INTERVIU: Simply Super

0
2

A avut un rol esential in geneza erei supermodelelor, dar scopul lui a fost mereu cautarea autenticitatii si a esentei din spatele mastilor. PETER  LINDBERGH vorbeste cu BAZAAR despre femeile care-i plac si pe care vrea sa le fotografieze.


Peter Lindbergh (Foto: Pirelli)


Harper’s BAZAAR: Sunteti unul dintre putinii fotografi care au realizat doua editii ale Calendarului Pirelli. In plus, alaturi de Patrick Demarchelier, ati facut imaginile de promovare a celei de-a 50-a aniversari. Ce v-a entuziasmat in aceasta colaborare?

Peter Lindbergh: Faptul ca esti platit conform standardelor din publicitate si, in acelasi timp, ai totala libertate. (Rade.) E o combinatie fericita. In mod normal, fie esti platit foarte bine, dar trebuie sa faci ceea ce-ti spun altii, fie faci ceea ce vrei, dar nu prea esti platit. In acest caz insa, e un mix perfect de onorariu in acord cu durata shootingului – poate lua o saptamana intreaga – si absoluta libertate creativa.


H.B.: Cum percepeti calendarul? Drept un obiect fashion, un produs artistic de colectionat, un must-have exclusivist?

P.L.: Pentru mine este o oglinda a feminitatii, a ceea ce femeile sunt la un anumit moment din timp.

H.B.: Apropo de asta, cat de important vi se pare, ca fotograf, sa surprindeti Zeitgeist-ul?

P.L.: E cel mai important lucru. Inca de la inceputurile carierei mele, la finalul anilor ’80, am fost interesat de femeia din spatele hainelor. Iar fotografia de moda de la acea data mi se parea infioratoare din acest punct de vedere. Cred ca premisa obligatorie pentru orice shooting este sa ai o viziune limpede asupra femeii pe care vrei s-o fotografiezi. Nu va iesi bine daca (stilistii) imbraca o femeie care nu-ti place. Trebuie sa fotografiezi un tip de femeie pe care-l admiri. Abia apoi se pune problema de a produce niste imagini extraordinare. Eu asa am procedat cu supermodelele.

H.B.: Supermodelele se intorc. Si sunt tot super. Ce parere aveti despre revenirea lor?

P.L.: Am impresia ca la fiecare 10-15 ani fotografia de moda inchide un cerc si se uita in urma inspre ce a fost, fara ca nimeni sa deschida noi drumuri. Nu mi se intampla la ora actuala sa vad imagini care sa-mi para revolutionare prin prisma noutatii sau originalitatii tipului de femeie infatisat. Cum am ajuns sa fotografiez supermodelele pe plaja la finalul anilor ’80? Editia americana Vogue a vrut sa lucreze cu mine. Raspunsul meu initial a fost negativ pentru ca femeia din paginile revistei era prea bourgeois, prea plictisitoare pentru mine. Mi-au spus sa ma duc sa fotografiez femeia care mi se pare mie interesanta. Am selectat cateva fete si m-am apucat de treaba. Am lucrat, de fapt, cu viitoarele supermodele.

H.B.: Nu le-au placut fotografiile, la inceput.

P.L.: Nu, le-au pus intr-un sertar. Dar numai pentru sase luni.  Apoi a venit Anna Wintour.

H.B.: Sunteti vreodata nostalgic dupa era supermodelelor?

P.L.: Nu. Mi se cere adesea sa fac ce am mai facut, dar nu ma intereseaza asa ceva. Asta nu inseamna, totusi, ca incerc sa-mi schimb limbajul fotografic. Unii fotografi, precum Paolo Roversi, prefera sa ramana intr-un univers al lor. Eu intru in aceeasi categorie, cred, chiar daca imi iau libertati mai mari. Alti fotografi, precum Steven Meisel, sunt in perpetua schimbare. Eu, unul, am o idee atat de clara in ceea ce priveste femeia care-mi place si femeia care nu-mi place, incat n-as putea sa adopt stiluri foarte variate.

H.B.: Si cum ati descrie femeia care va place?

P.L.: Intotdeauna simpla. Un pic ca tine. Simpla, onesta, neostentativa.

H.B.: Ce va inspira in prezent?

P.L.: Absolut orice se intampla in lume. Fotografia de moda este parte dintr-un ansamblu. Are importanta ei si e adevarat ca femeile ar fi mai nefericite daca nu s-ar putea exprima prin moda. Dar in acelasi timp sunt atat de multe lucruri pe care le poti face! Trebuie doar sa faci o alegere. Eu am ales sa folosesc in munca mea ceea ce se intampla in jur.

H.B.: Credeti ca si Calendarul Pirelli reflecta ceea ce se intampla in lume?

P.L.: Adesea, da. Cand spun Calendarul Pirelli ma gandesc fie la imagini sexy explicite – femei in bikini pe plaja –, fie la multe altele mai interesante. Am descoperit, de pilda, calendarul lui Barry Lategan, cu miscari de dans. Extraordinar! Favoritul meu este, probabil, cel realizat de Annie (Leibovitz). In filmul pe care l-am vazut adineauri (la conferinta de presa), Annie spunea ca, fiind femeie, a vrut sa faca niste fotografii care sa nu aduca atingere femeilor – mi se pare foarte frumos.

H.B.: Daca ar fi sa sugerati un fotograf pentru editia urmatoare…

P.L.: Poate… Nu, nu-i o idee buna. (Dupa cateva clipe) Eu l-as face!

Peter Lindbergh pentru Calendarul Pirelli

Pentru editia din 1996, Lindbergh a fotografiat modele precum Tatjana Patitz, Eva Herzigova si Carre Otis

In 2002, in distributia Calendarului, locul modelelor a fost luat de tinere actrite de la Hollywood

(Foto: Peter Lindbergh/prin amabilitatea Pirelli)

Interviu aparut in editia Harper’s BAZAAR ianuarie-februarie 2014 

Cititi si interviul cu modelul Carmen Kass.

 


Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here