Sumar de sezon

0

Ce-i mai bun din tot ce ne aduce primăvara, de la clasicul reinventat la glamul de inspirație safariană!

Dacă ar fi să facem un top 10 cu cele mai puternice imagini ale style icon-urilor din ultimii 50 de ani, am începe așa: Bianca Jagger, în sacoul cu decolteu adânc din ziua în care s-a căsătorit cu Mick – simbolul unui sex-appeal modern; Jackie O. purtând o basma cu imprimeu – glamour clasa întâi îmbinat cu un incredibil pragmatism; John Travolta în costum la trei piese (în rolul lui Tony Manero din Saturday Night Fever); Regina Angliei, în oricare dintre costumele ei albastre; Maryl Streep, varianta safariană, în Out of Africa (Departe de Africa); Kate Moss, în trenci; J. Lo, în eșarfă Versace din șifon verde cu print exotic, prelucrată cumva într-o rochie… Ei bine, fiți cu ochii pe toate astea, pentru că toate se regăsesc în colecțiile de primăvară!

Nu-mi amintesc niciun alt sezon în care atât de multe preferințe consacrate să fie percepute ca opțiuni atât de fresh. Dacă vi se pare ceva paradoxal la mijloc (căci cum poate părea nou ceva deja notoriu?), vă urăm bun venit în 2020, anul ingenioaselor răsturnări și răsuciri în fashion și al designerilor care, pas cu pas, au metamorfozat clasicul într-un clasic nouveau.

Să începem cu colecția lui Hedi Slimane de la Celine și ale lui 63 de lookuri de inspirație ’70. Conține cam tot ce ne amintim din era în care la putere erau stilul glam rock, decadence, boho și hippie, văzute însă în lumina unui nou rafinament și înnobilate cu o doză de sensibilitate. Gândiți-vă la evazați cu talie înaltă, rochii strălucitoare, jachete sculptate cu revere și umeri atât de drepți, încât nu-ți întorci capul prea mult ca să nu-ți zgârii obrajii, denim deluxe și, n-o să vă vină a crede, veste de costum.

Acest element-cheie n-a mai beneficiat de atâta atenție de pe vremea lui Saturday Night Fever și este aliatul numărul unu al primăverii, atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte. Se poartă vestele ca parte a costumului în trei piese (Burberry), fără sacou pentru un efect de conturare a siluetei (Louis Vouitton) sau în combinație cu fustă, pentru o relaxare casual à la Fleetwood Mac (la Chloé).

Podiumuri, de la stânga: Celine, Chloé, Givenchy, Tod’s, Chanel

Poate că ai deja în șifonier un costum cu pantalon, dar ce spui de un Brunello Cucinelli la două rânduri de nasturi, la care aerul fundamental androgin e combinat cu un zmeuriu soft? Pentru o infuzie de prospețime se poate merge pe costumul sezonier cu pantalon scurt: băiețesc și mătăsos la Tod’s, din tweed cochet la Chanel ori în miniatură, neobrăzat de senzual, dar totuși chic la Saint Laurean (cum reușesc francezii asta?).

Se pare că tindem cu toții spre reconfirmări cu clasă și spre o garantare a longevității,  trendurile trecătoare sunt passé. Acum, când cumperi o piesă, vrei nu doar să nu-și piardă valabilitatea nici peste cinci ani, ci să-ți și placă la fel de mult atunci ca acum. Piesele separate au fost regândite – la fuste și pantaloni taliile au fost înălțate, încrețite sau strânse (erotic vorbind, totul se învârte în jurul taliei, combinată cu câte o privire discretă, dar nonșalantă asupra piciorului, vezi Altuzarra) –, iar bluzele au căpătat volume de-a dreptul supersonice. La Givenchy, Clare Waight Keller a ridicat bluza la rang de divă. Una dintre reiterările sale de mătase cu guler înalt, print de eșarfă și mâneci-balon poate fi, la o adică, motiv pentru reorganizarea întregii garderobe. Poart-o cu o pereche de pantaloni lungi slim de seară sau cu o pereche de culottes pentru un aer casual soft.

Forța feminității își schimbă în mod constant forma pe podium, iar designerii au îmbrățișat etica noii normalități, confom căreia nu mai există un singur model de outfit care să exprime energia feminină. Aceeași femeie poate purta într-o zi o rochie tuxedo cu textură structurată de la Miu Miu și una lungă până în pământ, din dantelă vaporoasă, stilul Erdem, în alta.

