Starul chic din social media

0
14

FASCINANTA LA 20 DE ANI – DOINA CIOBANU


In plina floare. Rochie Mary Katrantzou, 7.900 Lei, si pantofi Christian Louboutin, 3.088 Lei, ambele The Place X

Doina Ciobanu nu se multumeste sa-i „placa“, si atat, diverse lucruri. Blogurile de moda straine pe care le citea inainte sa si-l lanseze pe al ei – The Golden Diamonds – o „entuziasmau“. De imaginea unor sandale Yves Saint Laurent amintind de Tour Eiffel s-a „indragostit“. Iar combinatia dintre un smoching perfect croit, o pereche de Louboutin si un makeup seducator i se pare „nemaipomenita“. Fireste, poti pune insufletirea cu care vorbeste exclusiv pe seama tineretii. In fond, are doar 20 de ani, de-abia impliniti. Dar asta ar insemna sa ignori o alta latura a personalitatii sale: o anumita retinere, o impenetrabilitate misterioasa, in spatele careia poti ghici hotarare si stapanire de sine. Cand isi face aparitia la intalnirea noastra – intr-o jacheta bleumarin si o pereche de pantaloni negri Zara, un maiou Givenchy si accesorii care contrabalanseaza cromatica sobra a tinutei (o geanta rosie Saint Laurent si o esarfa vintage cu accente din aceeasi culoare) –, ma cerceteaza cu privirea, de parca rolurile s-ar fi inversat si ea ar urma sa faca profilul interlocutorului. E prietenoasa, dar nu indatoritoare. Volubila, dar nu intr-un mod fortat. Nu incearca sa impresioneze. Poate pentru ca succesul ei vorbeste de la sine.

In 2010, o adolescenta de 16 ani, cu par lung pana-n talie si ochi ca ai lui Natalie Wood, lansa din camera ei, din Chisinau, propriul blog de moda. Totul pornise, ca in multe alte povesti care ne plac, de la niste pantofi – mai exact, de la o fotografie cu o pereche de sandale YSL cu o structura arhitecturala. Cautand sursa, Doina a dat peste blogul The Cherry Blossom Girl. A inceput sa-l urmareasca. Au urmat The Sartorialist si Fashion Toast. „Cred ca la momentul respectiv, 99% dintre oamenii din jurul meu, din Moldova, nu erau familiarizati cu conceptul de jurnal online. Mie mi se parea ceva deosebit. Si mi-au placut intotdeauna lucrurile iesite din comun“, spune ea. „In plus, simteam ca stilul meu ia o directie pe care nu toti o intelegeau, asa ca am decis sa lansez un blog de stil personal prin care sa comunic cu oameni din alte tari.“ Calculatorul a devenit legatura ei cu o lume mai mare. „Aveam in minte imaginea unei femei inalte, frumoase, mergind pe Pont Alexandre III intr-o rochie vaporoasa batuta de vant. Asociam moda cu ceva magic, cu o salvare din perioada post-sovietica.“

Reactiile initiale la blog – care era scris in limba engleza, iar acum are si o varianta in rusa – au fost cat se poate de diferite. „Cele de la Chisinau au fost stranii. Ca sa intelegi, pe atunci existau doar vreo doi-trei alti bloggeri, toti politici si toti radicalisti. Cand pronuntai cuvantul «blogger», lumea credea ca esti un revolutionar care vrea sa arda Parlamentul. Cu timpul, situatia s-a schimbat. Din celelalte tari, reactiile au fost foarte bune si m-au incurajat sa merg mai departe”, explica ea. (In prezent, Moldova se afla pe locul al patrulea ca pondere a cititorilor, in timp ce primele locuri sunt detinute de Rusia, Romania si SUA.)

„Visul meu este sa produc o schimbare in Republica Moldova. Si sunt foarte incapatanata. Daca-mi pun ceva in gand, nu-mi schimba nimeni decizia.“

Ceea ce a pornit ca un hobby s-a transformat intr-un job full-time, alimentat de pasiunea ei pentru moda si de usurinta cu care generatia celor de 20 de ani jongleaza cu instrumentele social media, pregatiti sa-si impinga blogul si conturile de Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube, Tumblr inspre web 3.0. Uneori, cand are mult continut de pregatit, Doina sta in fata calculatorului de la 8.00 dimineata pana la miezul noptii; redactarea unei postari nu-i ia mai mult de o ora, dar editarea fotografiilor dureaza cateva ore, la care se adauga alte cateva ore pentru traducerea in rusa, setarea tuturor linkurilor speciale si analiza comportamentului cititorilor. Alteori, cand prima parte a zilei ii este ocupata cu intalniri, lucreaza online seara, postand, raspunzand la e-mailuri si la comentarii, evaluand si dezvoltand propuneri de proiecte pentru care ar urma sa colaboreze cu diverse branduri. Ca un veritabil power blogger, ea opereaza acum deopotriva ca stilist (asambland tinutele pe care le afiseaza), model (purtandu-le in fotografii) si reality star (oferind cititorilor acces in viata ei glamorous). „In ultimul timp mi-am schimbat putin abordarea, care a devenit mai «intima». Pana acum incercam sa-mi ascund personalitatea in spatele unui zid, poate dintr-un reflex pentru care e de vina educatia de tip sovietic. Scriu mai mult despre parerile mele, despre slabiciunile mele, despre cum putem fi mai puternici. Feedbackul e foarte bun. Primesc incontinuu e-mailuri. Asta imi aduce cea mai mare satisfactie: faptul ca, avand un numar de fani, pot sa influentez, chiar daca nesemnificativ la nivel global, viata unor oameni.“

