Roja Dove: “Purtand un parfum, oferim celorlalti un dar invizibil”

0
174
Roja Dove Madison Parfum Ingredient Image

Cu ocazia aniversarii a 10 ani de activitate a magazinului Madison Perfumery, renumitul creator de parfumuri Roja Dove a realizat, in exclusivitate pentru clientii din Romania, aromele Madison Parfum si Madison Pour Homme. Un moment perfect sa impartaseasca cititorilor Harper’s Bazaar cateva dintre secretele parfumeriei.

Roja Dove interviu Harper's BAZAAR

Harper’s Bazaar: Crearea parfumurilor Madison este o initiativa speciala si onoranta. Ce v-a determinat sa le realizati pentru aceasta ocazie?

Roja Dove: Intr-adevar, aceasta creatie este speciala. Madison Parfum si Madison Pour Homme sunt singurele realizate vreodata ca editie limitata pentru vreun magazin. Am creat pentru Bergdorf Goodman, dar nu ca editie limitata – parfumul lor este disponibil oricand. Am creat pentru Harrods. Lista magazinelor pentru care am realizat parfumuri este aceasta: Harrods, Bergdorf Goodman, Fortnum & Mason, Selfridges, Madison Romania. Dar cel pentru Madison este in editie limitata – disponibil doar in 50 de flacoane pentru parfumul feminin si 50 pentru cel masculin. Multi clienti nu stiu prea multe despre Romania, asa ca putem considera ca sunt un mic ambasador. Unul dintre motivele pentru care am creat aceste doua parfumuri Madison este ca oamenii uita importanta acestui magazin ca pionier in acest domeniu. Acum 10 ani, nu exista piata care este acum. Nu imi imaginez ca era o cerere uriasa pentru creatiile de acest tip. Madeleine (n.red.: Florescu, owner Madison Perfumery) a avut o idee, a creat acest magazin si chiar aceasta piata. Iar acest lucru presupune mult curaj, trebuie sa ai o viziune foarte clara. Asa ca empatizez mult cu ce s-a intamplat aici si sunt bucuros sa sprijin acest loc.

“Cred ca este important sa intelegem ca ingredientele sintetice au ajutat parfumeria sa se dezvolte. Toate parfumurile clasice, cu o singura exceptie despre care stiu, au devenit iconice datorita lor.”

HB: Se vorbeste mult despre generatia Millennials. Ce parere aveti despre acest public? Cum considerati ca se raporteaza ei la parfumerie?

RD: Cred ca aceasta generatie nu reprezinta un public nou. Mediul prin care se exprima este unul diferit, viteza obtinerii informatiei este accelerata, pentru ca social media permite aceasta, dar publicul nu este ceva ce nu a existat pana acum. Consideram ca una dintre trasaturile generatiei the Millennials este interesul pentru noutate? Daca va uitati in cartea mea (n.red: The Essence of Perfume by Roja Dove), veti gasi, spre exemplu, poza unui reclame din 1930. Pe ea scrie cuvantul “nou”. Dar parfumul respectiv nu era nou, doar sticla era. Oamenilor le-a placut dintotdeauna ideea modernitatii. Cu siguranta cred ca tinerii din ziua de azi sunt bine pregatiti si au un simt al intelegerii remarcabil. Perioada de acum reprezinta o metamorfoza similara cu ce s-a intamplat in cosmetica acum 15-20 de ani, cand branduri precum Bobbi Brown, Trish McEvoy si altele create de makeup artisti au aparut. Unele branduri clasice au fost peste noapte considerate depasite, in timp ce altele s-au inspirat din noul val si au inceput sa creeze editii limitate tot mai des. Noul val reprezenta produse de o calitate foarte buna si usor de abordat, iar presa a primit bine acesti nou-sositi pe piata. In ceea ce priveste parfumeria, in ultimii cinci ani a avut loc o renastere incredibila, data de multa creativitate.

Dar problema ce vine odata cu schimbarile rapide, singurul aspect negativ pe care il vad legat de generatia the Millennials, este acela ca, uneori, ceva foarte frumos se poate pierde usor. Intrebarea pe care o pot formula eu este: ne mai simtim vreodata indestulati?

Tehnici si ingrediente noi

HB: Ati pronuntat cuvantul nou. Ce este nou in privinta obtinerii parfumurilor?