Însă marele câștigător al acestui sezon este albul. Și nu trebuie să fii vreun cap luminat și să ajungi la concluzii psiho-sociale pentru care lucrurile stau astfel. E suficient să fii conștient că, deși piesele vestimentare albe te pot solicita din punctul de vedere al întreținerii lor când trebuie să le duci la curățat după fiecare purtare, o rochie de vară cu bretele dintr-un material sustenabil și inserturi de macrame de la Gabriela Hearst, o rochie transparentă cu o fustă din volane în trepte de la Dior sau una dintre tunicile fără mâneci, din mătase și cu terminații nefinisate de la Prada au toate un aer modern și nostalgic, rafinat și rustic în același timp.

Dualitatea aceasta se observă cel mai bine la Alexander McQueen, unde Sarah Burton a luat cel mai fin in irlandez alb și l-a prelucrat prin beetling. Nu știți ce înseamnă beetling? Nu sunteți singurele. Procedura de beetling se pare că a fost foarte în vogă acum un secol, când țesătura era bătută de o mașină cu ciocane mari din lemn, până când materialul căpăta un luciu natural – imitație de piele, asta înainte ca orice imitație să devină fashionable. Burton a croit apoi inul lucios într-o rochie „simplă” cu mâneci victoriene supradimensionate, conferind albului o notă romantică, fermecătoare și nu în ultimul rând pragmatică. 

Podiumuri, de la stânga: Max Mara, Christian Dior, Salvatore Ferragamo, Prada, Dolce&Gabbana

Același farmec pragmatic se observă și la influența safari care s-a regăsit pe podiumuri și care pare a fi prezentă peste tot, uneori complet explicită, alteori subtilă. Hermès a prelucrat clasica jachetă safari cu multe buzunare dintr-o piele de culoare burgund. Kate Spade a transformat-o într-un adorabil deux pièces cu fustă. Max Mara a reinterpretat funcționalismul safari într-un costum cu pantalon până la glezne, strâns pe talie. Dolce & Gabbana au folosit bumbac kaki pentru a conferi siluetelor ultraconturate un vibe retro – o lecție demnă de luat în seamă despre felul în care, doar schimbând culorile și materialele, un designer își poate aduce instantaneu pe trend siluetele favorite (și pe sine).

Vorbind despre culori, nu putem să nu menționăm pastelurile primăverii, de la nuanțe de liliac la eau de Nil, pe lângă nenumăratele tonuri de light blue din aproape orice colecție. Efectul The Crown, această înclinație înspre culoarea favorită a reginei Angliei – conform spuselor fanilor majestății sale, se pare că aceasta poartă albastru de trei ori mai des decât alte culori – a câștigat în popularitate pe podiumuri. La Salvatore Ferragamo, Paul Andrew a găsit o combinație puternică, asociindu-l cu verdele-sticlă. Albastrul acesta, se pare, merge cu orice altă culoare, chiar și cu cele cu care credeai că nu se potrivește, cum ar fi maro-ciocolată sau verde-chartreuse și asta nu într-un mod clashy agresiv, ci într-o armonie cât se poate de sofisticată.

Și cum rămâne cu tonurile soft, considerate cam dulci? În colecția lui Daniel Lee, noul copil minune de la Bottega Veneta, s-a regăsit peste tot cea mai pudrată și mai diafană nuanță de aproape albastru, în special pe accesorii precum poșete matlasate și pantofi intreccio. Bleul-bebeluș a căpătat acum sofisticarea glacială de pe vremea în care Grace Kelly purta o rochie din șifon și eșarfă asortată, în filmul Să prinzi un hoț, în urmă cu 65 de ani. Apropo, eșarfele sunt și ele prezente peste tot primăvara asta. Prinse ca o basma în maniera mai sus menționatei Jackie, trecute prin găici și legate în talie în loc de curea, prinse în păr sau ca bretele – dacă ești genul mai reținut, eșarfele sunt cel mai simplu mod de a fi în pas cu trendul imprimeurilor botanice sezonul acesta.

Au trecut 20 de ani de când J.Lo a purtat la premiile Grammy snopul acela de ștraifuri din șifon verde, rupând Internetul, ca să zicem așa – ceea ce cu siguranță ar fi făcut dacă tehnica ar fi fost mai avansată. În schimb, s-a vorbit mult atunci despre acel outfit, toată lumea voia să-l vadă, astfel încât Google s-a simțit dator să creeze funcția de căutare imagini special pentru asta. A fost ceea ce se poate numi o rochie de impact. Un mesaj despre frumusețea longevității. Rochia aceasta s-a întors acum – ușor reconfigurată, fără mâneci – în colecția de vară a Donatellei Versace. La fel și J.Lo, dovadă că nu doar hainele îmbătrânesc frumos.

Text: Lisa Armstrong
Traducere: Mara Wagner
Foto podium: Imaxtree 

 

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here