Silvia Venturini Fendi – Împărăteasa Romei

Silvia Venturini Fendi, singura membră a familiei care lucrează încă pentru casa de modă a dinastiei italiene, discută cu Lydia Slater despre show-uri inclusive, roluri de gen neconvenționale și adaptarea la nevoile femeii moderne.

0

Chiar și în timpul unei Săptămâni a Modei din Milano care abundă cu dramă și spectacol, show-ul Fendi A/W 20 a fost ceva special. Alți designeri și-au prezentat colecțiile în săli cavernoase, acompaniate de lumini strălucitoare și o coloană sonoră puternică; Silvia Venturini Fendi și-a întâmpinat oaspeții într-un boudoir intim, luminat foarte puțin, amenajat cu banchete de catifea ușor curbate și un covor gros, toate în nuanțe de roz. Hainele au fost tactile, căptușite și pastelate, siluetele prezentau forme generoase și, totuși, modelele care pășeau pe podiumul rotitor emanau putere și încredere. Cea de-a doua colecție solo cu îmbrăcăminte pentru femei a Silviei Venturini Fendi a fost o celebrare înălțătoare a feminității și feminismului deopotrivă și a fost întâmpinată cu aplauze.

Catwalk Colecția Fendi toamnă/iarnă 2020-2021, Milano.

Așa cum s-a întâmplat, evenimentul s-a dovedit memorabil și dintr-un alt motiv; era printre ultimele câteva care s-au desfășurat în condiții normale, înainte de începerea carantinei provocate de coronavirus și plecarea din Milano a grupului de modă.

Citește și: 10 must-haves: accesoriile cheie ale sezonului de toamnă-iarnă 2020

Backstage show toamnă/iarnă 2020-2021.

„Da, am fost printre ultimele show-uri în care a existat contact fizic”, spune Silvia Venturini Fendi, când ne-am întâlnit (pe Zoom) în biroul ei de la etajul șase al clădirii emblematice din Roma, Palazzo della Civiltà Italiana. S-a întors la muncă în ultimele trei săptămâni. Dinamică și caldă, cu un bob alb-blond șic, este îmbrăcată cu o eleganță discretă de marcă într-o jachetă simplă neagră și o cămașă cu motiv Fendi încheiată cu nasturi până la gât. „Azi văd acel show dintr-o perspectivă diferită”, spune ea. „Am avut multe halate și cămăși de noapte pe moodboard, așa că plutea în aer idea de a purta ceva care se simte bine.” În aceeași măsură, nimic nu a fost mai oportun decât castingul, inclusiv cu femei în vârstă, de culoare și primele modele cu forme voluptuoase care au prezentat vreodată pentru brand, Jill Kortleve și Paloma Elsesser. „Nu sunt un designer foarte subțirel”, spune ea cu un chicot. „A fost un mod de eliberare pentru toată lumea, dar probabil pentru mine însămi în primul rând. Și mi-am dorit să le vorbesc femeilor în mod real. Ca femeie în fruntea designului, poți într-adevăr explora feminitatea. Este un subiect foarte misterios; sunt atât de multe moduri în care o poți portretiza și am dorit să exprim asta prin casting. Pentru bărbați, suntem fie călugărițe, fie scorpii, pentru ei nu există cale de mijloc, de fapt”, adaugă ea.

Citește și: 10 idei de ținute pentru vreme rece

În propriul studio creativ, numărul angajatelor femei îl întrece pe cel al bărbaților, cu 10 la unu. „Această colecție a fost munca multor femei. Este important, pentru că, de foarte mulți ani, moda este dominată de bărbați.”

Gigi Hadid în backstage show toamnă/iarnă 2020-2021.

În mod neobișnuit însă, Fendi în sine este un brand condus de o femeie încă de la început, când Adele Casagrande a deschis un atelier de blănuri și piele în Roma în 1918, pe care l-a redenumit în 1925, după căsătoria cu Edoardo Fendi. „A fost o mică revoluție încă de la început”, spune nepoata sa. Își amintește de Adele ca o persoană formidabilă, care purta doar nuanțe de albastru, a adoptat un singur stil de îmbrăcăminte – o bluză plisată cu guler stil eșarfă – și purta încălțăminte lucrată manual de Petrocchi. „Știa ce își dorește. A fost adevăratul șef al familiei și o respectam foarte mult… a fost o femeie foarte deșteaptă.”

Cuplul Fendi a avut patru fete, Paola, Franca, Carla, Alda și Anna, care au preluat împreună afacerea (considerată atât de importantă pentru Italia, încât li s-a acordat o dispensă specială de către autorități pentru a transmite numele de familie pe linie maternă).