RD: Exista o tehnica nu tocmai recenta, dar cred ca ea este cea mai potrivita de mentionat: extractia folosind dioxidul de carbon. Descoperim tot mai multe materiale din care se poate extrage parfum folosind aceasta tehnica. Atunci cand o folosesti, ea ofera o dimensiune diferita ingredientului obtinut. De exemplu, extragerea esentei de rozmarin folosind distilarea prin aburi, care este metoda traditionala, reda o nota minunata, dar cu tehnica dixodului de carbon, mirosul este foarte diferit, foarte intens, literalmente reda impresia rozmarinului proaspat maruntit. Asa ca as spune ca uleiul de rozmarin va creeaza impresia ca ati trecut cu mana printr-o tufa de rozmarin, iar folosind tehnica dioxidului de carbon, veti simti ca si cand ati tocat rozmarin si ca aveti uleiul lui pe degete.

“Parfumul reinvie amintirile in tehnicolor, pentru ca readuce in minte atmosfera unui anumit moment si tot ce a insemnat el.”

HB: Dar in privinta ingredientelor?

RD: Apar mereu noi ingrediente. Foarte putine naturale. In fiecare decada de ani, descoperim aproximativ doua sau trei, care sunt neobisnuite, dar intotdeauna exista ingrediente sintetice care pot functiona. Cred ca este important sa intelegem ca ingredientele sintetice au ajutat parfumeria sa se dezvolte. Toate parfumurile clasice, cu o singura exceptie despre care stiu, au devenit iconice datorita lor. Pot face o comparatie cu tesatura. Daca purtati un tricou din bumbac 100%, la finalul zilei acesta arata teribil. Dar un mic procent de sintetic, precum 1% spandex sau elastina, face ca tricoul din bumbac sa arate mai bine. Depinde foarte mult cum folosesti aceste ingrediente. Cred ca utilizandu-le pentru un anumit efect, pentru a amplifica o aroma sau a-i conferi o dimensiune noua, e un lucru bun. Exista totusi ceva in ecuatie ce trebuie mentionat: care este calitatea unui parfum? Daca luam, de exemplu, pretul iasomiei, acesta este in jur de 6000-8000 lire pe piata, iar cea mai calitativa iasomie este in jur de 34000 lire per kilogram.

HB: O diferenta notabila…

RD: Exact. Exista o mare diferenta de arome intre acestea. Si acelasi lucru se intampla si in cazul ingredientelor sintetice. Sa luam, de exemplu, parfumul de lacramioara, floare din care, in mod natural, nu se poate extrage niciun ulei. Acest ingredient este in sine un mini parfum, obtinut sintetic, si variantele in care se gaseste difera foarte mult in calitate. Pretul va fi, invariabil, foarte diferit. Parfumurile mele, printre cele mai fine din lume, sunt, in mare parte, ceea ce sunt, datorita ingredientelor ce se afla in formula. Pot face afirmatia ca nu veti gasi ingrediente de o mai buna calitate decat cele pe care le folosesc si pe care le-am folosit dintotdeauna. O mica zicala care ma defineste este: “Am crescut printre matase, vicuna si casmir, asa ca bumbacul si nylonul nu reprezinta interes pentru mine.” Mirositi parfumurile (imi intinde, pe blotter, una dintre aromele recent lansare). Veti simti o aroma fina si naturala. Parfumul contine si ingrediente sintetice necesare. Poti crea un parfum din 100% ingrediente naturale, dar nu cred ca va dori cineva sa il poarte. Nu au rezistenta, nu se difuzeaza pe piele asa cum ar trebui. Eu utilizez, oricum, cam 80-85% ingrediente naturale. E un procent foarte mare in industria unde, in general, se folosesc intr-un parfum cam 10% ingrediente naturale.

Roja Dove Madison Parfum Pour Homme Ingredient Image

In plus, investesc multa atentie in ambalajele parfumurilor mele. Pentru fiecare dintre cutii este necesara o munca de 14 minute, sunt realizate manual. Interiorul contine matase Crepe de Chine. Matasea nu costa prea mult, dar mesajul pe care vreau sa il transmit este ca, daca ambalam parfumurile cu atata grija, ceea ce este inauntru flaconului trebuie sa merite. Altfel, de ce ne-am mai obosi? Imi doresc ca, in momentul in care cineva imi poarta parfumurile, sa se simta inconjurat de lux.