O schimbare s-a inregistrat si in stilul ei vestimentar, in care, desi se regasesc in continuare piese über-sexy purtate cu nonsalanta unei nimfe, exista mai multe elemente masculine, perfect echilibrate cu marci ale feminitatii. In fotografiile de street style de la cea mai recenta Saptamana a Modei de la Londra o vezi purtand, de pilda, un corset de dantela peste o helanca, impreuna cu pantaloni si jacheta cu croieli barbatesti. „In ultima jumatate de an, am locuit singura, la Bucuresti. Parintii mi-au incurajat mereu alegerile vestimentare, dar uneori surprindeam o privire de tipul «nu te inteleg pana la capat». De cand m-am mutat, am capatat un plus de incredere in mine si ma simt mai libera sa-mi personalizez stilul ca half-masculine. Asa imi pot pune in evidenta personalitatea si infatisarea, care este destul de inocenta, si pot arata ca nu-i nevoie de o fusta scurta sau de un decolteu adanc pentru a fi sexy.“

Acum, Doina e in pragul unei noi relocari, mult mai palpitante. La trei zile dupa sedinta foto pentru BAZAAR urmeaza sa se mute la Londra. Are o singura grija: „Nu stiu ce sa fac cu biblioteca din Bucuresti – trei metri de carti la care tin. Cred ca va trebui sa o duc la Chisinau.“ In rest, totul pare stabilit. A semnat deja contractul cu talent agentul Calvin Morris, de la MiLK Management, cel care a ghidat si cariera lui Kate Moss pe cand lucra pentru Storm. Iminenta e semnarea unui alt contract cu o agentie care se va ocupa exclusiv de promovarea ei pe platformele digitale. Pentru inceput va locui la prietenul sau (Daniel Dykes, fondatorul blogului Fashionising), dar impreuna au de gand sa caute un apartament nou. Va continua cele doua facultati la distanta incepute: Marketing, la Bucuresti, respectiv, Istorie si diplomatie, la Chisinau. Si planuieste sa-si creeze treptat o echipa, alaturi de care sa dezvolte blogul inspre un proiect editorial axat pe continut video original. Incercand sa-mi reprim amintirile despre initiativele mele haotice de la 20 de ani, o intreb daca se simte mai matura decat cei de varsta ei. „Da, dar numai pentru ca reusesc sa trec peste imboldul ocazional de a lasa totul balta si de a ma duce la o petrecere sa ma distrez. Gasesc puterea de a renunta la aceste mici placeri, de a ma tine sub control si de a merge inainte spre telul meu.“

Exact, tel. Nu numai ca foloseste cuvantul, dar cand o face, se refera la o aspiratie ce depaseste cu mult domeniul modei. „Imi doresc foarte tare sa ma implic in politica. Insa doar dupa 40 de ani, cand voi avea resursele financiare si experienta necesare.” Pana atunci, Doina este un blogger de moda très politique. Pe Facebook, sustine cauze precum „In Parlament (al Moldovei, n.r.), doar romana“ si nu ezita sa discute in contradictoriu cu cei care comenteaza impotriva Acordului de Asociere cu Uniunea Europeana, cu toate ca si-au luat cetatenie romana de mult pentru a putea calatori liber. Crede ca Romania este „cel mai bun prieten al Moldovei si asa ar trebui sa ramana“. Si e sincer revoltata de angajatii institutiilor de stat care nu vorbesc romana: „De curand am fost la Chisinau, la Fisc, iar doamna de la ghiseu, dupa ce m-a lasat sa vorbesc, mi-a spus in rusa: «Fetito, acum repeta totul in rusa, ca n-am inteles nimic.» E inexplicabil cum isi permit asa ceva! Sunt foarte sensibila la problemele astea.“

Pretty perfect. Rochie Victoria Beckham, 4.385 Lei, si pantofi Christian Louboutin, 2.711 Lei, ambele The Place X

Fotografii de Oltin Dogaru
Makeup: Adina Vlad
Hairstyling: Diana Mogos

Fotografiile au fost realizate la Floraria Iris.
Multumim pentru sprijinul acordat.

Articol aparut in editia Harper’s BAZAAR Romania, mai – iunie 2014.

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here