecerea de închidere erau numai prieteni de-ai celor două și prieteni ai prietenilor. În al doilea an, numărul de spectatori a crescut, dar fondurile au rămas limitate, făcându-le să se întrebe cât timp vor putea continua așa. Însă a treia ediție, din această primăvară, le-a redat speranța că obiectivele lor – de a atrage un public mai larg înspre filme de modă, documentare sau filme-cult în care costumele au un rol proeminent și de a stimula producția locală de fashion films – nu sunt de neatins. Seara de 13 aprilie a fost, poate, cea mai frumoasă. Cine-concertul The Inferno Unseen – o variantă reconstruită a filmului neterminat al lui Henri-Georges Clouzot, The Inferno – a umplut sala de la Elvire Popesco. Era de față și Marketa Uhlirova, coproducătoarea cine-concertului și directoarea Fashion in Film Festival de la Londra, scânteia de la care a pornit totul.

Ioana și Mădălina jubilau că au reușit să aducă producția la București, iar după ce teama de vreun incident tehnic s-a risipit, au simțit și mai bine gustul dulce al succesului. Mai târziu în aceeași seară, când au ajuns la petrecerea festivalului, s-au trezit în fața unei mulțimi de vreo zece ori mai mare decât la prima ediție. „A mai crescut petrecerea de ziua ta”, a glumit cu Mădălina un prieten care își amintea și 2017.

Asemenea momente le consolidează prietenia. În același timp, din experiență au învățat că ea are nevoie și de un respiro off-duty. „Organizarea unui festival pornind de la o prietenie vine cu un anumit cost, pentru că în lunile de pregătire, toate discuțiile gravitează în jurul lui. Cândva anul trecut ne-am impus ca, atunci când ieșim să bem un pahar de vin, să nu mai vorbim despre festival”, spune Mădălina. „E ca într-o relație de cuplu, trebuie să avem us time”, adaugă Ioana râzând.

Mădălina și Ioana poartă haine și accesorii din garderoba proprie.

Foto: Oltin Dogaru

Styling: Ina Borcea

Makeup: Adina Vlad

Hairstyling: Luciana Dorobăț

Interviul a apărut în numărul de septembrie 2019 Harper’s BAZAAR

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here