Alegerea parfumului-semnatura

HB: Unele persoane prefera sa poarte un singur parfum care le defineste, altele prefera sa isi schimbe parfumurile ori de cate ori isi doresc. Oricine poate avea un parfum-semnatura?

RD: Eu consider ca da. Cred ca o mare parte dintre oameni nu sunt norocosi sa il aiba. Putem face o comparatie cu indragostitii. Daca esti norocos, vei gasi persoana careia sa ii ramai fidela de-a lungul vietii. Daca nu esti norocos, nu o vei gasi. Unii oameni doresc sa isi gaseasca iubirea vietii, altora le place varietatea. Cred ca nu este gresita niciuna dintre optiuni. Cred ca exista un parfum pentru fiecare si cred ca, de fapt, multi oameni, chiar daca sunt genul carora le place sa aiba mai multe optiuni, aleg un anumit parfum pentru acea intalnire sau pentru acel interviu. Este acel parfum purtat in momente cheie, chiar daca mai au acasa alte 10 diferite. Asa ca eu consider ca suntem, la nivel subconstient, atrasi de un anumit parfum. E minunat sa fii recunoscut dupa o anumita aroma, o trasatura oarecum pierduta in zilele noastre. Mereu am spus ca frumusetea unui parfum este aceea ca, purtandu-l, oferim un dar invizibil celorlalti. Eu stau aici, langa dumneavoastra, si imi percepeti parfumul, la nivel subconstient. Peste cinci ani de cand nu ne-am vazut, in momentul in care simtiti in aer parfumul meu, va veti aminti de mine.

“Parfumurile sunt intocmai ca iubitii. Nu puteti sti daca o relatia va dura, decat dupa ce petreceti o noapte impreuna”

HB: Ne putem descoperi propriul parfum-semnatura? Daca da, in ce mod?

RD: Atunci cand mirositi un parfum, trebuie sa ii acordati timp, ceea ce majoritatea oamenilor nu fac. Intr-adevar este esential sa petreceti timp cu o aroma inainte de a va decide sa o cumparati. Daca ne gandim la toate evenimentele importante din viata unei femei: ziua in care se casatoreste, un interviu important pentru o slujba, ziua in care copiii pleaca la casele lor… O gramada de timp este investit in alegerea rochiei sau a unei perechi de pantofii potriviti pentru un outfit. Cine isi va aminti, peste 5 ani, ce pantofi sau ce culoare de ruj ati ales pentru acea tinuta? Pot face o comparatie cu o nunta – lumea se agita in privinta acelor detalii despre care nimeni nu isi va aminti. In schimb, cu parfumul, va veti aminti, intr-o secunda, tot. Parfumul reinvie amintirile in tehnicolor, pentru ca readuce in minte atmosfera unui anumit moment si tot ce a insemnat el. Si totusi, cei mai multi dintre oameni petrec atat de putin tmp atunci cand isi aleg un parfum, ceva care va dezvalui celorlati o bucatica din sufletul lor. Luati-va timp sa fiti ghidati in privinta aromei pe care alegeti sa o cumparati, dar nu permiteti cuiva sa va vanda parfumul fara ca acesta sa vi se potriveasca. Acordati parfumului timp, pentru ca aceasta poate insemna inceputul unei relatii de lunga durata.

Cel mai cunoscuta zicala pe care imi place sa o formulez in aceasta privinta este aceea ca “Parfumurile sunt intocmai ca iubitii. Nu puteti sti daca o relatia va dura, decat dupa ce petreceti o noapte impreuna”. Si este adevarat! La inceput, cunosti pe cineva si persoana pare draguta, dar veti sti daca exista chimia potrivita dupa o noapte petrecuta impreuna. Asa ca intotdeauna petreceti o noapte cu parfumul pe care doriti sa il cumparati. Va fi la raft si in ziua urmatoare, nu e o urgenta sa il cumparati imediat. Pentru ca trebuie sa il gasiti pe cel de care va veti indragosti. Ar putea fi o relatie pentru toata viata.

Cititi si: “O viata la moda: Madeleine Florescu”!

Foto: prin amabilitatea Madison Perfumery

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here