Karl Lagerfeld, înconjurat de cele cinci surori Fendi, de la stânga la dreapta: Carla și Alda, în al doilea rând, Franca, Anna și Paola, 1983.

Fiica Annei, micuța Silvia, s-a născut în lumea modei – îi plăcea să se joace în atelier și a apărut pentru prima dată într-o reclamă Fendi la vârsta de șase ani. În același timp însă, a fost martora dificultăților cu care a trebuit să se confrunte mama sa pentru a avea succes.

„Lucra zi și noapte… Pentru ca femeile să fie în fruntea unei companii și să realizeze ce au realizat ele, însemna că erau obligate să muncească de două sau de trei ori mai mult ca un bărbat.” Și ca să o pregătească pentru o carieră în industria modei, Anna și-a crescut fiica „în spiritul luptei.”

Silvia, împreună cu mama, Anna Fendi, 1993.

„Mama nu mi-a cumpărat niciodată o rochie roz; eram mereu îmbrăcată în pantaloni, în culori închise, foarte strict, foarte calvinist într-un fel. Când am întrebat-o de ce, mi-a spus: «A trebuit să te pregătesc să fii mai puțin frivolă, pentru că știam că trebuie să muncești mult și să te dedici 100% muncii tale».” (Această întâmplare a inspirat-o pe Silvia să evidențieze rozul în cea mai recentă colecție a sa. „Am dorit să explorez această culoare care a fost întotdeauna considerată cel mai banal semn de slăbiciune. Am dorit să portretizez femei foarte puternice îmbrăcate în roz. Mi s-a părut ca o eliberare.”)

În mod neconvențional, în special pentru Italia anilor 1960, tatăl ei, Giulio Venturini, de profesie inginer civil, a fost cel care a preluat sarcinile casnice. „A fost un bucătar foarte bun. Tatăl meu era mai mult ca o mamă – ne pregătea prânzul și ne lua de la școală. A fost un om bun, nu se simțea mai puțin puternic dacă mergea la piață să cumpere mâncare pentru noi, era un bărbat modern. La școala noastră, a fost votat cel mai chipeș tată, practic pentru că era singurul care venea. Am fost foarte mândră de acest lucru.” Din păcate, a murit când Silvia avea doar 15 ani. „Ne-am simțit pierdute, eu și surorile mele. A fost foarte dificil.”

Surorile Silvia, Federica și Maria Teresa Fendi pregătesc o rochie pentru propria colecție de modă, Roma, 1988.

Cealaltă mare influență masculină din viața ei la acel moment a fost Karl Lagerfeld, care, ca tânăr designer relativ necunoscut, s-a alăturat companiei Fendi în calitate de director creativ când Silvia era mică. „Mi se părea că e un magician”, își amintește. „Era incredibil ce putea face cu o foaie goală de hârtie și un creion – nu am mai văzut niciodată pe cineva să deseneze atât de bine și atât de rapid. Dacă era și Karl, în loc să stau acasă și să mă joc cu păpușile Barbie împreună cu surorile mele, o rugam pe mama să mă ia și pe mine.”

Admirația pare a fi fost reciprocă încă de la început; Lagerfeld era amuzat și intrigat de fascinația sinceră a copilului față de abilitatea sa. „A știut de la început că interesul meu pentru el era foarte sincer. Oamenii îl consideră dur și cinic, dar nu era deloc așa, era foarte drăguț cu copiii. Nu am simțit niciodată că l-aș deranja.”

Karl Lagerfeld și Silvia Venturini Fendi la Fendi show de la Milano Fashion Week Spring/Summer 2017
Karl Lagerfeld și Silvia Venturini Fendi la Fendi show de la Milano Fashion Week Spring/Summer 2017.

Lagerfeld a devenit un membru al familiei Fendi și sărbătorea zilele de naștere și Crăciunul cu ei. „Ulterior, când a început să lucreze cu alții, precum Chanel, avea mai puțin timp, așa că am pierdut toate acele ritualuri. Dar am amintiri frumoase de când, în afară de muncă, petreceam și timp de calitate.”

Silvia Venturini Fendi și Karl Lagerfeld la Fontana di Trevi în 2016, în Roma
Cu Karl Lagerfeld la Fontana di Trevi, în 2016.

Puterea relației lor a continuat să crească pe măsură ce Silvia a început să își asume un rol mai activ în companie, lansând al doilea brand Fendissime în 1987 și, în 1990, coordonând divizia de accesorii a Fendi. „Vorbeam mult, aveam glumele noastre, dar Karl știa că nu trebuie să mă roage de două ori să fac ceva.”

