Soluții la îndemână pentru îmbunătățirea memoriei

0
38
Soluții la îndemână pentru îmbunătățirea memoriei

Toată ziua, creierul nostru este bombardat cu noi și noi informații. Pus în față cu aceste valuri de input-uri senzoriale și cerebrale, este și normal că o bună parte din informație ne scapă. Dar dacă vi se pare că uitați puțin mai mult decât ar trebui sau doar vreți să vă măriti capacitatea de reținere, există câteva metode susținute de cercetători pentru îmbunătățirea memoriei.

Începeți cu un exercițiu. Un studiu recent, ce apare în Proceeding of the National Academy of Sciences (Mutările / Acțiunile Academiei Naționale de Științe), a descoperit că și doar 10 minute de exerciții ușoare sunt suficiente pentru a crește structurile activității creierului asociate cu îmbunătățirea memoriei.

Acesta se adaugă la un morman de alte dovezi care asociază activitatea fizică cu memorie îmbunătățită și o funcționare cognitivă mai bună per total. “Cercetarea făcută de noi a arătat cum câștiguri semnificative pentru memorie apar când persoanele se implică regulat în exerciții aerobite pentru 50 de minute, de trei ori pe săptămână.” spune Sandra Bond Chapman, director al Centrului pentru Sănătatea Creierului la Universitatea din Texas, în Dallas. Exercițiul îmbunătățește circulația cerebrală a sângelui – chiar și după ce ați terminat antrenamentul – ceea ce ajută memoria, precum și alte funcții ale creierului, se arată în studiu.

Somnul suficient este un alt factor important pentru o minte și memorie sănătoase – dar dându-i creierului niște timp liber să cugete la informația nouă pare, de asemenea, să ajute.

Un mic studiu din 2018 a descoperit că atunci când oamenii sunt lăsați să se relaxeze pentru 10 minute după ce au vizualizat o serie de fotografii, memoria detaliilor fine a acestora a fost mai bună decât a oamenilor care au fost rugați să îndeplinească o cerință fără legătură dupa ce au văzut fotografiile. Practic, timpul de inactivitate pare să contureze fotografiile în amintirile persoanelor.

“Creierul continuă să proceze și să reia experiențe și stimuli trecuți în perioadele de repaos imediat urmatoare învățării.” spune Lila Davachi, un profesor de psihologie la Universitatea din Columbia. “Acesta este ca o repetiție mentală fără efort.”

Davachi nu a fost implicată în studiu, dar o parte din propria-i cercetare sugerează că mici momente de pauză mentală pot ajuta memoria. Chiar și câteva secunde de relaxare – timp în care creierul nu este confruntat cu informație nouă sau stimulatoarea – poate fi suficient pentru a întări amintirea informațiilor nou întâlnite, spune ea.

Dacă sariți constant de la o sarcină mentală la alta, fără să îi lăsați creierului o pauză să ronțăie ce-a învățat, nu este de mirare că acele grăunțe de amintiri nu o să fie acolo când le cautați mai târziu. Iar dacă toate acestea vă fac să vă gândiți că verificatul email-ului sau al canalelor social media în fiecare clipă liberă poate afecta memoria, aveți complet dreptate.

Meditația contriibuie la îmbunătățirea memoriei

Un studiu din 2017, făcut de Universitatea Stanford, a găsit că persoanele care folosesc intensiv concomitent mai multe tipuri de conținut media, eg. răsfoind reviste online în timp ce ascultă podcasturi, tind să performeze mai slab la testele de memorie activă și pe termen-lung decât persoanele care nu fac multitasking așa intensiv. Mai multă cercetare indică faptul că bazatul pe funcționalitatea GPS a gadgetului îți scade capacitatea de orientare. Se pare că nu poți reține bine un lucru căruia nu i-ai acordat atenție din prima instanță.

Dar puteți face ceva în privința asta. Meditația vă poate ajuta să vă fortificați memoria. Un mic studiu din 2013 a arătat că studenții care au participat la un curs de mindfulness pentru două săptămâni și-au îmbunătățit rezultatele la un test de memoria activă. Au fost, de asemenea, mult mai capabili să ignore distragerile. “Nu e nevoie de foarte mult mindfulness pentru a primi un impuls temporar de performanță” zice Michael Mrazek, prim autorul studiului, și director al cercetării la Universitatea din California, Centrul pentru Mindfuless și Potențial Uman al Santa Barbara. “Chiar și opt minute de respirație mindful te pot face puțin mai ager la minte.” spune el.

“Este de asemenea important să evităm funcționarea pe pilot automat” zice Chapman. “Viața se mișcă repede în general, și deseori compensăm prin rutină, mergând pe drumul cel mai ușor, și lăsându-ne mintea, gândurile, conversațiile și activitățile să devină stagnante.”

Memoria și sănătatea creierului per total sunt susținute de noutate și “gânditul inspirat.” zice ea. Scăpând de rutinele familiare și provocându-te cu schimbări e o cale bună de a-ți ține mintea activă și a nu deveni leneșă.

Încercați așa: după ce cititi, vă uitați sau ascultați ceva nou – fie că-i o știre la televizor sau un podcast – “gândiți-vă profund, formulând mesaje succinte de preluare” sugerează ea. “Oferiți-vă timp pentru a sintetiza aceste idei noi și a vă actualiza părerile deținute anterior.” La fel cum exercițiul fizic întărește oasele și mușchii, acest tip de exercițiu mental poate ajuta la îmbunătățirea memoriei.

Citiți și: „Ritualuri de trecere pentru a fi în cea mai bună formă în 2019”!

Foto: Guliver/Getty Images

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here