„Această colecție a fost munca multor femei. Este important, pentru că, de foarte mulți ani, moda este dominată de bărbați.” – Silvia Venturini Fendi

În 1997, a lansat emblematica Baguette (denumită astfel pentru că, datorită formei alungite și curelei scurte, a fost creată pentru a fi purtată pe braț ca o baghetă franțuzească), ce a devenit geanta must-have a deceniului și a fost produsă în peste 1.000 de iterații de atunci. Drept urmare, a fost desemnată să supravegheze îmbrăcămintea pentru bărbați și ultima membră a familiei care mai lucrează cu brandul – în care LVMH a preluat pachetul majoritar în 2001 – a fost numită director creativ ca succesoarea lui Lagerfeld, după decesul acestuia de cancer pancreatic anul trecut.

Ultima reiterare a genții Baguette, toamnă/iarnă 2020-2021.
Geantă din colecția Fendi toamnă/iarnă 2020-2021.

Silvia Venturini Fendi a moștenit cu siguranță dinamismul creativ transmis pe linie maternă. Deși a încercat întotdeauna să păstreze un echilibru între viața personală și muncă, carantina i-a oferit oportunitatea rară de a se relaxa în compania familiei sale mărite, inclusiv fiul Giulio – pe care îl descrie ca un „anti-fashionist total” – și fiicele sale, designerul de bijuterii Delfina Delettrez și Leonetta, care studiază Migrație internațională și politici publice în cadrul London School of Economics și, în opinia mândră a mamei sale, „își dorește să schimbe lumea. Dar nu știu dacă vrea să o facă prin modă”.

Silvia Vanturini Fendi și fiica sa, Delfina Delettrez-Fendi
Împreună cu fiica sa, Delfina Delettrez-Fendi.
Silvia Venturini Fendi, alături de copiii săi, Delfina și Giulio Delettrez-Fendi, și de mama sa, Anna Fendi
Alături de copiii săi, Delfina și Giulio Delettrez-Fendi, și de mama sa, Anna Fendi.

La început, spune Silvia, a încercat să lucreze în continuare de acasă, dar după închiderea fabricilor, a decis să se lase în voia experienței – „să am trei luni doar pentru mine și să îmi ascult nevoile și emoțiile. Mi s-a părut că m-am reconectat cu copilăria; acele lungi zile cu nimic de făcut, doar de visat cu ochii deschiși…”

„Desigur, au fost momente foarte dificile – nu mi-am văzut mama o perioadă lungă de timp și eram îngrijorată de prieteni – dar după primele 14 zile, când am simțit că toată lumea este în siguranță, ne-am bucurat.”

Acum, însă, Silvia Fendi a revenit la muncă și face planuri de viitor – speră să găzduiască din nou un show de modă cu public, în Milano, asigurându-se în același timp că spațiul este suficient cât să se păstreze distanța socială corespunzătoare. „Cred încă în contactul uman”, explică ea.

Backstage show Fendi toamnă/ iarnă 2020-2021.

Îi este cu siguranță foarte dor de fostul mentor, în această perioadă de provocări și oportunități laolaltă, îi sugerez. Silvia dă afirmativ din cap. „M-am întrebat ce ar face Karl”, spune ea. „Ar fi profitat de această oportunitate pentru a amesteca din nou cărțile. Era întotdeauna pregătit să își asume noi provocări și să se reinventeze, sunt sigură că ar fi ieșit din aceasta un nou om.” Ea însăși și-a luat doza de energie din timpul petrecut în ultimele luni cu nepoata de 13 ani, Emma, fiica Delfinei. „Nici nu vă închipuiți cât de mult mă inspiră! Face parte din noua Generație Z – este interesant să încercăm să identificăm ce nevoi vor avea. Încerc să reflectez asupra acestui aspect.”

„Lucrez acum la proiecte care nu au prea mult de-a face cu îmbrăcămintea, ci vor fi produse Fendi pentru viața reală.” Nu vrea să spună care sunt acestea, dar a vorbit deja despre dorința ei de a crea articole vestimentare hi-tech, medicalizate, precum încălțăminte care emite o lumină ce îi reamintește purtătorului să păstreze distanța socială, sau un tricou care monitorizează tensiunea arterială.

Silvia Venturini Fendi, ajustând ținuta Bellei Hadid pentru show-ul Fendi toamnă/iarnă 2020-2021
Ajustând ținuta Bellei Hadid pentru show-ul Fendi toamnă/iarnă 2020-2021.

„Tot ceea ce s-a întâmplat ne-a afectat atât de mult, încât o vom vedea și prin intermediul hainelor, cred. Sunt entuziasmată!” încheie Silvia Venturini Fendi. Într-adevăr; dacă cel mai nou capitol din istoria Fendi este la fel ca predecesoarele, va merita din plin așteptarea.

Foto: Guliver/Getty Images; Imaxtree; prin amabilitatea Fendi
Traducere: Alexandra Mladin

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here